به گزارش ایرنا، اکبر محبی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضاییه اظهار کرد: به منظور تحکیم روابط میان زندانیان و خانواده های آنان تلاش شده در ایام مختلف سال با اعطای مرخصی به زندانیان این افراد بتوانند در کانون خانواده حضور یابند.
به گفته وی، در این راستا 30 درصد زندانیان زندان مرکزی ایلام، 40 درصد زندانیان مرکز دالاب و 35 درصد زندانیان زندان دره شهر در ایام یاد شده به مرخصی رفته و یا در روزهای آینده به مرخصی می روند.
محبی رویکرد اصلاحی و تربیتی را از مهمترین برنامه های قوه قضاییه به منظور متنبه کردن زندانیان و جلوگیری از بازگشت دوباره آنها به محیط زندان اعلام کرد و افزود: اعطای مرخصی منجر به آزادی، عفو مشروط، آزادی مشروط و رای باز از جمله برنامه هایی است که این سازمان اجرایی کرده است.
مدیرکل زندان های ایلام تاکید کرد: برخی از زندانیان محکوم نشده و برای آنها قرار صادر می شود که این افراد از 24 ساعت تا یک ماه در بازداشتگاه های موقت نگهداری می شوند که در صورت تامین وثیقه آزاد خواهند شد ولی اگر وثیقه تامین نکنند به زندان منتقل می شوند.
محبی ادامه داد: سازمان زندان ها به چهار شکل مرکز مراقبت بعد از خروج، ستاد دیه، انجمن حمایت از زندانیان و بنیاد تعاون و حرفه آموزی از زندانیان حمایت می کند، مرکز مراقبت بعد از خروج با معرفی افراد به بانک های عامل تسهیلاتی تا 300 میلیون ریال به منظور اشتغالزایی آنان در اختیارشان قرار می دهد.
وی به فعالیت های ستاد دیه استان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پارسال 78 نفر از زندانیان با پرداخت بیش از 50 میلیارد ریال از بند زندان آزاد شدند و امسال نیز سه جشن گلریزان در استان برگزار شد که در شهر ایلام 800 میلیون ریال برای آزادی زندانیان جمع آوری شد.
مدیرکل زندان های ایلام با اشاره به برنامه تلویزیونی ماه عسل و تلاش برای آزادی زندانیان غیر عمد با کمک مردم یادآور شد: زمینه آزادی سه نفر از زندانیان در استان ایلام با پرداخت 190 میلیون ریال فراهم شد و قرار است تعداد دیگری از زندانیان تا سقف 2 میلیارد ریال از طریق کمک های مردمی به این برنامه، آزاد شوند.
محبی به وضعیت تکمیل زندان جدید ایلام اشاره کرد و افزود: روند اجرایی این مرکز سال 81 آغاز شد و قرار بود 2 ساله تکمیل شود که بدلیل کمبود اعتبار و اولویت بندی نامناسب زمینه بهره برداری از آن تاکنون فراهم نشده است.
وی اظهار کرد: از سال 93 پیگیری های متعددی برای ادامه عملیات اجرایی این زندان آغاز شد و هم اکنون پیشرفت فیزیکی آن به 50 درصد رسیده است.
مدیرکل زندان های ایلام گفت: ادامه روند تکمیل زندان جدید ایلام را به 2 قسمت تقسیم کرده ایم و امسال 40 میلیارد ریال برای تکمیل یک قسمت آن اختصاص یافت که در صورت تخصیص کامل، این بخش که هم اکنون 75 درصد پیشرفت دارد تا پایان سال جاری به بهره برداری می رسد و زمینه انتقال زندانیان زندان قدیمی به این مرکز فراهم می شود ولی تکمیل تمامی مراحل این زندان به 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
محبی تاکید کرد: بیش از 70 درصد زندانیان در این استان به نوعی به مساله مواد مخدر در ارتباط هستند که منجر به جرائم دیگری همچون سرقت شده است ضمن اینکه 12 درصد از زندانیان نیز به دلیل جرائم مالی محکوم شده اند.
وی تقویت باورهای دینی و مذهبی را از برنامه های سازمان زندان ها اعلام کرد و افزود: در چارچوب فعالیت های صورت گرفته تعداد زیادی از زندانیان حافظ قرآن شده و در کنار آن با ایجاد کارگاه های حرفه آموزی تعداد زیادی از آنان مهارت های شغلی فرا گرفته اند.
اول تا هفتم تیر ماه به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.