به گزارش ایرنا، محمدمهدی زاهدی روز دوشنبه در کارگاه آموزشی گفتمان انقلاب اسلامی، چالش های فرهنگی و علمی در دانشگاه ایلام اظهار کرد: نظام سلطه با هدف استیلای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر نظام اسلامی از طریق فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای با صرف میلیاردها دلار هزینه برنامه سازی و تولید محتوا می کند و جامعه دانشگاهی کشور باید برای مقابله با این جریان به میدان بیایند.
وی تاکید کرد: جامعه دانشگاهی، اساتید و دانشجویان کشور باید با تولید محتوای مناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی و موازین شرعی و دینی با جریان سلطه و استیلای غرب و استکبار جهانی مبارزه کنند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظام سلطه درصدد است جهان را زیر پوشش خود قرار دهد و در این راه به نخبگان توجه ویژه ای دارد، یادآور شد: در این راستا نظام سلطه برنامه های جدی برای تسلط فرهنگی، هنری، سیاسی، اقتصادی و نظامی بر حوزه علم و فناوری کشورمان دارد.
زاهدی اظهار کرد: راه اندازی 254 شبکه تلویزیونی فارسی زبان با صرف میلیاردها دلار پول توسط بیگانگان علامت سوال بزرگی است خصوصا اینکه بیشتر برنامه های این شبکه ها مرتبط با مسائل خانواده و حوزه روان شناسی است.
وی تاکید کرد: علاوه بر این، فضای مجازی جدا از این شبکه ها و سایت ها و خبرگزاری هاست که حجم زیاد مراجعه مردم خطرات زیادی برای ما به همراه خواهد داشت هر چند می تواند یک فرصت نیز باشد اما تجربه نشان داده است ما همواره در زمینه توازن بین چالش و فرصت با مشکل مواجه هستیم و وزنه به سمت چالش سنگینی می کند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در نتیجه فعال شدن فضای مجازی و شبکه های فارسی زبان اتفاق های عجیبی از جمله افزایش سن ازدواج، ازدواج از طریق مجازی مجازی و به طلاق انجامیدن بیش از 70 درصد این ازدواج ها و همچنین افزایش غیرمنتظره نرخ طلاق در کشور رخ می دهد که بسیار نگران کننده است.
زاهدی اضافه کرد: در فضای مجازی ذهن ها بجای همدلی و همبستگی و توجه به توانمندی های داخلی به سمتی کشیده می شود که بهشت موعود دنیوی را در فراسوی مرزهای کشورمان و در غرب ببینیم.
وی یادآور شد: زیر پا گذاشتن عزت ملی و مسائلی مانند رشوه، اختلاس و درآمدهای نجومی از تاثیرات این جریان است هر چند نظام سلطه در یک فرآینده برنامه ریزی شده در پی رسیدن به اهداف خود است و در طولانی مدت فرهنگ ما را تحت تاثیر قرار می دهد.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین به چالش های حوزه علم و فناوری کشور اشاره کرد و گفت: سیستم آموزشی دانشگاه های کشور بر آموزش صرف متمرکز است و این چالش بزرگی است و راهکار مقابله با آن حرکت به سمت ایجاد دانشگاه های مهارتی و کارآفرین است.
زاهدی افزود: دانشگاه ها در کشور بر اساس آمایش سرزمین و توانمندی های بالفعل و بالقوه مناطق مختلف کشور شکل نگرفته اند و در موضوع فناوری نیز هر چند پیشرفت هایی داشته ایم اما نوآوری باید از ایده تا محصول و بازار دنبال شود.
وی تاکید کرد: در زمینه رفع این چالش ها هر چند جامعه دانشگاهی نقش پررنگی دارند اما قوانین و سیاست های کشور نیز باید متناسب با این چالش ها تدوین و اجرایی شوند.
این کارگاه آموزشی به همت بسیج اساتید دانشگاه های ایلام و با حضور استادان بسیجی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان ایلام برگزار شد.
دانشگاه ایلام با شش هزار دانشجو در مقاطع کاردانی تا دکترا و 200 عضو هیات علمی، 32 گروه آموزشی دارد و در سال 1370 در سفر مقام معظم رهبری به استان ایلام از دانشکده زیرمجموعه دانشگاه رازی کرمانشاه به دانشگاه ارتقا یافته است.
40 هزار دانشجو در دانشگاه و موسسه آموزش عالی استان 560 هزار نفری ایلام تحصیل می کنند.
خبرنگار: معصومه امیدی** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.