زهرا همتی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: والدین باید از دوره نوزادی تا نوجوانی روند شیوه های تربیتی بکار گرفته را بازیابی و عملکرد خود و فرزندشان را مورد بررسی قرار دهند.
وی با اشاره به سه شیوه سهل گیرانه، سخت گیرانه و مقتدرانه در فرزند پروری افزود: بهترین شیوه بکارگیری سبک مقتدرانه است که در این روش والدین با وجود محبت و رفع نیازها و خواسته های معقول فرزندان، اقتدار خود را حفظ می کنند.
به گفته همتی، پدر و مادر باید در طول بزرگ کردن کودک هر از چند گاهی با نگاهی به شیوه استفاده شده در فرزند پروری، نقاط قوت و ضعف آن را بررسی و شیوه های جدید را برای تربیت فرزندانشان بکار گیرند.
همتی مهمترین اصل در فرزند پروری را وقت گذاشتن برای بچه ها دانست و تاکید کرد: این مساله موجب می شود کودک احساس مثبتی نسبت به والدین خود داشته باشد چرا که زمانی حرف شنوی از آنها دارد که رابطه شان قوی و مثبت باشد.
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام معتقد است پدر و مادری که رابطه خوبی با فرزندشان برقرار کنند هم حرف شان تاثیر گذار است و هم شیوه فرزند پروری شان عملکرد موفقی خواهد داشت.
به گفته وی، داشتن رابطه عاطفی قوی بین فرزند و پدر و مادر آن قدر اهمیت دارد که موجب می شود هم فرزند خود را بی قید و شرط آماده پذیرش کرده و هم به معنای واقعی کودک آنها را دوست داشته باشد.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی بهزیستی استان ایلام همچنین کسب مهارت نه گفتن توسط فرزندان را مهم دانست و گفت: یادگیری این مهارت بستگی به والدین دارد بطوری که مادر و پدر زمانی که مهارت نه گفتن ندارند، نمی توانند آن را به کودک خود منتقل کنند.
وی اضافه کرد: این مهارت می تواند با فعالیت هایی نظیر نه گفتن در فعالیت های داخل منزل، بازی های کودکانه، اجازه گرفتن برای خواستن چیزی بین والدین و کودک به طور مرتب تمرین شود.
همتی همچنین بازی کردن را در تربیت فرزندان مهم دانست و افزود: پدر و مادر باید زمانی را برای بازی با کودک خود اختصاص دهند چرا که مدل بازی های والدین با فرزند متفاوت است و کودک با هر کدام تجربه جدیدی را می آموزد.
وی با بیان اینکه عمده مادران در حین بازی با کودکان به آموزش و پدران به لذت کودک فکر می کنند، یادآور شد: کودک با این دو شیوه دو دنیای متفاوت را تجربه و درک کرده که مکمل هم هستند بطوری که کودک در بازی هم آموزش و هم لذت را درک خواهد کرد.
وی از والدین خواست برای فرزندان خود وقت بیشتری گذاشته و در جهت ایجاد ارتباط مثبت با کودک با بکارگیری شیوه فرزند پروری درست و موثر و اختصاص زمان و وقت لازم، فرزندانی با نشاط و با تربیت درست وارد جامعه کنند.
خبرنگار: آزاده خرم ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7171/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.