جواد رحیمی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شهر ایلام به سبب شرایط توپوگرافی و محدودیت زمین در بافت مرکزی، عرض کم معابر و ورود بدون برنامه انبوه وسایل نقلیه، گرفتار راه بندان و گره های ترافیکی می شود و باید به این عوامل نبود پارکینگ خودرو در هسته مرکزی شهر را نیز افزود.
وی تاکید کرد: در گذشته به سمت تمرکزگرایی در طراحی شهری حرکت کرده ایم که مشکلات زیادی از جمله ترافیک را برای ما ایجاد کرده است اما اکنون این روند باید اصلاح شود.
کارشناس برنامه ریزی شهری گفت: علاوه بر این شهردار آینده ایلام باید برنامه متنوع و جامعی برای ایجاد منابع درآمدی پایدار و واقعی برای شهر از جمله جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی داشته باشد و تنها به دریافت عوارض و فروش تراکم بسنده نکند.
رحیمی مقدم اضافه کرد: شهرداری یک پست تخصصی است و شهردار باید متخصص باشد آنهم نه صرفا در رشته های برنامه ریزی شهری، عمران و یا شهرسازی بلکه یک متخصص غیر مهندسی در رشته های مرتبط با امور اجتماعی و روانشناسی نیز می تواند شهرداری موفق باشد.
وی تاکید کرد: با وجود اینکه شهرهای مختلف اشتراکات زیادی دارند اما مسائل و مشکلات شهرها متفاوت است و یک شهردار موفق در شهرهای دیگر لزوما در شهر ایلام نیز موفق نخواهد بود بنابراین به طور حتم باید شهردار شهر ایلام نگرش مدیریت بحران داشته و فراقومی باشد تا بتواند مدیریت شهر ایلام را بدرستی انجام دهد.
کارشناس برنامه ریزی شهری و مدرس دانشگاه های ایلام یادآور شد: با توجه به بافت قومی و قبیله ای شهر ایلام شهردار باید فراقومی باشد و در ارائه خدمات شهری بر روی یک منطقه خاص تمرکز نکند ضمن اینکه تجربه نشان داده است هر چند وقت یکبار شهر ایلام با بحران های مختلفی از جمله سیل و آتش سوزی مواجه می شود و شهرداری در این شهر موفق خواهد بود که نگرش مدیریت بحران داشته باشد.
رحیمی مقدم تاکید کرد: شهردار ایلام در مجموع باید درک درستی از وضعیت شهر داشته باشد و در کنار روحیه جهادی، خستگی ناپذیری، استقلال فکری، خلاقیت و قاطعیت در اجرای برنامه ها، تعامل مناسبی نیز با مجموعه شورای شهر و مدیریت شهری داشته باشد.
وی اضافه کرد: نکته بسیار مهمی که به آن توجه نمی شود اینکه شهردار جدید شهر ایلام باید از تجربیات شهرداران و اعضای دوره های گذشته شوراهای اسلامی شهر بهره بگیرد و به این منظور لازم است مجمعی با عضویت این افراد شکل گرفته و نشست های متعددی با آنها برگزار شود.
کارشناس برنامه ریزی شهری و مدرس دانشگاه های ایلام با بیان اینکه در آستانه آغاز بکار دوره جدید شوراهای اسلامی شهر و انتخاب شهرداران جدید هستیم، گفت: اینکه هدف از انتخاب شهردار چیست و شهر چه ساختار، ویژگی ها و آسیب هایی دارد بسیار مهم است و شهردار باید بر این اساس انتخاب شود نه سلیقه ای و سفارشی و با رایزنی که ظلم بزرگی به همه شهروندان است.
رحیمی مقدم اضافه کرد: باید اهداف و مشکلات شهرها دسته بندی و اولویت بندی شوند اما مهمترین ویژگی شهردار منتخب باید این باشد که خود را موظف به رعایت قانون در هر زمان، مکان و شرایطی بداند.
وی یادآور شد: داشتن مدیریت و رزومه قوی، اشراف کامل بر امور شهری و آشنایی با قوانین شهرداری و شورا، مبارزه با فساد اداری و برخورداری از شفافیت مالی خود و نیروهای زیر مجموعه شهرداری، مقبولیت و حسن شهرت و اعتقاد و التزام عملی به صداقت و عدالت مداری از جمله ویژگی های مورد نیاز یک شهردار است.
وی تاکید کرد: پاسخگویی به مردم و رسانه یکی دیگر از مهمترین ویژگی های شهردار است و باید مردم از طریق رسانه های گروهی به صورت فصلی و سالانه از عملکرد شهرداری مطلع شوند ضمن اینکه شهرداری یک پست تخصصی و نه سیاسی است و شهردار باید تخصص های مرتبط با امور شهری را دارا باشد.
به گزارش ایرنا، دوره چهارساله شوراهای اسلامی شهر و روستای چهارم در تاریخ ۱۳ مرداد ماه پایان می‌یابد و از ۱۴ مرداد ماه ۹۶ پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا آغاز به کار می‌کند.
شهرستان ایلام مرکز این استان ایلام است و در شمال غربی استان قرار گرفته و بر اساس نتایج آخرین سرشماری سال 95 بیش از 235 هزار نفر جمعیت و دارای سه بخش مرکزی، چوار و سیوان و چهار دهستان است که حدود 180 هزار نفر از این جمعیت در شهر ایلام سکونت دارند.
129 نفر برای بدست آوردن هفت کرسی شورای اسلامی شهر ایلام در روز جمعه 29 اردیبهشت با هم رقابت کردند.
خبرنگار: معصومه امیدی** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.