به گزارش ایرنا، محمدرضا مروارید روز یکشنبه در جشن ملی درختکاری که همزمان با سراسر کشور در استان ایلام نیز برگزار شد، اظهار کرد: برنامه ها و فعالیت های آبخیزداری باید جدی تر از گذشته و علاوه بر اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری توسط دستگاه های مرتبطی چون امورآب دنبال شود.
وی همچنین با اشاره به تغییرات اقلیمی و آب هوایی که در همه جهان از جمله استان ایلام نمود دارد، افزود: در این راستا باید کارهای پژوهشی و مطالعاتی با همکاری دانشگاهیان در این خصوص انجام شود.
مروارید در مورد ریزگردها هم یادآور شد: مقابله با این پدیده نوظهور با روال های اداری حل نمی شود و تنها راه حل مهار و مقابله با آن همکاری و اقدام کشورهای منطقه در کانون هایی با منشا خارجی و مشارکت و بسیج عمومی در کانون های داخلی است.
وی تاکید کرد: مردم نسبت به سال های گذشته آگاهی و بینش آنها در برابر محیط زیست و منابع طبیعی افزایش یافته است و باید این فرهنگ حفاظت از طبیعت در سطح جامعه اشاعه بیشتری یابد.
وی اظهار کرد: همه ما اعم از مسئولان و اقشار مختلف مردم باید در حراست از منابع طبیعی و محیط زیست بیانات و صحبت های مقام معظم رهبری را به عنوان کلامی جامع و اثرگذار مد نظر قرار دهیم.

**توسعه پایدار در گروه طبیعت سالم
رئیس دانشگاه ایلام هم در این جشن گفت: دانشگاه ایلام با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان ایلام مقرر شده تا پایان اسفند ماه امسال هفت هزار متر از اراضی بایر و بیابانی این دانشگاه نهال کاری شود.
محمدعلی اکبری افزود: امروز باغ زیتون این دانشگاه به وسعت سه هزار و 500 متر کاشت می شود و برنامه دانشگاه در سال آینده تبدیل چهار و نیم هکتار از اراضی دانشگاه به بوستان است.
وی رسالت اصلی دانشگاه را دستیابی به زندگی سالم و بهداشت همراه با توسعه پایدار و همه جانبه ذکر کرد و افزود: تحقق این سیاست ها تنها در گرو داشتن طبیعتی شاداب و سالم است.

**
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز گفت: امروزه طبیعت با چالش های مهمی چون تغییرات اقلیمی و گرمایش زیاد زمین مواجه است که این چالش ها آثار زیان باری نظیر خشکسالی، گرد وغبار، آتش سوزی جنگل ها، خشکیدگی درختان بلوط و نابودی اکوسیستم طبیعی گیاهی و جانوری در پی دارد.
رضااحمدی افزود: با توجه به کاهش بارندگی ها و بروز خشکسالی باید با انجام کارهای آبخیزداری منابع آبی موجود استان و نیز نزولات جوی مدیریت و سفره های زیرزمینی تغذیه و تامین آب شود.
وی در مورد ریزگردها که در یک دهه اخیر مردم استان ایلام را بسیار آزار داده است، نیز یادآور شد: یکی از مهمترین و وسیع ترین کانون های تولید ریزگرددر استان واسط در شرق عراق و همسایگی استان ایلام قرار دارد.
وی تاکید کرد: این کانون تولید ریزگرد که استان ایلام را تحت تاثیر قرار داده امسال با همکاری استانداری های ایلام و واسط در سطح یک هزار و 600 هکتار در حال اجرا است که در مرحله نخست آن 82 کیلومتر از مهران تا شهر کوت مرکز استان واسط در حال اجرا است.
احمدی در ادامه شناسایی 62 کانون آسیب زا برای عرصه های طبیعی استان ایلام، تولید شش میلیون اصله نهال گرم و سردسیری مقاوم، ایجاد پنج هزار هکتار جنگل کاری اقتصادی و مشارکتی، کشت گیاهان دارویی در 50 هکتار، ایجاد نخستین نهالستان تخصصی گل محمدی در کشور در شهرستان سرابله، 250 هکتار خلع ید تصرف اراضی ملی، واگذاری 9 هزار هکتار از اراضی ملی به مردم، مبارزه با گیاه نیمه انگلی در سطح 10 هزارهکتار را از جمله برنامه ها و فعالیت های این اداره کل در سال جاری ذکر کرد.
در این جشن که سالن همایش های دانشگاه ایلام و با حضور مسئولان داستگاه های مختلف اجرایی، فعالان عرصه منابع طبیعی و دانشگاهیان برگزار شد، کاشت نهال توسط استاندار در محوطه دانشگاه، تقدیر از فعالان حوزه منابع طبیعی و انعقاد تفاهم نامه مشترک بین دانشگاه ایلام و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام از دیگر برنامه های این جشن بود.
هفته درختکاری از 15 تا 21 اسفند برگزار می شود و شعار این هفته امسال ' همیار طبیعت باشیم ' انتخاب شده است.
گزارش رویدادهای خبری به همراه گزارش تصویری آن ها و اخبار متنوع دیگر، هر روز بر روی سایت ایرنا استان ایلام http://www.irna.ir/ilam و کانال تلگرام به نشانی irnailam@ منتشر می شود.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
6034/7172
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.