به گزارش ایرنا، علی مهرعلیزاده روز شنبه در نشست هم اندیشی علمی، تخصصی بررسی آخرین وضعیت جمعیتی استان ایلام اظهار کرد: با توجه به اینکه در کشور از سال 90 تا 95، 332 شهر جدید تاسیس شده این اتفاق ضمن افزایش جمعیت شهرنشین، در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های دستگاه های اجرایی نیز تاثیرگذار بوده است.
وی افزود: آمار و داده در هر حوزه ای از جمله جمعیت مبنای تصمیم گیری ها است و این داده ها با توجه به منابع محدودی که در اختیار داریم به ما نشان می دهد چگونه اولویت گذاری کرده و از این منابع استفاده کنیم چرا که اولویت ها با داده های جمعیتی تغییر می کند.
مهرعلیزاده تاکید کرد: هدف از برگزاری این نشست ها حساسیت بیشتر نسبت به این آمار و داده ها در دستگاه های اجرایی در چارچوب شرح وظایف آنهاست تا بتوانیم از این داده های خام استفاده بهینه را ببریم.
وی یادآور شد: آمارها یک واقعیت را نمایان و واقعیت دیگری را می پوشاند که این مساله باید در حوزه های مختلف مورد توجه قرار گیرد.
وی از دیگر واقعیت های استان ایلام را پیر شدن جمعیت براساس نتایج سرشماری سال 95 دانست و گفت: جمعیت جوانان که از 15 تا 29 سال شروع می شود در این استان کاهش محسوسی داشته و در پنج سال گذشته این کاهش 18 درصد بوده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری ایلام اضافه کرد: سهم جوانان از جمعیت استان در سال 90 حدود 35 درصد بود که این عدد در سال 95 به 27 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: میانگین سنی جمعیت به تفکیک سن نیز در این استان افزایش داشته و جمعیت 60 سال به بالای استان هم از 7.5 درصد در سال 90 به 8.2 در سال 95 افزایش پیدا کرده است.
مهرعلیزاده افزود: جمعیت استان نسبت به پنج سال گذشته باسوادتر شده و سطح تحصیلات افراد نیز افزایش یافته که این اتفاقات می تواند در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها به ما کمک کند تا با توجه به منابع محدود تخصیص منابع بدرستی صورت گیرد.
مدیر کل ثبت احوال استان ایلام نیز در این نشست گفت: در اردیبهشت سال 93 سیاست های کلی جمعیت توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و چند راهبرد اساسی در این سیاست ها به چشم می خورد.
منوچهر تیموری افزود: رفع موانع ازدواج، تاکید خانواده به سبک زندگی ایرانی اسلامی، ارتقای امید به زندگی، تکریم سالمندان، توانمند سازی جمعیت در سن کار، حفظ جمعیت در روستاها و مناطق مرزی و مدیریت مهاجرت در این سیاست ها دیده شده است.
وی یادآور شد: شورای راهبردی جمعیت در استان ها که به ریاست استاندار و دبیری ثبت احوال برگزار می شود سال گذشته چندین جلسه در استان برگزار شد.
تیموری با بیان اینکه در این شورا برنامه های اساسی در رابطه با جمعیت بحث و تبادل نظر می شود، گفت: پارسال نیز سرشماری عمومی نفوس و مسکن در کشور انجام شد و برای رفع مشکلات جمعیتی با راهکارهای ارائه شده تلاش می کنیم تا تصمیم های کلانی در استان صورت گیرد.
وی به وقایع چهارگانه حیاتی در این استان اشاره کرد و افزود: سال گذشته 10 هزار و 625 واقعه ولادت، 2 هزار و 582 واقعه وفات، 6 هزار 60 ازدواج و 822 واقعه طلاق در استان ثبت شده.
به گفته وی، هر چند نسبت به کل کشور آخرین استان از نظر آمار طلاق هستیم اما همین آمار اندک نیز برای ایلام زیاد است ضمن اینکه رنج سنی طلاق ها در پنج سال اول زندگی است.
وی با اشاره به افرادی که فاقد شناسنامه هستند، ادامه داد: افرادی که دارای شرایط خاص هستند از جمله اتباع خارجی ، معاودین و کودکان کار برای دریافت شناسنامه نیازمند دستور قضایی هستند ولی در تلاشیم برای این افراد شناسنامه صادر کنیم.
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه استان ایلام نیز در این نشست گفت: طبق آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن جمعیت استان ایلام 580 هزار و 158 نفر است که از این میزان 295 هزار و 199 نفر را مردان و 284 هزار و 959 نفر را زنان تشکیل می دهند.
زهره سادات حائری افزود: جمعیت ساکن در نقاط شهری استان ایلام 395 هزار و 263 نفر و جمعیت ساکن در نقاط روستایی 184 هزار و 444 نفر است و جمعیت غیر ساکن نیز 451 نفر است.
به گزارش ایرنا، نشست هم اندیشی علمی تخصصی بررسی آخرین وضعیت جمعیتی استان روز شنبه با حضور مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری ایلام، مدیر کل ثبت احوال و نمایندگان سایر دستگاه ها در سالن جلسات استانداری ایلام برگزار شد.
خبرنگار: لیلی خاکی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7180/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.