انتخابات یک جریان سیاسی است و نقش اثر گذار مردم و رای آنها در سرنوشت جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و مردم را به آینده ای که خود در آن دخیل هستند، امیدوار می کند.
این جریان سیاسی باید به گونه ای پیش برود که در یک مسیر بسیار خوب با چینش افراد متخصص و کارآمد منتج به کارآیی پایدار و رو به جلو در حوزه خدمات رسانی و مدیریت شهری جامعه شود.
بی گمان تعدد نامزدها نه تنها انتخاب را برای بسیاری از شهروندان مشکل می کند بلکه شناخت و بررسی برنامه ها و صلاحیت افراد شایسته را نیز تقریبا غیر ممکن می کند.
اگر تایید صلاحیت افراد با برگزاری یک آزمون تخصصی در حیطه وظایف شورای شهر و شهرداری، قوانین شوراهای اسلامی و وظایف آنها همراه باشد تنها افرادی از فیلتر نهایی عبور می کنند که حداقل آشنایی مناسبی با قوانین داشته باشند و با دست پر و پشتوانه مناسب قدم در این بادیه بگذارند.
بی گمان نباید شرایط اینقدر سهل باشد که هر کسی با هر بنیه و توانی بتواند مشق سیاسی را محل آزمون و خطای خود قرار دهد زیرا سرنوشت سیاسی یک ملت را تنها سیاستمداران و قانونمندان با کیاست می توانند به سرانجام برسانند نه افرادی که در این بادیه حضور می یابند و با رای قبیله ای بی هیچ کارآمدی و تخصصی چهار سال کرسی شورا را اشغال می کنند.
همین عدم توانایی، تخصص و کارورزی در مسند سیاسی موجب بسیاری از زد و بندها و بی اعتمادی عمومی می شود و به مرور مردم را نسبت به انتخابات و هر آنچه آینده کشور را رقم می زند، بی اعتماد کند.
کاش قوانین انتخابات از ریاست جمهوری گرفته تا مجلس و شورا و ... به گونه ای بسیار مناسب اصلاح شود و افراد بتوانند با گذر از چند فیلتر خاص در عرصه ای قدم بگذارند که جایگاه با کیاست ترین و کارآمدترین آنها باشد نه جای کاسب کاری و مشق آموزی...
این روزها بسیاری از شهروندان برای شناخت افراد اصلح باید سرنوشت و برنامه و سابقه بیش از 100 نفر را به دقت بررسی کنند که این امر با توجه به مشغله ها و حجم اطلاعات زیاد در فضای مجازی و واقعی امکان پذیر نیست.
از این رو باید سیاستمداران و قانون نویسان جامعه باید با اصلاح قانون چند فیلتر مناسب و آزمون علمی برای افراد نامزد برگزار کنند یا حداقل به افرادی مجال حضور بدهند که سال ها در دانشگاه های کشور کتاب ها و مقالات مرتبط با آن حوزه را مطالعه و بررسی کرده اند.
اگر شورای اسلامی شهر نیازمند افرادی با تخصص های شهرسازی، مهندسی فرهنگی، عمران، ترافیک است پس جای شخصی با دانش آموختگی زبان تخصصی و زراعت و مرتعداری که هیچ ارتباطی با شورای شهر ندارد در این محفل نباید باشد.
خوب است که برای چینش بهترین ها، قانون هم کمی به مدد مردم بیاید و کمی بررسی توانمندی افراد و محک آنان در تخصص و کارآمدی و توانمندی بهترین را در دایره انتخاب بگذارد تا مردم بنا به سلیقه خود از بین خوب ها خوب ترین را انتخاب کنند.
این تعدد کاندیداها جز اینکه هر خانه و مغازه به یک ستاد انتخاباتی و مزاحمت برای شهروندان و دلسرد کردن آنها از انتخابات تبدیل شود هیچ چیز را به دنبال ندارد.
امیدواریم که با اصلاح قوانین متناسب با نیاز و تخصص روز با توجه به کارآمدی افراد در سال های آینده شاهد این آشفتگی بازار تعدد افراد برای حضور در مشق سیاسی جامعه نباشیم زیرا که سیاست نه جای کارورزی زیست و نه جان دانش آموزی مسند سیاست با سرنوشت و آینده جامعه در ارتباط است و باید افراد اصلح و شایسته و کارآمد در این وادی گام نهند.
به گزارش ایرنا، انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا 29 اردیبهشت ماه جاری در سراسر کشور برگزار می شود.
خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ایلام
9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.