در این یاداشت آمده است: اگر هدف اصلی اقتصاد مقاومتی را کاهش هزینه ها، مخاطرات و آسیب‌ پذیری‌ها با توجه به شرایط موجود دانست، بایست برجام را میوه این راهبرد اساسی در سیاست خارجی قلمداد کرد که توانسته است ضمن اینکه هزینه تحریم‌ها را بر سر اقتصاد کشور کم کند، از طرفی حق مسلم استفاده از فناوری صلح ‌آمیز هسته‌ای را تثبیت کند و به نوعی راه زورگویی غربی‌ها را در مسئله پرونده هسته‌ای ببندد.
ریشه اقتصاد مقاومتی در ایران را باید در اوایل انقلاب شکوهمند ایران اسلامی همزمان با تهدیدها و مخاطراتی که کشورهای مستبد و استعمارگر در آن زمان ‌برای انقلاب نوپای ایران درست کرده بودند، جست ‌و جو کرد.
به‌ طوری ‌که می ‌توان در سیره امام راحل جلوه‌های زیبایی از اقتصاد مقاومتی را به معنای بهره ‌برداری شایسته از داشته‌ها، پیشگیری از اسراف و و سرمایه‌گذاری بر روی تولیدات ملی به نظاره نشست.
از آنجا که یکی از اهداف اصلی انقلاب اسلامی ‌مبارزه علیه استبداد و استعمارگری کشورهای مستبد و زورگو بوده است همواره این نظام مورد تهدید و هدف نقشه‌های شوم آن دشمنان قسم‌ خورده قرار گرفته است.
سیاست‌های نظام مقدس اسلامی در این دوران همیشه بر پایه اتکا به سرمایه‌های درونی موجود در کشور استوار بوده به نحوی که امروز ایران با ایستادن روی پای خود و با پای ‌بندی به آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی ‌مستقل ‌ترین کشور آزاده جهان به ‌شمار می‌رود.
پر واضح است که استقلال و استقامت ملت ایران هیچ‌ گاه بر ذائقه دشمنان و کشورهای مستبد و ظالم خوش نیامده است، از این رو ایران اسلامی ‌همواره مورد تهدید و تحریم کشورهای زورگو قرار گرفته و ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب در سال 92 و نامگذاری سال 95 به‌ عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل اهمیت این موضوع راهبردی و بسیار مهم در این برهه زمانی را می‌ رساند و به یقین در صورت عملیاتی ‌شدن این نسخه شفابخش می‌توان شاهد رشد و تبلور و بالندگی همه‌جانبه در اقتصاد کشور باشیم.
هدف اقتصاد مقاومتی علاوه بر مقاوم ‌کردن اقتصاد کشور در برابر تهدیدها و آسیب‌ها، نوک پیکان خود را به سمت شکوفایی امورات پیش روی اقتصاد کشور گرفته است تا در پی شرایطی مناسب برای بهبود وضعیت اقتصاد خانوارهای و استیفای حقوق شهروندی مردم ایران با توجه به شرایط موجود باشد.
در این راستا لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور تبیین و گفتمان ‌سازی آن در بین آحاد مختلف مردم است، به دیگر سخن برای اجرای همه‌ جانبه و افزایش کارایی و بهره‌وری در تمامی ‌امورات می‌بایست اقتصاد مقاومتی را به گفتمان غالب جامعه و سپس به فرهنگ عامه مردم تبدیل ساخت تا بتوان بهره‌وری را با روش درست کارکردن، قناعت را با روش درست مصرف ‌کردن و خلاقیت را با روش درست فکر کردن در جامعه رشد و توسعه داد.
از این رو برای غالب‌ شدن گفتمان اقتصاد مقاومتی باید آن را به موارد عینی در زندگی مردم تفسیر و تبدیل کرد و از طرفی حقوق شهروندی مردم را در این زمینه در نظر گرفت تا به‌ طور مثال آن وقت که مردم را به خرید کالای ایرانی ترغیب می‌کنیم کالایی با کیفیت مطلوب داشته باشیم که در اختیار آنان قرار دهیم.
وقتی اقتصاد مقاومتی به گفتمان غالب جامعه تبدیل شد آن زمان است که ما توانسته‌ ایم مهم‌ ترین گام را یعنی همراه‌ کردن مردم در این رویکرد ارزنده برداریم و به یقین هرگاه مردم در هر کاری پیشگام بوده‌اند هر غیر ممکنی را ممکن ساخته‌اند.
در راستای اجرای فرآیند اقتصاد مقاومتی می‌ بایست شاخصه‌های این راهبرد اساسی را که بر پارامترهای زمانی و مکانی استوار است مدنظر قرار داد و برای این مهم می‌بایست اقتصاد مقاومتی را با توجه به بازه زمانی خاص و شرایط منطقه‌ای تبیین و تطبیق داد به‌ طوری‌ که به کم ‌کردن هزینه‌ها، از بین بردن فاصله‌ها و افزایش بهره‌ وری در امورات منتج شود، بنابراین می ‌توان اقتصاد مقاومتی راهبردی اساسی و گره گشا در تمامی ‌امورات پیش روی کشور حتی فراتر از حوزه اقتصادی قلمداد کرد.
به دیگر سخن می ‌توان گفت اقتصاد مقاومتی تدبیر زیبای رهبر معظم انقلاب برای مقابله با تهدیدها و مخاطره‌ها در همه امورات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در شرایط موجود است.
در این راستا دولت تدبیر و امید را باید الگویی مناسب در عمل کردن به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بین دولت‌ها به ‌شمار آورد که با وجود مشکلات عدیده‌ای که در آغاز کار با آن مواجه بود توانسته است دستاوردهای قابل ‌توجه‌ای در حوزه‌های مختلف به ‌دست بیاورد که اتفاقا شایسته و سزاوار اطلاع‌ رسانی جامع و کامل به مردم است.
