علی طاهر سارایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: روند غلظت ریزگردها در هوای این شهرستان افزایشی و در مرحله بحران است.
میزان مجاز ذرات معلق در هر متر مکعب هوا 150 میکروگرم است.
وی با بیان اینکه دید افقی در این شهرستان اکنون 500 متر است، افزود: میزان دید افقی در یک هوای پاک و استاندارد 10 هزار متر است که این کاهش دید نشانه آلودگی شدید هوای مهران است.
سارایی با اشاره به وجود غلظت ریزگردهای عربی در هوای شهرستان های ایلام و ایوان تاکید کرد: اکنون هوای این دو شهرستان در وضعیت هشدار با روند افزایشی قرار دارد.
وی یادآور شد: این توده گرد و غبار قوی و پایدار تا عصر امروز هر لحظه به میزان غلظت آن افزوده می شود و دیگر نقاط استان ایلام را نیز در ساعات آینده بر می گیرد.
بر اساس گزارش ایستگاه هواشناسی مستقر در فرودگاه ایلام دید افقی شهرستان مرزی مهران هم اکنون 500 متر و ایلام هفت هزار متر و شهرستان های ایوان، دهلران، سیروان و چرداول هشت هزار متر است.
طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی استان ایلام این توده ریزگرد که از بامداد امروز وارد آسمان استان ایلام شده تا اواسط روز پنجشنبه (فردا) در این مناطق فعالیت دارد و از عصر امروز به غلظت آن افزوده می شود.
این توده از طرف بیابان های شمال عربستان، شرق سوریه و باختر عراق شکل گرفته و وارد آسمان استان ایلام شده است.
استاندارد دید افقی 10 هزار متر و استاندارد میزان غلظت ذرات معلق در هوا نیز 150 میکروگرم بر متر مکعب است.
به گزارش ایرنا، استان ایلام از ابتدای سال جاری تاکنون 11 روز غبارآلود و ناسالم داشته است.
نوشیدن شیر فراوان، خارج نشدن از منزل، استفاده از ماسک فیلتردار، خودداری از انجام ورزش هوازی و کار در هوای آزاد از جمله سفارش های مکرر مرکز بهداشت استان ایلام به عموم مردم به ویژه گروه های در معرض خطر شامل جانبازان شیمایی، بیماران سرطانی، قلبی عروقی، ریوی، زنان باردار، مادران شیرده، افراد کهنسال و کودکان برای ایمن ماندن از آثار منفی ریزگردها است.
هوای استان ایلام سال گذشته 80 روز به علت ورود ریزگردها آلوده و ناسالم بود که این موضوع زیان های فراوانی بر محیط زیست و سلامت مردم، جنگل ها و مراتع و زیست جانوران وارد کرد.
استان ایلام بیش از یک دهه است که با پدیده ریزگردهای عربی که از سمت بیابان های کشورهای عراق، سوریه و عربستان وارد مرزهای کشور می شوند مواجه است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7172/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.