آیت قیصربیگی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: انتخابات اصلی ترین ابزار تبلور تعیین سرنوشت افراد در یک نظام مرم سالار است که با حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای تجلی پیدا می کند.
وی رعایت ادب در فعل و انفعالات تبلیغات انتخاباتی را لازمه یک سیاست اخلاقی دانست و افزود: ادب در لغت به معنای تمرین دادن نفس و حسن اخلاق شمرده می شود و بزرگان آن را تابلوبی روشن می شناسند که مردم را به سوی کار پسندیده رهنمون و از کار زشت باز می دارد.
قیصربیگی تاکید کرد: ادب در فرهنگ دینی بر حفظ و حد و اندازه هر چیزی و تجاوز نکردن از آن و نگه داشتن جانب انصاف و اعتدال روایت می شود.
این فعال سیاسی با بیان اینکه در دنیا، ایرانی را به عنوان انسان‌هایی با ادب و با فرهنگ می‌شناسند، یادآور شد: در فرهنگ ایرانی ها ضرب المثلی هست که نقش و جایگاه ادب در سیاست را به زیبایی ترسیم می کند و آن این است که ادب مرد به ز دولت اوست.
وی ادامه داد: هر ساله با شروع رقابت های انتخاباتی گاهی اوقات شاهد برخی بداخلاقی ها در فضای سیاسی اجتماعی کشور می شویم، قضیه ای که در آن برخی با یک اخلاق سیاسی برای رسیدن به یک هدف اخلاقی دست به توجیه هر وسیله ای می زنند تا گاهی اوقات برای اثبات خود دست به نفی دیگری زده شود!
این فعال سیاسی اضافه کرد: در این زمینه گاهی اوقات شاهد یک ادبیات ضعیف از جانب برخی اشخاص و گروه ها می شویم که خارج از ادب و اخلاق و نزاکت اسلامی ادا می شود و اینجاست که باید همه کنشگران این عرصه احساس مسئولیت کنند و هر یک به سهم خود در جهت تلطیف فضای عمومی جامعه نقش ایفا نمایند.
قیصربیگی نگاه کردن از منظر اخلاقی به واقعیت های موجود در فضای سیاسی و انتخاباتی کشور را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: اتخاذ رویکردی اخلاقی در فضای سیاسی و تبلیغاتی کشور توسط نامزدها و فعالان سیاسی قطعا به بهبود انتظارات ما از کنش های مبتنی بر رویه ای اخلاق مدارانه در این وادی کمک می کند.
وی یادآور شد: از آنجایی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی همواره بر سیاست اخلاقی تاکید فراوانی شده است می توان گفت که روی کار آمدن دولت تدبیر و امید با تز اعتدال گرایی سمت و سوی سیاست را بیش از پیش با گفتمانی اخلاقی مبتنی بر ادب و احترام آذین بندی کرد.
قیصربیگی ادامه داد: جایی که دولت تدبیر و امید گفتمان اش را بر اعتدال و منش خود را بر میانه روی ترسیم نمود مسلما تاکید بر یک سیاست اخلاقی بجای یک اخلاق سیاسی داشته است.
این فعال سیاسی با ذکر این نکته که گفتمان اعتدال گرایی بجای پرداختن به یک اعتدال سیاسی تاکید و توجه بر سیاست اعتدالی مبتنی بر اخلاق اسلامی دارد، افزود: پرواضح است که وجه مشترک و گرانیگاهی که ادب را حول محور اعتدال می چرخاند تنها با چاشنی و ملات اخلاق می تواند ایجاد شود.
وی سپس با تاکید بر اینکه ادب در گفتمان سیاسی دولت یازدهم از جایگاه خاص و ممتازی برخوردار بوده است، تاکید کرد: پاسخگویی مهمترین نماد مسئولیت پذیری یک دولت عمل گراست تا هیچگاه به جای پذیرش صادقانه شکست و مسئولیت ناشی از آن، سیاست را کارگل معرفی نکند و در این وادی هر جایی که لازم شد با پذیرش خطا زبان به عذرخواهی در برابر ولی نعمتان خود بگشاید.
قیصربیگی گفتار و کردار خارج از اعتدال افراد را معلول گام برداشتن آنان در جاده ای خارج از میانه روی دانست و افزود: در این میان حسن روحانی را باید رئیس جمهوری شناخت که با علم کردن درفش اعتدال در عالم سیاست، ادب و اخلاق را نماد یک فرهنگ والای سیاسی معرفی کرد تا همواره حامل پیام صلح و دوستی در این وادی سرنوشت ساز باشد.
به گزارش ایرنا، دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه 29 اردیبهشت سال 96 به طور همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.
انتخابات شوراهای اسلامی در 25 شهر و 375 روستای استان ایلام برگزار می شود ولی فقط شورای شهر ایلام بدلیل داشتن جمعیتی بیش از 50 هزار نفر، هفت نفره خواهد بود و باقی شهرها شوراهای پنج نفره دارند.
بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال جاری، استان ایلام 580 هزار و 158 نفر جمعیت دارد که در 25 شهر و بیش از 600 روستا سکونت دارند.
خبرنگار: رضا آزادی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7176/9102/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.