جواد رحیمی مقدم روز شنبه به مناسبت 10 تیر سالروز آزادسازی مهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در جریان عملیات کربلای یک که با هدف آزاد سازی مهران از چنگال ارتش متجاوز رژیم بعث انجام شد رزمندگان اسلام با از خود گذشتگی و با دستان خالی موفق به آزادسازی مهران شدند و این باید برای نسل جوان بازگو شود.
وی با بیان اینکه عملیات کربلای یک بر اساس اصول کلاسیک نظامی و دفاعی عاقلانه نبود و رزمندگان اسلام تنها با تکیه بر نیروی ایمان و اراده خود این عملیات را به پیروزی رساندند، تاکید کرد: رشادت هایی که رزمندگان در جریان این عملیات از خود نشان دادند در باور بسیاری از افراد جامعه نمی گنجد اما باید این واقعیت ها با زبان هنر و رسانه برای مردم بازگو شود تا این فداکاری ها به فراموشی سپرده نشود.
رحیمی مقدم یادآور شد: سالروز عملیات آزاد سازی مهران همچون یاد و خاطره سرداران شهید این عملیات و دیگر عملیات های انجام گرفته در مرزهای استان ایلام به عنوان جبهه میانی دوران دفاع مقدس غریب و مهجور مانده است.
مشاور ایثارگران استاندار ایلام گفت: عملیات آزاد سازی مهران به عنوان یکی از مهمترین عملیات های دوران دفاع مقدس متناسب و شایسته قدر و ارزش آن در سطح ملی معرفی و مستند سازی نشده است.
رحیمی مقدم افزود: رزمندگان اسلام در یک عملیات سخت و پیچیده موفق به آزاد سازی مهران به عنوان یکی از نقاط پراهمیت برای بعثی ها شدند و یکی از مهمترین شگفتی ها در تاریخ دفاع مقدس را رقم زدند.
وی با بیان اینکه مهران آنچنان برای صدام مهم بود که به فرمانده لشکر 17 خود پس از تصرف این شهر مدال اعطا کرد، اضافه کرد: ادامه اشغال مهران ضمن تضعیف روحیه رزمندگان در دیگر جبهه ها تبعات سیاسی برای نظام بدنبال داشت و به تقویت روحیه دشمن منجر می شد.
وی یادآور شد: تعدادی از شهدای شاخص کشور و همچنین رزمندگان بسیاری از دیگر نقاط کشور در مهران به فیض شهادت نائل آمده اند که نشان از اهمیت بالای این منطقه دارد و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و در سطح ملی معرفی شود.
مشاور امور ایثارگران استاندار ایلام تاکید کرد: برگزاری یادواره، پخش ویژه برنامه از صدا و سیما، پخش فیلم های قدیمی از دوران دفاع مقدس و عملیات آزاد سازی مهران، انتشار خاطرات رزمندگان، جانبازان و ایثارگران، احداث یادمان عملیات ها و سرداران شهید استان ایلام و عملیات کربلای یک و اجرای طرح های پژوهشی کاربردی و تعریف پروژه های مشخص از جمله راهکارهای معرفی ایثارگری های شهدا و رزمندگان این استان در دوران دفاع مقدس است.
به گزارش ایرنا، 50 هزار نفر در استان ایلام از جامعه ایثارگران هستند، استان ایلام در طول دوران هشت سال دفاع مقدس دو هزار و 700 شهید، نزدیک به 11 هزار جانباز و 332 آزاده تقدیم انقلاب کرده است.
شهر مرزی مهران 10 تیر سال 65 در عملیات کربلای یک و در 10 روز نبرد سخت توسط رزمندگان اسلام از اشغال ارتش بعث عراق آزاد شد.
در این عملیات بیش از 9 هزار نفر از قوای بعثی کشته و زخمی شدند و بیش از یک هزار و 200 نفر نیز به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.
امام خمینی (ره) پس از آزاد سازی این شهر مرزی گفت: مهران را هم خدا آزاد کرد.
خبرنگار: معصومه امیدی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6032/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.