به گزارش ایرنا، محمد رزم روز چهارشنبه در مراسم گرامیداشت شهدای هفتم تیر اظهار کرد: قضات دادگاه های استان در دوره جدید منتظر نمی مانند تا پرونده ای به آنها ارجاع داده شده و سپس نسبت به صدور حکم اقدام کنند.
وی افزود: امروز دادسراهای عمومی و انقلاب استان دوشادوش فرماندهان نظامی و انتظامی به منظور جلوگیری از بروز هر گونه فعالیت مجرمانه ای حضور دارند تا فضا را برای حرکت افرادی که بخواهند امنیت و آرامش روانی مردم را به خظر بیاندازند، محدود کنند.
رئیس کل دادگستری ایلام با اشاره به اعدام یکی از متجاوزان به عنف در ملا عام تاکید کرد: روند بررسی قضایی چهار نفر دیگر که به جرم تجاوز به نوامیس مردم به اعدام محکوم شده اند در جریان است و بزودی این افراد در ملا عام به مجازات عمل شنیع خود خواهند رسید تا درس عبرت برای کسانی باشد که بخواهند در این استان امنیت و آرامش فکری و روانی خانواده ها را مختل کنند.
رزم تلاش در جهت تکریم ارباب رجوع، حفظ حقوق شهروندی و بیت المال و کاهش اطاله دادرسی به عنوان یک خواست و مطالبه همیشگی مردم را از مهمترین رویکردهای دادگستری استان برشمرد و یادآور شد: دقت همراه با سرعت در رسیدگی به پرونده ها بویژه در مقابله با جرائم خشن و مفاسد اقتصادی، اداری، اخلاقی و اجتماعی در دستور کار دادگاه های عمومی و انقلاب استان ایلام قرار دارد.
وی همچنین توسعه فرهنگ صلح و سازش به منظور جلوگیری از ورود پرونده ها به محاکم قضایی را از برنامه های سال جاری دستگاه قضایی استان اعلام کرد و گفت: استفاده از ظرفیت بزرگان ایلات و طوایف و ریش سفیدان محلی می تواند در کاهش آسیب های این حوزه تاثیرگذار باشد.
رئیس کل دادگستری ایلام ابراز امیدواری کرد دستگاه های زیرمجموعه دادگستری استان بتوانند در راستای تحقق اهداف نظام که همان برقراری عدالت اجتماعی و ستاندن حق مظلوم از ظالم است گام برداشته و بیش از گذشته بتوانند امنیت مردم را برای فعالیت های روزمره خود برقرار کنند.
رزم در بخش دیگری از سخنان خود با تمجید از عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیالی قدر و نابودی جمع کثیری از تروریست های داعش اضافه کرد: این حمله موشکی در حقیقت حمله رزمندگان اسلام به آمریکای جهانخوار، رژیم صهیونیستی و ایادی آنها در منطقه بویژه عربستان سعودی بود تا ضمن درک قدرت کم نظیر ایران اسلامی بفهمند اگر بخواهند امنیت این سرزمین را به مخاطره بیاندازند، با پاسخ سخت و قاطع ملت ایران روبرو خواهند شد.
وی همچنین در سخنانی با تمجید از نقش شهید بهشتی در دوران پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی این شهید والامقام را معمار قوه قضاییه دانست که لایحه قصاص اسلامی در دوران ایشان پایه ریزی شد و همین عامل نیز باعث تنفر منافقین کورددل از این بزرگ مرد شد و ایشان را به همراه تعدادی از بهترین فرزندان این مرز و بوم با انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به شهادت رساندند.
ریاست دانشکده الهیات دانشگاه ایلام نیز در این مراسم افزود: بستر سازی برای از بین بردن زمینه های جرم در کاهش بزهکاری های اجتماعی بسیار تعیین کننده است.
حجت الاسلام مهدی اکبرنژاد تاکید کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که در جامعه اسلامی وقوع جرم به حداقل رسیده و مراجعه به قضات کاهش یابد، تا شاهد کم شدن تعداد زندایان باشیم، این رویه مورد تاکید دین مبین اسلام و ائمه معصومین (ع) بوده و بر همه مسئولان واجب است راهبردهای تحقق این امر را شناسایی و اجرایی کنند.
وی یادآور شد: وجود برخی آمارها همچون 11 میلیون جوان در سن ازدواج و 2 برابر شدن نرخ طلاق بویژه در میان زوج های جوان بسیار نگران کننده است که باید ریشه های بروز این مسائل موشکافی و راهکارهای مقابله با آنها اتخاذ شود.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: آگاهی بخشی به عموم مردم در خصوص حقوق خود و همچنین توسعه مهارت های زندگی در کاهش اختلافات خانوادگی بسیار حائز اهمیت است که می تواند در کم کردن جرائم و بزهکاری ها نیز مثمرثمر باشد.
اول تا هفتم تیر ماه به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.