احسان یارمحمدی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: انسداد چاه‌های غیر مجاز و جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌ های دارای پروانه بهره برداری از مهمترین اقدامات حفاظت منابع آب زیرزمینی این شرکت در چند سال گذشته بوده است.
وی با اشاره به شناسایی و پلمپ چاه های غیر مجاز آب در استان افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 14 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی شده است که جهت سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی استان ارجاع شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام تاکید کرد: تا اوایل شهریور امسال و با احتساب شناسایی چاه های غیر مجاز در سال گذشته، تعداد 78 حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده است که از این تعداد 64 مورد پر و مسدود شدند.
یارمحمدی بیشترین تعداد چاه پر شده در این مدت را مربوط به شهرستان های دهلران و مهران دانست و یادآور شد: با توجه به منابع آبی محدود در سطح استان و کشور نیاز است تا به سمت مدیریت مصرف گام برداشته شود که در این راستا استفاده از کنتورهای هوشمند یکی از عوامل در راستای مدیریت مصرف است.
وی پایین آمدن سطح آب های زیرزمینی را به معنای خشک شدن مناطق پایین دست و از بین رفتن چاه ها، قنات ها و چشمه ها اعلام کرد و گفت: نصب کنتور آب بر چاه های کشاورزی، پرکردن چاه های غیر مجاز، جلوگیری از اضافه برداشت، فرهنگ سازی، به روز نمودن سند ملی آب برای محدوده های مطالعاتی استان و به کارگیری تشکل های غیردولتی از مهمترین راهکار برای حفاظت از دشت های ممنوعه و کم آب است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای ایلام تاکید کرد: پر و مسدود کردن چاه های غیر مجاز آب در مناطق مختلف استان ادامه دارد و این موضوع اکنون به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و این شرکت در همه مناطق و دشت های استان بر ممانعت از حفاری چاه غیر مجاز اشراف و نظارت کامل دارد.
به گزارش ایرنا، 19 دشت آبی در استان ایلام وجود دارد که از این تعداد وضعیت سه دشت مهران، برتش و موسیان بحرانی است و مابقی دشت ها نیز با افت منابع آب زیرزمینی مواجه هستند.
در مجموع 66 درصد منابع آبی استان ایلام را آب های زیر زمینی و مابقی آب های سطحی تشکیل می دهد.
یک هزار و 780 حلقه چاه در ایلام وجود دارد که یک هزار و 380 حلقه متعلق به بخش کشاورزی، 282 حلقه به بخش صنعت و 118 حلقه نیز برای مصارف آب آشامیدنی است.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی ** انتشار: حسن کهزادیان
3032/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.