همایش تخصصی بررسی عرفان، اخلاق و تربیت امام خمینی (ره) در نخجوان برگزار شد.

به گزارش جماران، این همایش به همت وابستگی فرهنگی سرکنسولگری کشورمان در نخجوان و با مشارکت مراکز علمی، فرهنگی و هنری ایران و نخجوان در سالن اجتماعات هتل تبریز نخجوان برگزار شد.

منصور آیرم، سرکنسول ایران در نخجوان در سخنرانی خود در این همایش گفت: صاحب نظران، محققان و تحلیل‌گران جهان امروز را بیش از هر زمانی پرتلاطم، چالشی و ملتهب ارزیابی می‌کنند. بسیاری از ناظران بین‌المللی معتقدند خشو.

وی افزود: در این میان وظیفه هر انسان با فرهنگ و دارای عقلانیت منطقی این است که با ترویج اندیشه‌های صلح طلبانه و عقلانی در برابر افراطی‌گری‌های ویران‌گرایانه ایستادگی کند.

سرکنسول کشورمان در ادامه اظهار کرد: امام خمینی (ره) با تکیه ‌بر دیدگاه و اندیشه‌های مردم‌دوستی و صلح‌طلبانه توانست انقلاب اسلامی ایران را هدایت و به عنوان یکی از انقلاب‌های موفق دنیا، رهبری و به پیروزی برساند.

منصور آیرم در ادامه اسلام مداری، قیام برای خدا، نفی سبیل و استقلال خواهی، عدم جدایی دین از سیاست، بر پا داشتن معروف و نهی از منکر، حفظ منافع و مصالح نظام اسلامی، حاکمیت قانون بر حکومت افراد و تکیه بر اصل وحدت را به عنوان ریشه‌های اصلی اندیشه‌های امام خمینی (ره) مورد تاکید قرار داد و گفت: بنابراین باید از نو به ریشه‌های اصلی اندیشه‌های رهبرانی همانند امام خمینی و رهبران ملل دیگر توجه و در نشست‌های علمی این چنینی و با حضور اندیشمندان و صاحب نظران این مسائل مورد بررسی و مداقه قرار گیرد.

در این مراسم رامیز قاسم اف، استاد برجسته آکادمی علوم نخجوان نیز در سخنرانی خود تصریح کرد: امام خمینی (ره) یکی از رهبران مردمی در قرن بیستم بود که انقلاب اسلامی ایران را شکل داد و امروز شاهد هستیم که ایران کشوری امن و باثبات در منطقه است.

وی در ادامه گفت: نمونه این امر را در سفر به تهران و ارومیه از نزدیک شاهد بودم و در سفر تهران سخنرانی عالمانه و ادیبانه رهبر انقلاب اسلامی ایران را شنیدم. امروز می‌بینم که روابط دو کشور در تمام عرصه‌ها به‌ویژه در بخش همکاری‌های علمی در حال گسترش است و این همایش نمونه‌ای از وضعیت کنونی است.

سخنران بعدی همایش فرزاد جهان‌بین، معاون دانشجویی دانشگاه شاهد بود که مقاله خود تحت عنوان "تاثیر عرفان امام خمینی (ره) در شکل‌گیری انقلاب اسلامی" ارایه کرد.

وی در این مقاله امام راحل را عارفی عمل‌گرا و حق‌گرا معرفی کرد.

معصومی، عضو هیات علمی پردیس دانشگاه تهران سخنران بعدی بود که در سخنرانی خویش بر وجوه عرفانی امام راحل در زندگی روزمره تاکید کرد و گفت: امام به ‌تمام ‌معنا فراتر از عارف عمل کرد و در تمام مراحل زندگی و فعالیت‌های خود در عرصه‌های مختلف همواره رضای الهی را مد نظر قرارداد و بر محور حق حرکت کرد.

در پایان این مراسم حسین آقازاده، وابسته فرهنگی سرکنسولگری کشورمان در نخجوان نیز در جمع‌بندی تصریح کرد: هدف اصلی از این همایش تبیین واقعیت‌های پنداری، رفتاری و شخصیتی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران با رویکرد علمی است.

وی در ادامه اظهار کرد: برخلاف تلاش رسانه‌های غربی برای معرفی امام راحل به عنوان یک شخصیت صرفا سیاسی و مذهبی، ایشان واجد یک شخصیت چند بعدی است.

آقازاده اضافه کرد: بنیان و اساس بینش و عمل بنیان‌گذار انقلاب اسلامی بر مبنای عرفان، اخلاق و تربیت مکتبی شکل‌گرفته و بر این اساس بود که توانست انقلاب اسلامی را به ‌عنوان یکی از انقلاب‌های کم خشونت در تاریخ هدایت و رهبری کند. از این رو با توجه به تبلیغ یک‌سویه و جهت‌دار ی که در خصوص رهبران مردمی از سوی رسانه‌های غربی اجرا می‌شود، ضرورت دارد ابعاد دیگر شخصیت امام راحل توسط صاحب‌نظران مورد بازبینی و مداقه قرار گیرد.

در این همایش برنامه‌های دیگری همچون نمایش گزیده مستند زندگی امام، نمایشگاه عکس، رونمایی از کتاب و پرتره امام راحل اجرا شد که از سوی مخاطبان نخجوانی و ایرانی مورد استقبال چشمگیر واقع شد.

در این برنامه‌ها جمعی کثیری از استادان، شخصیت‌های فرهنگی، هنری، دینی، مسوولان و مدیران نخجوانی و ایرانیان مقیم شرکت کردند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.