تونل قلاجه از مهمترین طرح های استان ایلام در حوزه راهسازی است که با بهره برداری از این پروژه بزرگ ملی تحول عظیمی در تونل سازی کشور روی می دهد.
این تونل به عنوان دومین تونل بزرگ ترانزیتی کشور بر سر راه ارتباطی 2 استان ایلام و کرمانشاه قرار بود بعد از 30 ماه از تاریخ کلنگ ‌زنی آن(تیرماه 90) در سال 92 به بهره ‌برداری برسد.
وجود گردنه‌های خطرناک در مسیر سراشیبی این محور باعث شد تا احداث این تونل برای نزدیکی راه ارتباطی 2 استان ایلام و کرمانشاه به هم‌‌، به ویژه شهرستان‌های ایوان از توابع استان ایلام و شهرستان گیلانغرب از توابع استان کرمانشاه و همچنین سهولت در تردد زائران اربعین حسینی الزام عملیات اجرایی این پروژه مهم را دو چندان کند.
علاوه بر این، بهره ‌برداری از این تونل 2 هزار و 500 متری بیش از 12 نقطه حادثه‌خیز از گردنه قلاجه را حذف و کاهش 12 کیلومتری فاصله میان استان‌های ایلام و کرمانشاه، کریدور جدیدی را برای حمل ‌و نقل جاده‌ای در استان ایجاد خواهد کرد، ضمن اینکه این مسیر یکی از دروازه‌های توسعه شهرستان ایوان و از راه‌های بی‌خطر و امن برای مسافران به ویژه زائرین عتبات عالیات محسوب می شود.
در این میان باید گفت که به علت رکودی که بر بخش‌های عمرانی کشور ناشی از شرایط به وجود آمده تحریم‌ها حاصل شد، تکمیل و بهره‌ برداری از این پروژه در پیچ و خم اعتبارات ناتمام ماند و به دلیل مشکلات اعتباری عملیات اجرایی این پروژه توسط پیمانکاران این پروژه بزرگ بار‌‌ها به تعطیلی کشیده شد که خود این امر باعث طولانی شدن در انجام اجرا و تکمیل این پروژه شد.
پیشرفت فیزیکی این پروژه ملی تا سال 92 حدود 30 درصد با اعتبار هزینه در گردش 81 میلیارد ریال بود که در مدت فعالیت دولت تدبیر و امید پیشرفت این طرح از 30 درصد به بیش از 90 درصد با 300 میلیارد ریال افزایش یافت و هم اکنون نیز با تلاش مجموعه ارشد استان و پیگیری های ادار کل راه و شهرسازی استان ایلام با جدیت در مراحل پایانی و بهره برداری قرار دارد.

** بهره برداری از تونل قلاجه در ایام پیش از اربعین امسال
مدیر کل راه و شهرسازی استان ایلام در خصوص وضعیت کنونی تونل قلاجه گفت: حفاری و کف کنی این پروژه به‌ طور کامل به پایان رسیده و عملیات اجرایی لاینینگ نیز تکمیل و هم اکنون کار کف سازی و جدول کشی کناری لاینیگ عبوری آن در حال انجام است.
سیدکمال الدین میرجعفریان افزود: بر اساس برنامه زمانبندی و پیش بینی شده پیمانکار مربوطه این پروژه متعهد شده است که تا ایام هفته دولت عملیات ساخت این تونل را تکمیل و همزمان با بهره برداری کامل از آن تجهیزات و تاسیسات تهویه نیز نصب و راه اندازی شود.
وی تاکید کرد: برآورد نهایی برای تکمیل و بهره برداری اجرای این پروژه اعتباری معادل 500 میلیارد ریال است که در این خصوص تا‌کنون بیش از 300 میلیارد ریال برای این تونل هزینه شده است.

** تمام ظرفیت ها برای تسریع در تکمیل تونل قلاجه در حال انجام است
معاون امور عمرانی استاندار ایلام هم در خصوص وضعیت این پروژه بر استفاده حداکثری از تمام ظرفیت ها برای تسریع در تکمیل تونل قلاجه در مسیر ارتباطی ایلام - ایوان - کرمانشاه در ایام منتهی به اربعین امسال تاکید کرد.
شاپور پولادی افزود: این پروژه یکی از مهمترین طرح‌های استان ایلام در حوزه راهسازی است که با بهره‌ برداری از این طرح تحول عظیمی در تونل ‌سازی کشور روی می‌ دهد.
وی تاکید کرد: تونل قلاجه بر اساس زمان‌بندی اعلام شده در سال 90 قرار بود پس از 30 ماه تکمیل و به بهره ‌برداری برسد اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار به صورت نیمه ‌تمام تا دولت یازدهم باقی‌مانده است.
معاون امور عمرانی استاندار ایلام یادآور شد: پیشرفت فیزیکی این طرح تا سال 92 حدود 31 درصد با اعتبار هزینه در گردش 81 میلیارد ریال بوده که ظرف سال 93 تا کنون پیشرفت فیزیکی این تونل به بیش از 90 درصد رسیده و برای اجرای آن تا‌کنون 300 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه در ایام اربعین سال جاری استفاده از این تونل ضروری است، اظهار کرد: همه ما باید دست به دست هم دهیم تا حتی‌الامکان پروژه را برای بهره‌برداری تا قبل از اربعین آماده کنیم.
پولادی یادآور شد: با توجه به اتمام عملیات لاینینگ تونل قلاجه هم اکنون فرآیند آسفالت و روسازی این تونل در حال انجام است و بطور قطع پیش از ایام اربعین امسال این قطعه راهسازی تکمیل و برای تردد خودروها آماده می شود.
تونل قلاجه دومین تونل بزرگ ترانزیتی کشور است که 2 هزار و 483 متر طول دارد، این تونل در 25 کیلومتری شهرستان ایوان و 60 کیلومتری شمال ایلام قرار دارد.
با بهره ‌برداری از این طرح علاوه بر نزدیکی در راه ارتباطی استان های ایلام و کرمانشاه به هم‌‌ به ویژه شهرستان‌های ایوان از توابع استان ایلام و شهرستان گیلانغرب از توابع استان کرمانشاه، در سهولت تردد زائران اربعین حسینی در طول سال بویژه ایام اربعین حسینی که اوج تردد زائران است نقش مهم و بسیار حائز اهمیتی خواهد داشت.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 715178
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.