به گزارش ایرنا، عبدالحمید مرادی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه با اشاره به مزایای قانون حدنگار (کاداستر) اظهار کرد: اجرای این طرح از هرگونه سوء استفاده، جعل و کلاهبرداری در حوزه اسناد جلوگیری می کند.
به گفته وی، اسناد ملکی شخصی مردم و ارگان های مختلف در 100 سال اخیر توسط این سازمان گردآوری و در این سامانه ثبت شده و هر مرجع رسمی ذیصلاح که خواستار این مشخصات باشد در کمترین زمان ممکن می توان این اطلاعات را در اختیار آنان قرار داد در حالیکه قبلا تنها با در اختیار داشتن پلاک می توانستیم این مشخصات را اعلام کنیم.
وی افزود: اوراق قدیمی در معرض پوسیدگی و نابودی قرار داشتند که در قالب قانون کاداستر ضمن اسکن و آرشیو کردن آنها به شکل الکترونیک و در قالب برنامه های نرم افزاری ضمن نگهداری و در دسترس بودن آنها نیازی به پرونده فیزیکی نیست و به شکل مکانیزه می توان تمامی اطلاعات اسناد در در کوتاهترین زمان ممکن در اختیار داشت.

** برنامه ریزی برای اسکن 2 میلیون و 400 برگ پرونده های ثبتی در استان ایلام
مدیرکل اسناد و املاک استان ایلام با تاکید بر اینکه امکان سوء استفاده و جعل اسناد با اسکن کردن آنها از بین می رود، یادآور شد: پارسال 880 هزار برگ از اوراق پرونده های ثبتی اسناد قدیمی اسکن و آرشیو الکترونیکی شد و از ابتدای سال جاری نیز 600 هزار برگ دیگر اسکن شده است.
مرادی با اشاره به اینکه تا یک ماه آینده تمامی برگه های ثبتی پرونده های شهر ایلام اسکن شده و به شکل آرشیو الکترونیک قابل ارائه خواهد بود، تاکید کرد: برنامه ریزی برای اسکن 2 میلیون و 400 هزار برگه پرونده های ثبتی قدیمی این استان در سال 96 پیش بینی شده است.
وی گفت: تمامی اسناد رسمی بر اساس قانون حدنگار (کاداستر) باید به سند تک برگ تبدیل شوند که در این راستا فراخوانی به دستگاه های اجرایی مختلف همچنین عموم مردم داده شده تا در فرصت قانونی تعیین شده نسبت به مستند سازی اموال غیر منقول و املاک در اختیار خود اقدام کنند.
مدیرکل اسناد و املاک استان ایلام اضافه کرد: دستگاه های اجرایی تنها 2 سال فرصت بود تا اطلاعات مورد نیاز به منظور سنددار کردن املاک و دارایی های خود را ارائه دهند که در این میان ارگان هایی همچون منابع طبیعی، مسکن و شهرسازی، امور اراضی، اوقاف، شهرداری ها و بنیاد مسکن با توجه به اینکه بیشترین ارتباط با زمین را داشته و متولی امور زمین هستند باید در این حوزه مشارکت بیشتری داشته باشند.
مرادی ادامه داد: مهلت زمان در نظر گرفته شده برای اجرای قانون کاداستر برای سایر اقشار مردم پنج سال پیش بینی شده که تنها یکسال آن باقیمانده است که در استان ایلام تاکنون حدود 60 درصد املاک مستند سازی شده است ولی از عموم مردم انتظار داریم این فرایند را به روزهای آخر موکول نکنند و هر چه زودتر نسبت تعویض اسناد خود از دفترچه ای به تک برگ اقدام کنند.
مدیرکل ثبت اسناد استان ایلام یادآور شد: این برنامه دسترسی به فرآیندها و اقدامات ثبتی بخصوص در موضوع رسیدگی به پرونده های حقوقی و قضایی را آسان و باعث تسریع در رسیدگی به معاملات و عقود بین اشخاص حقیقی و حقوقی می شود.
مرادی افزود: استان ایلام در زمینه مستندسازی املاک هم اکنون رتبه 15 و در بخش اجرای قانون کاداستر رتبه 9 کشور را به خود اختصاص داده در حالیکه طی سه ماه انتهایی سال گذشته با تلاش های مجموعه کارکنان توانستیم رتبه دوم کشور را کسب کنیم در حالیکه طی سالیان گذشته در رتبه انتهایی کشور قرار داشتیم.

** صدور 19 هزار و 331 سند مالکیت در استان ایلام
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان ایلام به فعالیت های این اداره کل در زمینه صدور اسناد مالکیت اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته در استان 19 هزار و 331 سند مالکیت صادر شد.
مرادی در خصوص تفکیک املاک نیز اظهار کرد: چهار هزار و 263 سند و صدور یک هزار و 56 سند مالکیت روستایی و شهری از طریق قانون ساماندهی را دیگر فعالیت های این اداره کل در سال 95 برشمرد.
وی با اشاره به فعالیت 24 دفتر ثبت ازدواج و 9 دفتر ثبت طلاق در استان گفت: پارسال پنج هزار و 611 فقره ازدواج و 775 مورد طلاق در این دفاتر به ثبت رسیده است.

** وصول بیش از 120 میلیارد ریال از مطالبات بانک های دولتی و خصوصی استان ایلام
مدیرکل ثبت اسناد و املاک ایلام یکی دیگر از حوزه های فعالیت این سازمان را در بخش وصول مطالبات بانک ها و اسناد رسمی همچون چک ، مهریه و آرای کمیسیون مواد 77 و 100 قانون شهرداری ها ذکر کرد و گفت: اجرای این قانون در کاهش ورودی پرونده ها به محاکم قضایی تاثیر بسزایی دارد و در این راستا با هماهنگی دستگاه های متولی گام های بلندی برداشته شده است.
مرادی تاکید کرد: سال گذشته افزون بر 60 میلیارد ریال از مطالبات بانک های دولتی استان در چارچوب این قانون وصول شد و توانستیم بیش از 60 میلیارد ریال از مطالبات بانک ها و موسسات خصوصی را نیز وصول کنیم.
مرادی اجرای طرح شمیم را از برنامه های سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عنوان کرد و گفت: با افتتاح شبکه موقعیت یابی یکپارچه ملک (شمیم) در سراسر کشور حدود مالکیت های اشخاص و دولت تحت سیستم کاداستر با دقت بسیار بالا و در کمترین زمان تعیین و به ثبت می رسد.
وی اضافه کرد: برای اجرای این طرح نقاط مختلف کشور به لحاظ فنی بررسی و ایستگاه ها در نقاطی نصب و راه اندازی شده که در استان ایلام 2 دستگاه در شهرستان های ایلام و دهلران نصب شده که تمامی نقاط استان را تحت پوشش قرار می دهند.
مرادی مهمترین برنامه های سال جاری این دستگاه را تکمیل ساختمان ثبت اسناد شهرستان ایلام با اعتبار حدود 10 میلیارد ریال، تکمیل پروژه ثبت اسناد شهرستان دهلران، کلنگ زنی اداره ثبت اسناد شهرستان سیروان، تملک ساختمان اداره ثبت اسناد ملکشاهی، راه اندازی کامل سرور مرکز استان با رعایت مسائل امنیتی و پدافند غیرعامل، تهیه ساختمان جهت جامعه سردفتران و دفترداران و اجرای سیستم اعلام و اطفای حریق در بایگانی های سراسر استان اعلام کرد.
اول تا هفتم تیر ماه به عنوان هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.