حامد فرضی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به وجود 2 سد استراتژیک امیرکبیر و طالقان اشاره کرد و افزود: بیشتر ذخیره این 2 سد تامین کننده آب شرب تهران بوده و فقط بخشی از آن برای البرز و بخشی نیز به منظور تقویت سفره های زیرزمینی دشت قزوین که کشاورزی حائز اهمیتی دارد، اختصاص دارد.
وی گفت: اگر پروژه های آبخیزداری دربالادست این 2سد به موقع اجرا نشود می تواند مخاطرات زیادی را به دنبال داشته باشد به طوریکه اجرای مناسب عملیات آبخیزداری و ساخت سازه ها، سالانه از 90 میلیون مترمکعب رسوبی که بایستی پشت سد کرج و طالقان جمع شود، جلوگیری می کند.
فرضی از جمله انتظارات در قبال اجرای این پروژه ها را تامین بخشی از هزینه های آن دانست و افزود: از وزارت نیرو توقع داریم قسمتی از اعتبارات محل فروش آب با عناوین شرب و کشاورزی را ولو اندک برای انجام کارهای آبخیزداری اختصاص دهد.
وی به اهمیت این پروژه ها اشاره کرد و اظهار داشت: 2 سال پیش سیل سیجان را داشتیم که اگر یک سازه آبخیزداری در بالادست این روستا بود این اتفاق نمی افتد .
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرزگفت: این درحالی بود که در روستای کندر که در بالادست سیجان قرار داشت دارای سازه آبخیزداریم بودیم و هیچ خسارتی به این روستا وارد نشد اما در سیجان علاوه برجان باختن 8 تن از هموطنان ، خسارات زیادی به بار آمد.

وی با بیان اینکه قدیمی ترین سازه های آبخیزداری کشور از دهه 40 در بالادست سد کرج وجود دارد، گفت: این سازه ها اکنون نیازمند ترمیم، توسعه و بازسازی است که بایستی منابع اعتباری آن تامین شود.

**با اعتبارات قطره چکانی جلوی سیل گرفته نمی شود
فرضی اضافه کرد که منابع اعتباری که به استان البرزتعلق می گیرد برای اجرای پروژه های آبخیزداری محدود است و با اعتبار قطره چکانی نمی توانیم جلوی سیل را بگیریم.
وی افزود: جاده کرج - چالوس و طالقان منطقه کوهستانی است و هزاران آبراهه دارد که می تواند مستعد سیل و خطر برای این مناطق باشد که بایستی کارهای آبخیزداری در آن مناطق به درستی انجام شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه به دخالت بشر در طبیعت اشاره کرد و افزود: در بخش آبخیز شهری آبی که وارد شهر می شود می تواند مخاطرات و تخریب های زیادی را به همراه داشته باشد.
فرضی گفت: برای جلوگیری از این تخریب ها با همکاری شهرداری کرج پروژه های آبخیزداری شهر را در کوه عظیمیه اجرا می کنیم که تامین هزینه از سوی آن ها و کار و نظارت از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است به طوریکه در بالای کوه عظیمیه بندهای پشت رودخانه زده شده تا از شدت سیلاب جلوگیری به عمل آید.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.