به گزارش ایرنا، نظام درمانی کشور از اردیبهشت 93 با اجرای طرح تحول سلامت دستخوش تغییر و تحول شد تا علاوه بر تسهیل دسترسی مردم در دور افتاده ترین نقاط کشور به انواع خدمات پزشکی یکی از مهمترین اهداف نظام سلامت یعنی عدالت درمانی در کشور برقرار شد.
اجرای طرح تحول نظام سلامت، زمینه افزایش رضایتمندی مردم را بخاطر کاهش هزینه ها و رسیدگی به وضعیت بیماران را بدنبال داشت و ارتقای کیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی از دیگر مزایای این طرح ارشمند بود.

** خدمات رایگان به بیمه شدگان سطح یک روستایی
مدیر کل بیمه سلامت ایرانیان استان ایلام می گوید: به منظور ارتقای خدمات سلامت روستاییان و ارائه خدمات بیمه پایه سلامت به جمعیت روستایی وعشایر خدمات رایگان ارائه می شود.
دکتر عبدالنور رحیمی گفت: بیمه شدگان سطح یک روستایی خدماتی از جمله خدمات دندانپزشکی، توزیع داروهای مکمل برای گروه هدف شامل مادران باردار، شیرده و کودکان زیر 14 سال، توزیع داروهای مکمل شامل قرص آهن، اسید فولیک و مولتی ویتامین برای زنان باردار و قطره آهن، آ د و مولتی ویتامین برای کودکان زیر 2 سال، توزیع قرص آهن برای دختران 12 تا 18 سال و آمپول ویتامین d3 برای میانسالان و سالمندان را به صورت رایگان دریافت می کنند.
وی افزود: همچنین بیماران اعصاب و روان نیز در صورت داشتن پرونده پزشکی از داروهای مورد نیاز خود به صورت رایگان بهره مند می شوند.
وی از دیگر اقدامات رایگان در این زمینه را خدمات آزمایشگاهی ادغام شده در بسته گروه های سنی شامل نوبت اول آزمایش های مادران باردار، آزمایش غربالگری دیابت و اختلالات، درمان چربی خون و سونوگرافی بارداری برای گروه هدف اعلام کرد.

** مردم فریب کلاهبردان را نخورند
دکتر رحیمی تاکید کرد: برخی افراد سودجو و شرکت های بیمه ای ضمن تماس تلفنی و یا به صورت پیامک به مردم اقدام به سوء استفاده از عنوان بیمه سلامت و معرفی خود به عنوان نماینده سازمان بیمه سلامت و اخذ وجه در قبال ارائه کارت و دفترچه سلامت می کنند.
وی یادآور شد: مردم در صورت بروز چنین مواردی ضمن عدم همکاری مراتب را به اداره کل بیمه سلامت استان ایلام و یا با شماره تلفن 32233080 اطلاع دهند.

** ایجاد زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی باعث تغییر در رفتار سلامت بیمه شدگان می شود
مدیر کل بیمه سلامت استان ایلام گفت: ایجاد زیر ساخت های فرهنگی و اجتماعی باعث تغییر در رفتار سلامت بیمه شدگان می شود.
دکتر رحیمی اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت ایران در راستای دسترسی عادلانه مردم به خدمات سلامت، پوشش همگانی، عدالت در سلامت و توسعه منابع انسانی بصورت یکسان و همگام با برنامه های واحد و استراتژیک در کل کشور فعالیت خود را مبتنی بر ایجاد سلامت و توسعه پایدار و همچنین رضایت مندی در بیمه شدگان انجام می دهد.
وی افزود: برخی نقاط کشور به لحاظ جغرافیایی داروهای خاصی را نیازمندند و با بررسی این داروهای پرمصرف و شناسایی این نواحی می توانیم پس از ارزیابی به پیشگیری، مراقبت و درمان در این مناطق ورود کرده و نقشه سلامت را مبتنی بر داده های بیمه سلامت تعریف کنیم.
وی یادآور شد: نیاز اصلی استان ایلام استفاده از ظرفیت رسانه های گروهی و تشکل هایی است که در حوزه سلامت کار می کنند تا از لحاظ فرهنگی بتوانند با آموزش، اطلاع رسانی و حضور کارشناسان به توانمندسازی بیمه شدگان پرداخته و سطح آگاهی آنان را افزایش دهند.

**سازمان های بیمه گر سهم پرداخت از جیب بیمه شدگان را کاهش می دهند
دکتر رحیمی اظهار کرد: ساختار و استراتژی سازمان های بیمه گر طوری طراحی شده که ضمن افزایش دسترسی به خدمات سهم پرداخت از جیب بیمه شدگان نیز کاهش یابد.
وی یادآور شد: در سال اقتصاد مقاومتی اشتغال و تولید، پرداختن به اصلاح الگوی مصرف دارو و خدمات سلامت اصل توسعه انسان با استناد به اصول علمی تجویز دارو و خدمات ضروری است.
وی با بیان اینکه تحقق برنامه اقتصاد مقاومتی در حوزه بیمه ها، مستلزم رعایت اصل خواستن، توانستن است، افزود: این اصول شامل توجه به اصل پیشگیری، تغییر در فرهنگ مصرف دارو و پارکلینیکی، اتکا به نیروهای درونی و داشته های اقتصادی و عزم ملی در حوزه سیاست گذاری و مدیریت است.
مدیر کل بیمه سلامت استان ایلام با اشاره به جمعیت 367 هزار و 282 نفر زیر پوشش در این استان گفت: سال 95 در طرح تحول سلامت بدلیل توزیع مناسب پزشکان و فعال شدن بیمارستان ها، 30 هزار و 581 بستری با هزینه 850 میلیارد ریال در سطح استان مختص بیمه شده ها داشته ایم.
دکتر رحیمی با با بیان اینکه کل هزینه های طرح تحول سلامت تاکنون 2 هزار و 30 میلیارد ریال بوده است، افزود: با اجرای طرح تحول سلامت، بیمه شدگان استان 2 میلیون و 362 هزار بار به بیمارستان ها و مراکز درمانی با هزینه 420 میلیارد ریال در سطح استان مراجعه کردند.
وی تعداد افراد بیمه شده رایگان در بخش روستایی و عشایری 232 هزار و 861 نفر و صندوق بیمه ایرانیان را در استان ایلام 42 هزار و 983 نفر اعلام کرد و یادآور شد: در حال حاضر 67 هزار و 203 نفر از کارکنان دولت و 24 هزار و 235 نفر از سایر اقشار نیز از تحت پوشش سازمان های بیمه گر هستند.
خبرنگار: لیلی خاکی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7180/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.