به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، عبدالمالک شنبه زاده " مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ایلام اظهار داشت : مرمت بنای تاریخی طاق شیرین و فرهاد یکی دیگر ار برنامه های معاونت میراث فرهنگی اداره کل است ، این بنای تاریخی در بخش سومار هفت کیلومتری روستای چهل زرعی در شهرستان ایوان می باشد .

وی گفت : اعضای شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان سر فصل هایی را برای اجرایی کردن عملیات مرمتی در بنای تاریخی طاق شیرین و فرهاد بررسی کرده و این عملیات در راستای حفاظت ، مرمت و استحکام بخشی بنای مذکور بلامانع دانسته و مورد موافقت تمامی اعضا قرار گرفت .

شنبه زاده اضافه کرد: برخی از آیتم های مرمتی این بنای تاریخی شامل تهیه ،ساخت و نصب تورسنگ (گابیون)با توری گالوانیزه و سنگ لاشه واجرا در مسیلهای محل - اجرای عملیات کف سازی و دیوار چینی درمعبر ایجاد شده در محل به سمت رودخانه با تخته سنگ و سنگ مالون به حجم - پخش و تسطیح خاکهای ریخته شده و رگلاژ سطوح جاده دسترسی به طاق - سنگریزی پشت دیوارها و پی ها (درناژ)با سنگ قلوه - بند کشی نمای سنگی با سنگ لاشه و ملات ماسه سیمان ۱:۴در کف معبر و بدنه - تهیه و حمل و ریختن شن نقلی در معابر ،محوطه های و یا هر محل دیگری که لازم باشد به انضمام پخش و تسطیح آنها در ضخامتهای لازم - پاکسازی و نظافت نمای سنگی دیوارهای داخلی و خارجی با مواد پاک کننده - تهیه و نصب سنگ چهارتراش در ابعاد (۷۰*۵۰*۲۰)سانتی متر جهت اجرای کامل پشت بام طاق می باشند .

وی خاطرنشان کرد : طاق شیرین وفرهاد واقع در شهرستان ایوان مربوط به دوران ساسانی وبه شماره ۷۹۶۹ مورخ ۱۷/۱۲/۸۰ به ثبت رسیده است .

این بنا که یادآور افسانه‌های تاریخی است برای دوستداران تاریخ یادآور افسانه‌های ایران‌باستان است، بنایی سنگی است که در دوران ساسانی با استفاده از سنگ‌های حجیم تراش خورده و بدون ملات ساخته شده است.

این بنا در پای دامنه شرقی ارتفاعات صخره ای از نوع سنگهای لاشه ای قرار گرفته که به علت قرارگیری در مسیر فرسایش صخره های متلاشی شده، مدام در معرض مدفون شدن قرار داشته است.

اساس این بنا را طاقی سنگی با پلانی مربع شامل شده که اطلاق نام طاق به این بنا، عبارت از یک اتاقک نیمه زیر زمینی است که به طول ۳۲۰ سانتی متر و عرض ۲۹۰ سانتی متر و ارتفاع ۲۲۰ سانتی متر از کف طاق ساخته شده است.

مصالح ساخت این بنا را تماما سنگهای حجیم تراش خورده تشکیل داده که به صورت خشکه چین و بدون ملاط و به صورت رج رج بر روی هم قرار گرفته اند. برش دادن تپه نیز بخاطر وضعیت ساخت بنا و عدم ریزش آن بوده است.

بنای طاق در فضای داخلی کاملا یکنواخت، ساده و بدون هرگونه تزئینی بوده است. در سطح داخلی بنا در حال حاضر کفی موجود نیست فقط در بخش نعل درگاهی پوششی از سنگهای تخت لاشه ای از جنس صخره های بالادست بنا پوشیده شده است.

آنچه که در این بنا قابل توجه بوده و عظمت آن را دوچندان می کند و شیوه معماری آن را منحصر به فرد کرده است، تغییر حالت پشت بام طاق از هلالی به حالت مسطح و یکنواخت بوده که این مهم معماری بنا را خیره کننده کرده است.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 663173
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.