به گزارش ایرنا، ایت الله سیدمحمد مهدی حسینی همدانی در دیدار بامسئولین اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز و متولیان و مبلغین بقاع متبرکه که به مناسبت هفته وقف برگزار شد، افزود: امیدواریم مجموعه اوقاف و امور خیریه استان، در زمینه‌های مختلف وقف، مخصوصاً حوزه‌ی وقف قرآنی توسعه و پیشرفت بیشتری داشته باشد.
وی اظهار داشت: وقف، ظرفیت بالایی برای رفع مشکلات اقتصادی، توسعه علوم و فرهنگ دینی و علمی و ترویج معارف الهی و همچنین آثار و برکات اجتماعی، بخصوص در زمان کنونی دارد؛ اما متأسفانه هنوز جایگاه لازم را در کشور به دست نیاورده است.
امام‌جمعه کرج خاطرنشان ساخت: وقف از احکام ابداعی اسلام نیست و قبل از اسلام هم وجود داشته است که به‌عنوان یک سنت نیک و حسنه مورد تأیید و امضای اسلام نیز قرارگرفته است و آن را نظام‌مند و مدون نموده است.
وی افزود: اولین واقف در اسلام پیامبر اکرم (ص) بوده است، بعد از ایشان نیز امیرالمؤمنین (ع) به‌عنوان یکی از واقفین عالم اسلام، مشهور است که وقف نامه نوشتن و تعیین متولی وقف نیز به ایشان منتسب است و امام مجتبی (ع) نیز به‌عنوان اولین متولی وقف در اسلام شناخته می‌شوند.
نماینده ولی‌فقیه در استان البرز اظهار داشت: جهات مردمی وقف باید توسعه یابد و این آگاهی در جامعه به وجود بیاید که وقف چه آثار و برکاتی دارد و چگونه می‌تواند معضلات اجتماعی را حل کند تا مردم خود به سمت این سنت حسنه گرایش پیدا کنند.
وی با بیان اینکه نباید از یاد برد که دایره‌ی وقف، تنها نیازمندان نیستند، تأکید کرد: وقف وحدت اجتماعی ایجاد می‌کند و عامل مهمی در ایجاد ارتباطات سازنده بین افراد است.
آیت‌الله حسینی همدانی ادامه داد: وقف بین خیرین و سایر مردم همگرایی ایجاد می‌کند و سرمایه‌های بزرگ جامعه را به گردش درمی‌آورد و این ظرفیت عظیم می‌تواند در مسیر اقتصاد مقاومتی به‌کارگیری شود.
وی گفت: امروزه، زمینه‌هایی چون درمان آسیب‌های اجتماعی، هزینه‌های گزافی به کشور تحمیل می‌کند و در چنین تنگناهایی، وقف می‌تواند به‌عنوان یک عنصر تأثیرگذار و مؤثر در این زمینه‌ها عمل کند.
نماینده ولی‌فقیه در استان البرز با تأکید بر اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف‌سازی هر چه بیشتر عملکرد اوقاف و امور خیریه، خاطرنشان ساخت: مردم باید از وضعیت وقف اطلاع کافی داشته باشند تا دیگران نتوانند با شیطنت، در خصوص وقف و سرنوشت آن نگرانی ایجاد کرده و این سنت نیک را تضعیف کنند.
وی با اشاره به گستردگی وقف در همه‌ی زمینه‌های بشری، تصریح کرد: زمینه‌های نوین وقف باید ارزیابی‌شده و به مردم معرفی شود که همین مسئله، انگیزه‌ی افراد برای حضور در عرصه وقف را تقویت می‌کند.
6156/1535. خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.