پدر سلطان فاتح قلب کودک است، پدر سرداری است که هیچ سپاهی را یارای روبرو شدن با او نیست و هیچ اهریمنی نمی تواند بر مینای رنگین حیات او دست یابد.
اسطوره ها یک روز افول می کنند، چهره ها یک روز نقاب شهرت در می کشند و نامداران، یک روز معمولی و سرشکسته می شوند ولی تاریخ تکرار نشدنی ابهت و سربلندی، برای پدر می ماند و سایه تسلی بخش وجودش، بودن را و امنیت را به قلب ها هدیه می دهد.
خورشید نقاشی های کودکانه، رستم دعواهای بچگانه و مهربان شب های ترس و اضطراب و دلهره، خوب می داند که هیچ فرزندی نباید اشک هایش را ببیند، چرا که سردار جنگ های بی شکست آنهاست و ستون استوار نیازها و رنج ها و ناملایمات شان است.
و پدران آسمانی، آنها که رفته اند ولی در همیشه هستی جاری هستند، آنها که کوچ کرده اند ولی یادشان بر صحرای جنگ های ناموزون، ابهت و سرافرازی را فریاد می زند.
و امروز پدر کمی ناتوان گشته...
روزگار برابری ها سپری شده و معیارهای پدرانه دستخوش تغییر شده اند، شرمندگی رنگ و بویی خاص یافته و تکرار نگاه های معنی دار، در غروب های شرمساری بین پدر و فرزند، استخوان های او را به درد آورده است.
پدرها این روزها کمی پول شده اند، خودشان که نه، جامعه و تبعیض های ناروایش، چشم برخی سرداران قصه های کودکی را شرمسار نگاه نیازمند فرزند کرده است.
پدر اینک تکرار غریبانه روزهایی است که همه غم های عالم در پس ناتوانی اش از تامین نیازهای فرزندش و در تلاطم قلب بردبارش، ذره ذره جمع می شوند و روح سترگش را می آزارند ولی او صبورانه دستی بر موهای پریشان دخترک قصه می کشد و برایش از روزهایی می گوید که خوب می داند شاید هرگز نیایند.
اگر چه سخت ولی سردار هنوز مبارزه می کند، زخم های تنش و پینه های روحش، آرام آرام سلول هایش را تسخیر کرده اند ولی امپراطور جنگ های کودکانه، آب حیات خورده و روئین تن و یکه تاز، قله های مردانگی و زندگی را فتح می کند.
پدر همچنان در سایه خیال انگیز و مبهم تاریخ ها می ماند و جغرافیایی به وسعت قلب ها را حکمرانی می کند، حاکمی که اگر چه این روزها خسته از جنگ های نابرابر است ولی برای همیشه می ماند.
13 رجب سالروز ولادت با سعادت مولی الموحدین امیرالمومنی حضرت علی (ع) و روز پدر بر همه پدران ایران اسلامی مبارک باد.
جمال دارابی
9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.