حشمت اله عسگری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با تمکین تجار و ترخیص کاران از تعرفه های جدید خدمات در مرز با ابلاغ و اجرایی شدن این تعرفه ها، فعالیت صادراتی در این مرز از امروز به روال عادی بازگشت.
وی در خصوص تعرفه خدمات و درصد افزایش آنها افزود: مبلغ تعیین شده این تعرفه ها مربوط به سال 94 است و تغییر محسوسی نسبت به تعرفه های فعلی نداشته است.
عسگری مرز بین المللی مهران را یکی از امن ترین مرزهای زمینی کشور برای صادرات کالا به کشور عراق اعلام کرد و یادآور شد: این مرز به واسطه برخورداری از مزیت کوتاهی مسافت تا مرکز عراق و همچنین برخورداری از امنیت بالا دارای شرایط ویژه ای است که همواره مورد استقبال تجار، بازرگانان و زائران عتبات عالیات قرار دارد.
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام نیز گفت: مرز بین المللی مهران یکی از بهترین مرزهای زمینی کشور از نظر امنیت و کوتاهی مسافت به مرکز عراق است.
امیر عباس آذر تاکید کرد: برخی از ترخیص کاران با تبانی سعی در برهم زدن روال صادرات به دلیل اعتراض به افزایش تعرفه ها داشتند که این امر برطرف شد و اکنون فعالیت تجاری در این مرز به روال عادی بازگشته است.
وی در پاسخ به این سوال که افزایش میزان تعرفه های صادراتی به چه میزانی بوده است، افزود: این تعرفه ها تغییر محسوسی نداشته و مربوط به سال 94 هستند که اجرایی آن تاکنون به تعویق افتاده و باید اجرایی می شد.
آذر یکی از دلایل اجرایی شدن این تعرفه ها را نظم بخشی به روال قانونی تعرفه های گمرکی، تمکین ترخیص کاران از قوانین مرز و همچنین اجرای طرح های عمرانی برای نظم بخشیدن و بهبود وضعیت خدمات در این مرز اعلام کرد.
وی همچنین دلیل اصلی توقف در صادرات از این مرز را تبانی ترخیص کاران و زیاد خواهی آنان اعلام کرد و گفت: تجار و بازرگانان در نقاط مختلف کشور در استان های خود هستند و از این وضعیت اطلاعی ندارند، این ترخیص کاران هستند که بخاطر منفعت مالی خود از اجرای تعرفه های قانونی سرباز می زدند.
وی یادآور شد: با توجه به نظر مساعد دولت در خصوص حمایت از افزایش توسعه صادرات غیر نفتی این افراد گمان می برند که با این اقدام می توانند به اهداف خود برسند در حالیکه این اقدام آنها تنها به ضرر استان و خود شان بوده و روند صادرات در مرز را دچار وقفه می کند.
آذر ابراز امیدواری کرد با توجه به تمکین این فعالان اقتصادی از قانون و نرخ های جدید خدمات، مجدد شاهد رونق صادرات در مرز مهران طبق روال قبل باشیم.
به گزارش ایرنا، مرز بین المللی مهران در فاصله 95 کیلومتری مرکز ایلام به واسطه برخورداری از امنیت و کوتاهی مسافت به عراق یکی از پر تردد ترین مرزهای زمینی کشور به عتبات عالیات بشمار می رود به گونه ای که در ایام ده روزه اربعین بیش از سه میلیون نفر از این مرز تردد می کنند.
در یک هفته گذشته ترخیص کالا از این مرز بدلیل اعتراض فعالان اقتصادی و ترخیص کاران به افزایش تعرفه خدمات دچار وقفه شده بود و میزان صادرات کالا از این مرز کاهش محسوس یافته بود.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7177/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.