سیروس ذوالفقاری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این جشنواره با همکاری انجمن موسیقی ایلام پنجم اردیبهشت ماه سال آینده در شهرستان ملکشاهی برگزار می شود.
وی بخش های این جشنواره را با کلام و بی کلام اعلام کرد و افزود: بخش با کلام شامل (لاوه لاوه، هوره، مور، چمری، آوازهای محلی شامل شاهنامه خوانی، مناجات نامه خوانی و نادر خوانی، آوا کار شامل شیردوشی، بیت مشک زنی، آوازهای زمان کاشت و داشت محصولات کشاورزی و بخش بی کلام نیز شامل سازها و قطعات مقامی، دوزله و تنبک، سرنا، ساز و دهل، شیشمال، دف و کمانچه است.
ذوالفقاری توجه به فرهنگ بومی، محلی و حمایت از هنرمندان موسیقی مقامی استان، ایجاد انگیزه در جوانان و ترغیب آنها به موسیقی محلی و مقامی که ریشه در آداب و رسوم مردم استان دارد، معرفی ظرفیت های موسیقیایی موجود در آواها و نواهای محلی، شناسایی و معرفی هنرمندان مستعد و هدایت استعدادها و خلاقیت های نهفته در موسیقی محلی در جهت ارائه صحح شیوه های فنی و محتوایی را از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.
وی تاکید کرد: فراخوان این جشنواره توزیع شده و آخرین مهلت ارسال آثار 15 فروردین ماه سال 96 است و زمان داوری و بررسی آثار نیز 30 فروردین تعیین شده و زمان برگزاری نیز پنجم اردیبهشت ماه سال آینده خواهد بود.
به گزارش ایرنا، در موسیقی ایلام از سازهای دوزله، جفتان، سرنا، شیپور، ضرب، دهل، شمشال، نی و کمانچه استفاده می‌شود و این سازها در آیین‌هایی مانند: عروسی، جنگ و عزا کاربرد دارند.
برخی از سازهای بومی منطقه مانند دوزله ویژگی‌هایی دارند که آن را از دیگر سازهای ایرانی متمایز می‌کند. دوزله یا جفتان برخلاف همه سازهای ایرانی که تک صدا هستند، دو صدایی است و قابلیت همراهی با سازهای چند صدایی را نیز دارد.
چوبی موسیقی رقصی ایلام است و به صورت انفرادی و یا دسته‌جمعی اجرا می‌شود، این موسیقی در گذشته افزون بر کاربرد هنری و موسیقی آن به عنوان آمادگی جنگی و بدنی نیز کارآیی داشته است.
فتاپاشا، لرزانه، سوارسوار، صی‌سماع، قلاوی، سه‌حار و گریانه از جمله نواها و ریتم‌های این نوع رقص است که در مناطق کرد و لرنشین کشور رواج دارد.
هوره نیز موسیقی آوازی مردمان غرب کشور به ویژه مردم ایلام است که از آوازها و نیایش‌های اساطیری ایران است، از هزاره‌های قبل از میلاد مسیح تا به امروز روح دوستداران موسیقی را سیراب کرده است.
این موسیقی از ریتم آزاد در ترانه و شکستن مصراع‌ها پیروی می‌کند و تک سیلابی است، به همین دلیل از موسیقی ردیفی ایران که تابع شعر کلاسیک است، متمایز می‌شود.
موسیقی آیین‌های سوگواری نوع دیگری از موسیقی در استان ایلام است که به طور مشخص در آیین چمری با سرنا و دهل اجرا می‌شود و در این مراسم مردم ایل‌‌ها و روستاها در محلی به نام چمرجا جمع می‌شوند و همراه با نوای ساز، دهل و آواز همسرایان نوعی رقص را ارائه می‌‌دهند.
شهرستان ملکشاهی در 50 کیلومتری مرکز استان ایلام واقع شده است.
خبرنگار: آزاده خرم ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7171/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.