در این زمینه دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته دستاوردهای بسیار خوب و مثبتی چون توافق هسته‌ای در سیاست خارجی داشته است که بایست با اطلاع‌رسانی صادقانه خارج از نگاه حزبی و جناحی به ابعاد مختلف آن پرداخت و مردم را در جریان دستاوردهای مهم آن در کاهش هزینه‌ها و آسیب ‌پذیری‌ها و ارتقا شاخص‌های مختلف قرارداد.
البته نباید فراموش کرد که دولت تدبیر و امید در چه شرایطی پرونده هسته‌ای را تحویل گرفت و چگونه در آن شرایط سخت و طاقت فرسا توانست این قضیه پرچالش را با همه تهدیدها و مخاطراتی که برای کشور درست کرده بود سرو سامان دهد.
بنابراین، یکی از مخاطرات مهم پیش روی کشور قضیه پرونده هسته‌ای در سیاست خارجی بود که دولت یازدهم به زیبایی توانست با حل ‌و فصل کردن این پرونده تهدیدها و مخاطرات را از سر راه ملت ایران بردارد.
در این میان تلاش‌های تحسین برانگیز سربازان خط مقدم دیپلماسی با راهنمایی‌های مقام معظم رهبری، فداکاری دانشمندان شهید هسته ای، تدبیر رئیس‌جمهور روحانی، ظرافت و هوشمندی دستگاه‌ دیپلماسی کشور، استقامت ملت صبور ایران اسلامی ‌به بار نشست و ضمن خارج‌ کردن ایران از ذیل 7 منشور سازمان ملل که مسئله هسته‌ای ایران را به یک موضوع امنیتی در جهان مبدل کرده بود، قضیه PMD را نیز با آن همه داستان‌ سرایی دروغین به کناری فرستاد.
مضافا اینکه دولت یازدهم در سیاست داخلی نیز در راستای اقتصاد مقاومتی علاوه بر حاکم کردن اخلاق در گفتار سیاسی با احیا کردن سازمان ‌برنامه و بودجه و تاکید بر نقش نظارتی رسانه‌ها دست به شفاف ‌سازی در امورات مالی و اقتصادی زد و از رشد علف‌های هرز در سیستم اقتصادی کشور جلوگیری کرد و عملا هزینه‌های بیت‌ المال را کاهش داد.
دولت یازدهم همچنین در بحث طرح تحول نظام سلامت سهم پرداختی بیماران را از 50 درصد به 8 درصد رساند و در اینجا نیز بار هزینه درمان را از دوش بیماران و افراد کم درآمد جامعه برداشت.
در حوزه اقتصادی دولت ضمن اینکه با حمایت از تولید داخلی، تشویق و ترغیب سرمایه‌گذاری، برنامه‌های منظم اشتغالزایی دست به مقاوم‌سازی اقتصاد کشور زد و تورم را از 45 درصد به زیر 10 درصد رساند و رشد اقتصادی کشور را از منفی 6.8 درصد به بالای مثبت 5 درصد ارتقا داد.
حرکت دولت یازدهم در جهت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به اینجا ختم نشد تا پس از گذشت 37 سال در این دولت صادرات غیرنفتی از واردات سبقت بگیرد و با رشد مثبت اقتصادی دولت به نوعی بعد از سال‌ها از رکود عبور کند.
از دستاوردهای مهم دیگر دولت در سیاست خارجی که در جهت اقتصاد مقاومتی نقش‌آفرینی کرد می‌توان به دیپلماسی موفق نفتی اشاره داشت جایی که تحریم‌ها از دست و پای صنعت نفت ما باز شد تا وضعیت تولید و فروش نفت به شرایط قبل باز گردد.
جان کلام آنکه دولت تدبیر و امید در راستای اقتصاد مقاومتی هم در صحنه سیاست خارجی و هم در حوزه سیاست داخلی اقدامات عملی و خوبی انجام داده است که نمود آن را می ‌توان در گزارش بانک جهانی از وضعیت مطلوب اقتصادی ایران دید.
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود در مورد شرایط اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا، پیش‌بینی کرده است میانگین رشد اقتصادی ایران در فاصله سال‌های 2016 تا 2018 میلادی به بالای 4.6 درصد برسد.
در این گزارش از برقراری ارتباط مالی با دنیا به‌عنوان یکی از عوامل رشد اقتصادی سالانه 4.6 درصدی اسم برده شده است، همچنین در این گزارش اعلام شده که تورم در سال‌جاری میلادی در ایران تک ‌رقمی‌شده و به 8.6 درصد خواهد رسید.
از این رو می‌توان چنین اظهار کرد که رشد اقتصادی بیش از 5 درصد امروز ایران در شرایط کنونی جهان و منطقه که اغلب کشورهای توسعه ‌یافته رشدی به مراتب پایین‌ تر از ایران را تجربه می‌کنند نشان از تدبیر‌های خوب و مثبت دولت تدبیر و امید در به ‌کار بستن راهبرد اقتصاد مقاومتی در امورات پیش روی خود بوده است و این مهم ما را یاد وعده‌های رئیس‌جمهور روحانی در نشست سالانه داووس - چهل‌ و چهارمین نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد - می‌اندازد که در آن نشست تاریخی رئیس‌جمهور ایران برای رسید به قله‌های اقتصادی جهان و جاگرفتن در کلاس قدرت‌های برتر اقتصاد جهانی با اعتماد به‌نفس زیادی خط و نشان کشید.
و این راه همچنان ادامه دارد ...
منبع: روزنامه آفتاب یزد
9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.