در این یادداشت آمده است: شورای اسلامی شهر بزرگترین سازمان مردم ‌نهاد و سندیکای ایران با 15سال سابقه تشکیل است و جنبه مردمی آن بر وجه سیاسی آن همواره غالب بود و قانون شوراها نیز بر این امر صحه گذاشته است.
لذا از دیدگاه افکار عمومی و رسانه‌ای و بر اساس نظرسنجی‌هایی که منتشر و پرسش و پاسخ‌هایی که ارائه شد، می‌توان عملکرد این شورا را نقد و بررسی کرد.

**ابتدا موفقیت‌های نسبی شورای شهر چهارم در ایلام
1- تعریض خیابان‌های آیت‌الله حیدری و حد فاصل بلوار مدرس تا میدان شهدا و تکمیل زیرگذر رضایی‌نژاد
2- اجرای طرح ترافیک شهر ایلام در راستای روانسازی و تقسیم بار ترافیکی هر چند که نقدهایی بر نحوه‌ اجرای آن در برخی از مناطق وارد است.
3- شورای شهر در پساسیل نسبتا موفق عمل کرد.
4- اجرای طرح 'جی آی اس' و همچنین پیگیری طرح بازنگری جامع شهر ایلام

** دلایل عدم موفقیت نسبی شورا
1- اولین آسیب شورای شهر چهارم در ایلام افزایش تعداد اعضا از هفت نفر به یازده نفر بود که در این راستا نیاز به یک لیدر و مدیر 'کاریزماتیک' بسیار قوی در بین اعضای شورای شهر وجود داشت که ضمن احترام به چهار رئیس شورا در چهار سال گذشته و تقسیم دوره‌ای این سمت در نزد اعضای شورا باید اذعان داشت اصلی‌ترین آسیب و دلیل ضعف راهبردی این شورا عدم حضور یک رئیس شورای کاریزما و مدیر بود که بتواند مسائل شورا را مدیریت نماید.
2- شورای شهر چهارم ایلام یکی از قبیله‌ای‌ترین شوراهای ایلام در چهار دور گذشته بود.
بر همین اساس این شورا بیشتر شورای شهرداری و اولویت تصمیمات اعضای شورا بر انتخاب شهرداران و رؤسای شورا بود.
برکناری خالق منصوری و انتخاب منصورپور، قبادیان و محمدی بر اساس شاخص‌های مدیریت شهری نبود و در این انتخاب‌ها سمبه قبیله بر تفکر شورایی و خردگرایی غالب بود.
در این راستا شمشیر استیضاح مدام بر گردن شهرداران قرار داشت و در مورد مهندس محمدی شهردار فعلی ایلام نیز تیزی این شمشیر در مراسم معارفه‌ی وی توسط رئیس شورا بر گردن شهردار لمس شد.
ترکیب ناهمگون و شش - پنج شورا و گاهی شش - چهار، یک - پنج و چهار - دو باعث شد سمت‌های هیات رئیسه، رؤسای کمیسیون‌های تخصصی شورا و همچنین معاونت‌های شهرداران و البته شهرداران دو منطقه ایلام نه بر اساس تخصص و تجربه که بر اساس رای‌گیری‌های خارج از میز شورا تقسیم شوند.
3- شورای چهارم رسانه ‌گریزترین شورای تاریخ استان بود، این شورا همچنین مشاوره کارشناسی در بدنه شورا و استفاده از تفکر مشورتی خارج از بدنه شورا و شهرداری را بر نتافتند و بسیاری از طرح و پروژه‌های این شورا پیوست مشاوره نداشت.
عدم برگزاری حتی یک نشست خبری در چهار سال گذشته توسط شورای شهر و البته حذف رسانه‌های منتقد از سال دوم فعالیت این شورا نیز باعث شد چشم رسانه‌ها از زیرپوست شهر دور نگاه داشته شوند، هر چند رسانه‌ها بدون همراهی این اعضا نیز توانستند این عملکردها را رصد نمایند.
4- اختلافات درون‌شورایی و اختلافات عمیق برخی از اعضای شورای شهر با هم و از رو بستن شمشیر برای یکدیگر بر سر رویدادهای شخص یا قبیله ‌محور و همچنین سیاسی شدن برخی از تصمیمات باعث شد این شورا عملا از میز مشورت فاصله بگیرد.
رویکرد انتخاباتی برخی از اعضا برای دور پنجم بر تصمیمات درون شورایی نیز بی‌تاثیر نبود و هر کدام از اعضا در پی آسفالت کوچه و موزاییک فرش معابر محله خود بودند که عملا تصمیمات کلان در شورا را از دیده‌ها پنهان کرد.
در پایان لازم به یادآوری است که یازده عضو محترم شورا را نمی‌توان بر یک کفه‌ ترازو و یک وزن مقایسه نمود و عملکرد برخی از اعضا نسبتا موفق‌تر و بهتر بوده است و تحلیل فوق نیز در خصوص دلایل عدم موفقیت اعضای شورای شهر نسبی است و بدلیل اینکه شورای شهر یک تفکر تیمی است و عملکردها بر اساس شاخص‌های شورا مشخص می‌شود نه فرد، این تحلیل ارائه شد.
منبع: سایت خبری ویرا
9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.