به گزارش ایرنا ،عبدالمالک شنبه‌زاده روز چهارشنبه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا رکن کلی این طرح سراسری را افزایش تولید و رونق شغلی مرتبط با صنعت گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد و گفت: اظهار کرد: روستاهای پشت قلعه در شهرستان آبدانان و زنجیره علیا شهرستان چرداول دراین استان برای اجرای طرح ضربتی تولید و اشتغال انتخاب شدند.
وی ادامه داد: در قالب این طرح کارشناسان اعزامی سازمان میراث فرهنگی به روستاهای پشت قلعه آبدانان و «زنجیره علیا» چرداول رفته و از نزدیک ضمن آشنایی با جاذبه های آن به بررسی ظرفیت‌ های موجود در هر روستا، تامین زیرساخت ها و برنامه‌ریزی برای استفاده بهینه از توان روستاییان پرداختند.
شنبه زاده گفت: در قالب این طرح برنامه هایی جهت راهنمایی و مشاوره های لازم در موضوع های مختلف از جمله نحوه همکاری و تعامل با تورهای طبیعت گردی، راه اندازی اقامتگاه های بوم‌ گردی، احیای صنایع دستی، حفاظت از گونه های گیاهی و مسائل زیست محیطی، جاذبه های میراثی و نحوه اخذ مجوزهای لازم صورت خواهد گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام با بیان این که روستای مذکور جزء منطقه نمونه گردشگری هستند، اظهار کرد: براساس این طرح، با استفاده از ظرفیت‌های محلی هر روستا رونق اقتصادی و اشتغال دوباره در روستاها فراهم می‌شود و روستاییان می‌توانند به عرضه تولیدات خود و مشاغل خدماتی روی آوردند.
وی با تاکید بر اینکه احیای رشته ‌های صنایع ‌دستی موجود و رشته ‌های فراموش‌ شده در قالب این طرح پیگیری می‌شود، ابراز امیدواری کردکه شاهد اجرای این طرح‌ها به بهترین شکل در روستاهای مذکور باشیم.
وی تصریح کرد: معرفی، شناسایی و تخصیص اعتبار برای تقویت جاذبه‌های گردشگری، در حوزه میراث‌فرهنگی معرفی، شناسایی و تخصیص اعتبار برای احیا و مرمت و حفاظت از مواریث فرهنگی و در حوزه صنایع‌دستی معرفی، شناسایی و تخصیص اعتبار برای تقویت رشته‌های صنایع‌دستی موجود و احیای رشته‌های فراموش‌شده می‌تواند به ایجاد اشتغال در روستاها کمک کند.
شنبه‌زاده ادامه داد: در این راستادر روستای «زنجیره‌ی علیا» در زمینه صنایع دستی راه‌اندازی کارگاه تولیدی صنایع دستی، ایجاد مجتمع آموزشی، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی و ایجاد کیوسک فروش صنایع دستی در دستور کار قرار گرفت و در زمینه گردشگری صدور 3 پروانه بهره‌برداری خانه‌های بوم‌گردی، برگزاری دوره آموزشی توانمندسازی جامعه محلی و برگزاری جشنواره و نمایشگاه صنایع دستی به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه ساماندهی و مرمت امامزاده پیرحسن(ع) ، بررسی و شناسایی غار «دره زمین» و سازماندهی و محوطه‌سازی ثبت شده زنجیره در زمینه میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: راه‌اندازی 3 واحد سفره‌خانه سنتی در محل روستا از طرح‌های سرمایه‌گذاری این روستا است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گفت: در روستای پشت‌قلعه در زمینه صنایع دستی راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی صنایع دستی، ایجاد مجتمع آموزشی، برگزاری دوره آموزش شاغلین صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه صنایع دستی از این برنامه‌ها است.
شنبه‌زاده برگزاری جشن روستا در دهه فجر، صدور مجوز 2 اقامتگاه بومگردی، برگزاری جشنواره غذاها و نان محلی را برنامه‌های بخش گردشگری عنوان و تصریح کرد: مرمت پشت‌قلعه آبدانان، بازخوانی و آوراربرداری بنای پشت‌قلعه را طرح‌های میراث فرهنگی دانست و تصریح کرد: احداث سرویس بهداشتی و اجرای 1 طرح الگوی اقامتگاه بوم‌گردی از برنامه‌‌های سرمایه‌گذاری در روستای پشت‌قلعه است.
روستای «زنجیره‌ی علیا» از توابع بخش مرکزی شهرستان چرداول، با مختصات جغرافیایی 46 درجه و 34 دقیقه طول شرقی و 33 درجه و 49 دقیقه عرض شمالی، در 8 کیلومتری شمال شهر سرابله و 40 کیلومتری مرکز استان (ایلام) قرار دارد.
روستای «پشت قلعه» هم از توابع بخش مرکزی آبدانان و جزء دهستان «جابر انصار» است.
خبرنگار: معصومه امیدی**انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
6034/6033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.