به گزارش ایرنا، پرویز شریفی روز سه شنبه در نشست اعضای شورای سایبر استان ایلام به موضوع تهدیدات سایبری اشاره و اظهار کرد: دامنه نفوذ فضای مجازی در مراودات اجتماعی و تبادل اطلاعات در دنیای امروز روز به روز گسترده تر می شود و کمتر حوزه ای را می توان یافت که از تاثیر آن بی نصیب مانده باشد.
وی افزود: پیچیدگی های فعالیت در این عرصه با توجه به شکل گیری فناوری های جدید روز به روز بیشتر می شود و در کنار این تجهیزات پیشرفته تهدیدات نیز بویژه در زمینه حوزه فناوری اطلاعات با اشکال مختلف نمود پیدا کرده که می طلبد راهکارهای کارشناسی از سوی متخصصان این عرصه ارائه شود.
مدیرکل پدافند غیرعامل استان ایلام تاکید کرد: جرائم حوزه فضای سایبری امروز کشورهای زیادی در منطقه و دنیا را مورد هدف و تهدید قرار داده است بطوری که در انتخابات اخیر آمریکا نیز بحث هک کردن رایانه های انتخابات این کشور تا مدتی نقل محافل شده بود.
شریفی یادآور شد: حفره های امنیتی بسیاری در حوزه فضای سایبر وجود دارد که همیشه مورد نفوذ و هدف هکرها قرار می گیرد که باید اقدامات پیشگیرانه و راهبردها و دستورالعمل های اجرایی به منظور مصون سازی مراکز حساس و حیاتی در دستور کار قرار گیرد.
وی اضافه کرد: میزان نفوذ پذیری دستگاه های مختلف در مقابل تهدیدهات سایبری باید بطور مستمر پایش و رصد شود و ارگان ها با همکاری بین بخشی ضمن شناسایی مشکلات راهکارهای مقابله با آنها را نیز پیش بینی کنند.
مدیرکل پدافند غیرعامل استان ایلام بر لزوم رد و بدل شدن اطلاعات دستگاه ها از طریق شبکه های امن تاکید کرد و گفت: آگاهی بخشی به عموم مردم در خصوص خطرهای انتشار اطلاعات شخصی افراد از طریق شبکه های اجتماعی باید مورد نظر و توجه مسئولان قرار گیرد و در این خصوص می توان از یافته های تحقیقاتی مراکز پژوهش و دانشگاهی نیز بهره گرفت.

* ارائه آموزش های تهدیدات فضای سایبر به 300 کارشناس حوزه ای تی سی در ایلام
معاون پژوهشی دانشگاه ایلام نیز در این نشست اظهار کرد: مرکز آفاق با همراهی مجموعه شرکت ارتباطات زیرساخت برای شناسایی تهدیدات حوزه ای سی تی در استان ایلام راه اندازی شده است.
حسین مهدی زاده با اشاره به حمله باج افزارها به سیستم های رایانه ای کشور طی روزهای گذشته افزود: استان ایلام در این زمینه با آمادگی های ایجاد شده کمترین آسیب را متحمل شد.
به گفته وی، دانشگاه ایلام از نظر سطوح امنیتی و بخش ای سی تی از امنیت مطلوبی برخوردار است و با دارا بودن تیم های تخصصی پیش بینی های لازم برای مقابله با هر گونه تهدیدی صورت گرفته است.
وی با تقدیر از تلاش های پلیس فتای استان در شناسایی و برخورد با جرائم فضای مجازی یادآور شد: تمامی دستگاه ها باید از نظر امنیت فضای سایبر مورد ارزیابی قرار گیرند تا ضمن شناسایی حفره های موجود بتوانیم راهکارهای بر طرف کردن آنها را اتخاذ کنیم.
معاون دانشگاه ایلام از ارائه آموزش های پیشرفته حوزه فضای سایبر به 300 نفر از کارکنان حوزه ای سی تی دستگاه های اجرایی استان خبر داد و تاکید کرد: سال گذشته سه کارگاه امنیت فضای مجازی برای کارشناسان این حوزه در ایلام برگزار شد.

* کاربران توصیه های کارشناسان را در خصوص تهدیدات فضای سایبر جدی بگیرند
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات انتظامی استان ایلام نیز در این نشست گفت: بخش قابل توجهی از تهدیدات این فضا در صورت رعایت ملاحظات امنیتی توسط دستگاه های اجرایی مرتفع می شود.
سرهنگ علی جمالی اضافه کرد: یکی از مهمترین مشکلات حوزه سایبر در بخش اجتماعی است که امروزه به شکل هتک حیثیت افراد، نشر اکاذیب و ایراد تهمت و تخریب نمود پیدا کرده است که نمونه آن را در روزهای اخیر از طریق دامن زدن به شایعات در خصوص برخی موسسات مالی در استان شاهد بودیم.
وی رعایت نکردن توصیه ها و آموزش های ارائه شده کارشناسان از سوی کاربران در خصوص ناامنی این فضا را در گسترش جرائم این حوزه قابل تامل دانست و ادامه داد: مشکلاتی که برای برخی از افراد از طریق درگاه های بانکی ایجاد شده نیز ناشی از این موضوع است.

* استان ایلام کمترین آلودگی را از جانب باج افزارها داشته است
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان ایلام نیز در این نشست گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در ایام انتخابات سال جاری مشکلی از نظر حمله هکرها و نفوذ افراد مجرم در سیستم های اطلاعاتی دستگاه ها ایجاد نشد.
عباس بیرامی از اخذ مجوز ورود پنج سرور هالی پات به استان برای رصد و شناسایی تهدیدات فضای سایبر خبر داد و افزود: دستگاه های مختلف اجرایی به این سرور متصل می شوند تا بتوان مشکلات احتمالی را در سریع ترین زمان ممکن برطرف کرد.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.