سلام امینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مواد اولیه مورد نیاز برای فعالیت پالایشگاه گاز ایلام از طریق چاه های گاز تنگ بیجار تامین می شود ضمن اینکه پتروشیمی نیز خوراک خود را از پالایشگاه دریافت می کند.
وی افزود: قرار است از اواسط سال جاری واحد الفین مجتمع پتروشیمی ایلام راه اندازی شود ولی پالایشگاه گاز تنها قادر است 50 تا 55 درصد خوراک مورد نیاز ان را تامین کند و برای تامین مابقی خوراک، راه اندازی فاز دوم چاه های منطقه تنگ بیجار ضروری است.
عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم یادآور شد: 50 هزار میلیارد ریال برای ایجاد پالایشگاه گاز و مجتمع پتروشیمی ایلام سرمایه گذاری شده و اگر تنها با تکیه بر 50 درصد خوراک تامین شده کار کند، صرفه اقتصادی این واحدها با خطر جدی روبرو می شود و اهداف مورد نظر برای این سرمایه گذاری هنگفت محقق نمی شود.
امینی در خصوص امکان ایجاد پتروشیمی در بخش هلیلان از توابع شهرستان چرداول تاکید کرد: لوله های انتقال گاز هم اکنون از منطقه زردلان از توابع این شهرستان عبور می کند و با توجه به اینکه مهمترین عامل برای ایجاد مجتمع های پتروشیمی تامین خوراک (گاز) و آب فراوان است و این 2 عامل در این منطقه به وفور وجود دارد، رایزنی با مسئولان وزارت نفت برای ایجاد این مجتمع در زردلان را در دستور کار قرار داده ایم.
وی نگاه مجموعه وزارت نفت و شخص وزیر نسبت به توسعه میادین نفت و گاز استان ایلام را مثبت ارزیابی کرد و گفت: منابع هیدرکربنی استان شامل نفت، گاز و میعانات دارای 2 بخش است، بخشی شامل میادین مشترک و بخشی نیز در محدوده سرزمینی کشور قرار دارد.
نماینده مردم حوزه انتخابیه ایلام در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با تصویب شدن قراردادهای ای تی سی ارائه شده از سوی وزارت نفت در مجلس، شرایط برای توسعه میادین مشترک فراهم شده که می توان این قراردادها را با طرف های داخلی، خارجی و یا بطور مشترک اجرا کرد.
امینی یادآور شد: میدان نفتی چنگوله یکی از مناطقی است که می تواند در چارچوب این قراردادها فرآیند استخراج از آن آغاز شود و تاکنون رایزنی هایی با مجموعه وزارتخانه نفت برای سرمایه گذاری در این میدان صورت گرفته و سه شرکت روسی، نروژی و تایلندی برای مشارکت در اجرای این پروژه اعلام آمادگی کرده اند که روند کار شرکت روسی سرعت بیشتری دارد و امیدواریم هر چه زودتر شاهد آغاز عملیات استخراج از این منطقه باشیم.
وی افزود: توسعه میدان سروت آذر نیز از برنامه های وزارت نفت در استان ایلام است که در شرایط کنونی برنامه ریزی برای برداشت روزانه 65 هزار بشکه از این منطقه جریان دارد ولی می توان این مقدار را تا 100 هزار بشکه در روز نیز افزایش داد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم تاکید کرد: نگاه ما رسیدن به ثروت و اشتغالزایی در استان با توجه به وجود منابع عظیم انرژی است و در صورت سرمایه گذاری ایلام می تواند به قطب تولید محصولات پتروشیمی و نفتی در کشور تبدیل شود.
به گزارش ایرنا، اکتشاف منابع نفت و گاز در ایلام از سال 1347 توسط انگلیسی ها آغاز شد، این استان هم اکنون دارای 6 درصد ذخایر نفت (رتبه سوم) و 11 درصد منابع گاز (رتبه دوم) کشور است. بهره برداری از منابع نفت و گاز، حمایت از اکتشاف، توسعه و تجهیز میادین نفتی و گازی، احداث پالایشگاه های نفت، توسعه پالایشگاه گاز و مجتمع پتروشیمی و صنایع پایین دستی، تولید ثروت، اشتغال پایدار و توسعه استان را به همراه خواهد داشت.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.