نورالله تیموری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نامگذاری هفته اول تیر به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب اظهار کرد: هر سال در این هفته فعالیت های گسترده ای صورت می گیرد اما صرفه جویی در مصرف آب ضرورتی برای همه فصول است که انتظار می رود روستاییان در تمامی فصول این موضوع مهم و حیاتی را رعایت کنند.
وی میزان مصرف آب شرب در سطح روستاهای این استان را به نسبت جمعیت بیش از 2 برابر حد مجاز اعلام کرد و افزود: در حالیکه الگو و متوسط مصرف روزانه آب در روستاهای کشور بین 150 تا 200 لیتر در شبانه روز است اما در برخی نقاط روستایی این استان این میزان به 450 لیتر نیز می رسد.
تیموری با بیان اینکه بارها به برخی مشترکان پر مصرف نسبت به مصرف آب شرب در بخش کشاورزی اخطار داده شده است، تاکید کرد: در برخی روستاهای استان شاهد هستیم برای مصرف احشام نیز از آب شرب استفاده می کنند.
به گفته وی، در کنار هر روستا منابع آبی (چشمه و نهر) برای مصارف احشام وجود دارد که می توان با هدایت این منابع آبی، آب مورد نیاز دام های روستاییان را تامین کرد.
وی با بیان اینکه اگر مردم استان این الگو را رعایت کنند در مصرف آب و آب بها مشکلی نخواهیم داشت، یادآور شد: روستاییان در آستانه فصل گرما باید مراقب مصرف آب باشند و صرفه‌‌ جویی در مصرف آب را به عنوان یک اصل رعایت کنند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام اضافه کرد: هزینه های بسیار زیادی برای تصفیه آب آشامیدنی صرف می شود حال آنکه اغلب افراد نسبت به مصرف صحیح و اصولی آن بی توجه هستند که این بی توجهی عواقب نامطلوبی را بدنبال دارد.
تیموری راه جلوگیری از کمبود آب را نیازمند مدیریت و مصرف صحیح اعلام کرد و گفت: در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف، چالش جدی در تامین آب روستاها بویژه در فصل تابستان که اوج پیک مصرف است، خواهیم داشت.
به گزارش ایرنا، هم اکنون 56 روستای استان ایلام به صورت سیار آبرسانی می شوند که در پیک مصرف و فصل گرما این میزان تا 100 روستا نیز افزایش پیدا می کند.
تعداد کل مشترکان آب روستایی استان ایلام 45 هزار و 544 مشترک است که از این شمار، 885 را مشترکان عمومی و ادارات، یک هزار و 587 را مشترکان تجاری و صنعتی و 43 هزار و 99 مشترک مربوط به بخش مسکونی است.
منابع تامین آب روستایی در استان ایلام 166 منبع است که 105 مورد آن چشمه و 61 مورد چاه و قنوات است.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
3032/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.