فردین حکیمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به حفاظت کمی و کیفی منابع آب و اولویت بخشی به بهره برداری از منابع آبی پایدار، افزود: به موضوع حفاظت از منابع آبی برنامه ششم توسعه که همان تصفیه فاضلاب ها، استانداردسازی پساب و بازچرخانی پساب در مصارف گوناگون به جز شرب تاکید شده است.
وی اظهار داشت: ما اعتقاد داریم که تمام واحدهای صنعتی تصفیه خانه فاضلاب احداث کنند و از پسابشان در مصارف فضای سبز استفاده کنند.
وی با بیان اینکه معادن شن و ماسه تهراندشت مصرف آب خیلی بالایی دارد، گفت: متصدیان معادن شن و ماسه ملزم خواهیم کرد که از این پساب های تصفیه شده برای معادن استفاده کنند.
حکیمی با اشاره به اینکه مرکز تصفیه فاضلاب شهر جدید هشتگرد راه اندازی شده، افزود: از این پساب تصفیه شده استاندارد می توان به عنوان منبع آبی پایدار استفاده کرد.

***استفاده از پساب استاندارد در بخش کشاورزی
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز به استفاده از فاضلاب خام و غیراستاندارد در بعضی از انقاط استان برای مصارف کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: اینجا تکالیفی بر گردن دانشگاه علوم پزشکی، جهاد کشاورزی واستانداری هست تا از آبیاری فاضلاب در مزارع کشاورزی جلوگیری کنند.
وی با اشاره به اینکه استفاده از این فاضلاب در بعضی از مزارع کشاورزی ماهدشت، نظرآباد، هشتگرد و کرج دیده شده، گفت: یکی از بهترین کاربردهای استفاده از فاضلاب تصفیه شده و پساب های استاندارد در فضای سبز و بعضی از مزارع کشاورزی است.
حکیمی یکی از اقدامات خوب سازمان پارک ها و فضای سبز و شهرداری را استفاده از تصفیه خانه های لوکال در سطح شهر کرج دانست و افزود: در این اقدام با جمع آوری فاضلاب واحدهای مسکونی و تصفیه آن درتصفیه خانه های محلی برای فضای سبز مصرف می کنند.
وی با بیان اینکه یکی از این تصفیه خانه ها به زودی افتتاح می شود، اظهار داشت: بقیه تصفیه خانه ها هم مجوزهایش اخذ شده و آن ها هم درآینده ای نزدیک ساخته و بهره برداری از آن ها آغاز می شود.
حکیمی، مشکل کمبود منابع آبی را در استان جدی دانست و گفت: تاکید اصلی ما این است که هم در بحث کشاورزی و هم در بحث صنعت از صنایعی حمایت شود که آب بر نبوده و فاضلاب زا نباشند و در سیستم آبیاری کشاورزی از سیستم های نوین آبیاری استفاده کنند تا از استفاده سیستم غرقابی که مصرف آب بالایی دارد یا محصولاتی که آب بر هستند جلوگیری کنیم و به سمت محصولاتی برویم که آب بری بالایی نداشته باشند.

** اجرای مدیریت سبز برای صرفه جویی آب
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: هدف بعدی در بحث صرفه جویی آب، تاکید بر اجرای مدیریت سبز است که پس از ابلاغ آیین نامه اجرایی مدیریت سبز که هم در ضوابط بودجه 96 و هم برنامه ششم توسعه به آن اشاره شده این برنامه پیگیری می شود و ما در اینجا هم ناظر هستیم و بر اساس آیین نامه اجرایی اقداماتی که انجام می دهند را باید به ما گزارش دهند.
6156/1535خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.