تغییر در هرم قدرت در عربستان سعودی که برخلاف عرف رایح در این خاندان قبیله است از آن جمله است، نکته مهم فراهم شدن بستر برای روی کار آمدن محمد بن سلمان است، جوانی مغرور و بدون تجربه که در مدت کوتاهی که در سمت جانشین ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور مشغول بود ،جزء نا امنی در منطقه و قتل و عام مردم یمن چیزی از او ندیده ایم، فردی که به راحتی و آشکار از کشاندن جنگ به داخل ایران صحبت و از طرح آن ابایی ندارد.
از دیگر تحولات نگران کننده، عمیق تر شدن اختلافات دیرینه ایران و عربستان است، این اختلافات ایدوولوژیک و ژئوپولتیک در متطقه آثار خود را نمایان ساخته است پیامد این شکاف امروز از عرصه دیپلماسی تا تحولات عراق، سوریه، لبنان، یمن و حتی مسائل اخیر قطر را می توان مشاهده کرد.
با عمیق تر شدن رقابت ایران و عربستان و تحریکات قدرت های فرا منطقه ای بخصوص آمریکا یک گسل عظیم در منطقه خاورمیانه شکل گرفته و زمینه تعارضات بشدت افزایش یافته است.
از پیامد این رویکرد به نزدیکی کشورهای عربی به اسرائیل می توان اشاره کرد، امروز روابط دول عرب برای مقابله با ایران، نزدیکی به اسرائیل است یعنی با فشار آمریکا به دولت های عربی جای دشمن عوض شده و به جای اسرائیل، ایران را نشانه رفته است.
پیامد دیگر این رویکرد فراموشی آرمان فلسطین و قدس است این مساله ای است که امروز در گفتار و عمل حاکمان عرب کاملا مشهود است و از طرح آن هیج ابایی ندارند.
از دیگر رویدادهای منطقه می توان به سفر ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان به عنوان اولین سفرش پس از انتصاب به عنوان رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد.
سفری که بازتاب بسیار در داخل و خارج آمریکا داشت آنچه درباره نتایح این سفر می توان اشاره کرد، تعمیق شکاف ها در منطقه و سوق دادن متطقه به سوی نا امنی است، معاملات بزرگ آمریکا با عربستان و فروش تسلیحات بوی تفرقه افکنی و جنگ می دهد.
پیامد سفر ترامپ قطع روابط عربستان و همپیمانانش با قطر بود، زیرا قطر در این مجموعه کاملا با آنان هماهنگ نیست اسکان دادن رهبران اخوانی و حماس و بعضا ارتباط با ایران از جمله دلایل اتخاذ این تصمیم است.
پیامد دیگر آن وقوع حملات تروریستی در مجلس و حرم امام خمینی(ره)بود یعنی همان چیزی که وزیر دفاع عربستان وعده داده بود کشاندن جنگ به داخل ایران.
آنچه در پایان این گفتار کوتاه می خواهم عرض کنم آن است که از منطقه بوی جنگ استشمام می شود، فراهم کردن شرایط برای به ولیعهدی رسیدن محمد بن سلمان جنگ طلب و حتی ممکن است در ماه های آتی او بر تخت شاهی در عربستان تکیه بزند، در کنار رویکردهای جنگ طلبانه کاخ سفید و کنگره کلید این واقعه است و آنچه از تحولات هم مشهود است، ایران و امنیت ملی مان را نشانه رفته است.
در شرایط کنونی آنچه در ایران باید دنبال شود، حفظ وحدت و انسجام ملی است، پاسخ کوبنده و موشکی ایران به تروریست ها و حامیان آنها، اقدامی کاملا بجا و غرور انگیز بود که به تقویت وحدت ملی کمک کرد، حمایت دو جریان عمده کشور از این اقدام سپاه ستودنی بود.
این اقدام ایران به توعی یک پیام به جنگ افروزان هم بود که اگر دست از پا خطا کنید در هر نقطه ای هدف قرار خواهید گرفت و به تعبیر رهبری دوران بزن در رو به پایان رسیده است، یقین بدانید که تنها در سایه وحدت و همدلی می توان بر بحران ها فائق آمد، امیدواریم این برش از تاریخ نیز با پیروزی ایران اسلامی به پایان برسد.
نصرت اله حیدری عضو هیات علمی و استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام
9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.