به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدیون روز پنجشنبه همزمان با نخستین روز از هفته وقف که با عنوان 'وقف، رسانه، بسیج مردمی' نامگذاری شده، در نشستی که با حضور خبرنگاران در آستان مقدس امامزاده طاهر (ع) برگزار شد، افزود: اوقاف و امور خیریه یکی از نهادهای فرهنگی جامعه اسلامی است که نمود فرهنگی بودن این نهاد در چند سال اخیر بیشتر خودش را نشان داده است.
وی اظهار داشت: به طوریکه در گذشته شاید مثل امروز بحث اوقاف و امامزادگان اینگونه که امروز جا افتاده و به عنوان یک قطب فرهنگی و توجه بیش از پیش به بحث موقوفات می شود، کمتر بوده ولی در چند سال اخیر هم نمود کار اوقاف در بحث موقوفات و هم نمود کار فرهنگی این بخش در مجموعه بقاع متبرکه بیش از پیش شده است.
مهدیون حوزه عملکرد اوقاف را در 2 شاخه تعریف شده دانست و گفت: یکی از این حوزه ها، موقوفات هستند که وظیفه اوقاف شناسایی، احیاء، به روزرسانی، وصول مطالبات و اجرای امینانه نیات واقفین خیراندیش است و در حوزه بقاع متبرکه نیز به فرموده مقام معظم رهبری، تبدیل آن ها به قطب های فرهنگی است.
وی افزود: بحث وقف بحث ناآشنایی در جامعه امروز نیست به طوریکه هم جوامع اسلامی مبحثی به نام وقف دارند و هم جوامع دیگر شبه وقف را دارند.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان کرج تصریح کرد: در جوامع روم و مصر و ... به این مبحث معتقد بودند و ایرانیان قدیم در این حوزه اقداماتی مثل نگهداری از معابد و آتشگاه ها داشتند.
وی گفت: حضرت علی (ع) می فرمایند 'انسان محسن و خیر در طول تاریخ زنده است اگر چه به ظاهر مرده باشد' که نمونه آن واقفین خیراندیشی در کشور ماست که بیش از 800 سال از مرگشان گذشته ولی به جهت نیت خیرشان نام و یادشان زنده و جاوید است.
وی گفت: انسان به دنبال حیات مستمر هست و اگر نیاز به پرداخت بالاترین امکانات داشته باشد که حیات جاوید انسان را تضمین کند، وقف نمود بارز آن است.
مهدیون افزود: یکی از مباحث مهمی که برای باقی ماندن یاد و نام انسان در این دنیا می شود به آن پرداخت بحث وقف است به طوریکه پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) نیز موقوفاتی را از خود به جا گذاشته اند حتی اکنون رژیم سعودی نتوانسته آثار وقف حضرت علی (ع) را که همان آبی است که از چاه حضرت علی (ع) به دست می آید را پاک کند.
وی نیت برای حضرت سید الشهدا (ع) را یک نیت جامع و کامل برای وقف دانست و بیان داشت: احتیاجات روز جامعه را نیز با نیت آگاهانه وقف برطرف می شود و رسانه نیز در این میان برای آگاه سازی و تشویق مردم به سوی این صدقه جاریه نقش بسزایی دارند.
این مسئول گفت: به طوریکه اگر اوقاف هر اقدامی در حوزه بقاع متبرکه و ترویج وقف انجام بدهد ولی نمود و بروز آن با کار رسانه میسر می شود.
وی در ادامه به اقدامات اوقاف و امور خیریه کرج در این 2 حوزه اشاره کرد و افزود: در کرج 686 موقوفه و 5 هزار و 611 رقبه را در کنار 22 بقعه متبرکه این شهرستان داریم.
مهدیون با بیان اینکه البرز و کرج بقعه محور هستند و اظهار داشت: دلیل اصلی آن کم بودن موقوفات و کم درآمدزا بودن موقوفات موجود است.
وی ادامه داد: در سال جاری 10 میلیارد و 992 میلیون ریال هزینه اجرای نیات واقفین در شهرستان کرج شده که در مقایسه با سایر استان ها نیات کمتری داریم و بیشتر نیات واقفین به عزاداری سیدالشهدا (ع) اختصاص دارد.
رئیس اوقاف و امور خیریه شهرستان کرج در سال 96 مبلغ بالغ بر یک میلیارد و 490 میلیون ریال از بقاع متبرکه جذب شد و در کنار نیت های خیر مردم کرج اعتبارات هم به کمک امامزادگانی که فاقد درآمد هستند آمد.
وی، امامزادگان شاخص این شهرستان را شامل امامزادگان طاهر(ع)، حسن (ع)، حیدر(ع) و محمد (ع) عنوان کرد که تبدیل به یک قطب فرهنگی در کرج شده اند به طوریکه غنای برنامه های فرهنگی را در ایام ماه محرم و صفر و به خصوص در ضیافت الهی ماه مبارک رمضان و شب های احیاء را مشاهده می کنیم.
این مسئول گفت: درامامزادگان از نخستین روز سال و همزمان با تحویل سال برنامه ها و طرح های مختلف تدارک دیده شده به طوریکه طرح های ضیافت بهاری، بصیرت عاشورایی، نشاط معنوی و... از جمله آنان است.
وی یکی از اقدامات فرهنگی در بقاع متبرکه را آموزش و حفظ قرآن کریم عنوان کرد و گفت: در امامزادگان شاخص شهرستان آموزش قرآن، احکام، معارف و حتی زبان انگلیسی آموزش داده می شود.
مهدیون به طرح حفظ قرآن کریم که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز می باشد اشاره کرد و افزود: بیش از 6 هزار نفر در سال جاری طرح حفظ شرکت کردند و در پایان سال 95 نیز بیش از 100 نفر حافظ کل را داشتیم که موفق به دریافت مدرک معتبر شدند.
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح های عمرانی در بقاع متبرکه شهرستان، بیان داشت: ساخت مجتمع فرهنگی قرآنی در امامزاده طاهر (ع) با پیشرفت 50 درصدی و بیش از 2 هزار مترمربع، ساخت فاز دوم استخر امامزاده محمد (ع) است که نیاز جوانان منطقه محروم حصارک را برطرف می کند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کرج با بیان اینکه تاکنون 21 میلیارد و 117 میلیون ریال برای ساخت این استخر هزینه داشته، گفت: ساخت این پروژه تاکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی، سومین طرح عمرانی شهرستان را تکمیل شبستان آستان مقدس امامزاده حسن (ع) عنوان کرد و افزود: خلاء فضای مناسب برای استماع مردم دراین امامزاده یکی از مشکلات ما بود که با توجه به محدودیت فضای موجود با ساختمان کنار آن تلفیق شد و بالغ بر 400 مترمربع به آن اضافه شد.
در پایان این نشست آستان مقدس امامزاده طاهر (ع) واقع در منطقه مهرشهر کرج با حضور اصحاب رسانه غبارروبی شد.
6156 / 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.