به گزارش ایرنا، حسین افشاردوست روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران افزود:برای مرمت کاخ مروارید مشاو ر انتخاب شده است و کارهای مطالعاتی آن نیز در حال انجام است تا ایرادات آن برطرف شود درمرحله نخست کاخ مروارید نیازمند نگاه جامع است.
وی ادامه داد: اولویت نخست مرمت این کاخ شامل فضاهای فیزیکی ، محوطه تاریخی و دیگرموارد ی است که به محض اختصاص اعتبارعملیات اجرایی آن از سر گرفته خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه کاخ مروارید یکی از بناها و برندهای معماری خاص است که تا کنون در دنیا وجود دارد، افزود: بنای این کاخ به لحاظ معماری بسیار مهم و ارزشمند محسوب می شود.
امین افشار خاطر نشان کرد: در تعجب هستیم که چرا تاکنون انجمن ها و کانون های مهندسی معماری برای این موضوع ورود نکرده اند.
وی دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه وظایف معاونت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی حفاظت ، مرمت، ساماندهی ، ثبت ، تعیین حریم و سایر موارد است ،گفت:دربحث آثار تاریخی که در حوزه ثبت و حریم و ایجاد مواد قانونی برای انجام امور ثبت است .
وی بیان کرد: برخی وظایف دیگرمعاونت میراث دربخش اموال منقول است .
امین افشارگفت: محور ارنگه درجاده کرج- چالوس با 700 سال قدمت یکی از پتانسیل و اموال منقول در البرز محسوب می شود.
وی با بیان اینکه حوزه میراث فرهنگی حوزه چالش برانگیزی است که این مهم به سبب تنوع کار و مسئولیت های متنوع به وجود امده است، اظهار کرد: تلاش شده در قالب دستورالعمل و بخشنامه های مختلف بتوان مسایل مرتبط با حوزه میراث فرهنگی را ضابطه مند کرد.
وی با اشاره به اینکه حفظ آثار باستانی برای ایندگان از جمله اهداف حائز اهمیت محسوب می شود که در این راستا از توان صد درصدی خود بهره خواهیم گرفت، افزود: افزایش حساسیت های مردمی برای حفظ آثار باستانی و میراث فرهنگی به عنوان بخشی از پیشینه تاریخی و فرهنگی کشور الزامی است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز تصریح کرد: موزه ها گنجینه های هر استان محسوب می شود، باید با تلاش های بی وقفه به عنوان میراث داران واقعی در زمینه رفع مشکلات این حوزه یکی دیگر از موارد حائز اهمیتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
امین افشار با تاکید بر اینکه حفظ میراث فرهنگی در بدنه قانون حاکم بر کشور و بر اساس چارچوب قانونی انجام خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: بهره گیری از ظرفیت مشارکت مردمی و دستگاه های اجرایی در راستای حفظ اثار ملی باید در صدر اقدامات قرار گیرد.
وی اعتلای فرهنگ، حفظ هویت غنی و تاریخی استان البرز را از جمله اقدامات مهم برشمرد و در تشریح وضعیت باغ سیب مهرشهر کرج گفت: سازمان میراث فرهنگی موظف است در هر جایی که تشخیص دهد هویتی از گذشتگان وجود دارد، نقش حاکمیتی خود را انجام دهد.
وی با بیان اینکه بحث حفاظت از باغ سیب مهرشهر کرج در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد، افزود: در خصوص بحث حفاظت از کاخ مروارید نیز مشاوری بکار گیری شده که درصدد تدوین طرح جامع حفاظت از کاخ مروارید است.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز فاز بندی امور مرتبط با تدوین طرح جامع حفاظت از کاخ مروارید، ارائه شرح خدمات، اخذ مجوز و تامین اعتبار را از جمله اقداماتی برشمرد که به تدریج انجام خواهد پذیرفت، تاکید کرد: باید به این نکته نیز اشاره کرد که مرمت آثار باستانی و میراث فرهنگی همواره به گونه ای انجام می شود که به اصالت بنا خدشه وارد نشود.
امین افشار با اشاره به اینکه باغ سیب مهرشهر کرج جز هویت مردم بوده و با این منطقه پیوند خوده است، اظهار کرد: این باع را می توان به عنوان اثر معنوی، مکان _ رویداد به ثبت ملی برسانیم، بدون شک این اقدام نافی مسیولیت بنیاد مستضعفان نخواهد بود.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز در ادامه بیان کرد: اگر تعاملات بین دستگاهی در استان البرز ایجاد شود؛ باغ سیب مهرشهر کرج قابلیت میراث جهانی شدن برای البرز را دارد.
امین افشار شناسایی تهدیدات آثار تاریخی را یکی دیگر از اقدامات اساسی برشمرد که در حوزه معاونت میراث فرهنگی انجام می گیرد و افزود: در حوزه حفاظت در سه بخش بناهای تاریخی، تپه ها و محوطه ها همچنین بافت های تاریخی وارد عمل می شویم.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز لزوم توجه به موزه داران شخصی در استان را از جمله موارد حایز اهمیت برشمرد و گفت: امید است بتوان نسبت به احداث موزه، مرمت اشیا، سنگ نگاره و دست کندها با جدیت بیشتری نسبت به گذشته وارد عمل شد.
وی نبود موزه مردم شناسی را یکی دیگر از خلاهای موجود در استان البرز عنوان کرد و یاداور شد: در حال حاضر مقوله مهم امایش سرزمینی به لحاظ مردم شناسی در استان البرز انجام نشده که پیرو این امر با پژوهشگاه مردم شناسی وارد مذاکره شده ایم اما باید به این‌ نکته نیز اشاره کرد که انجام تمام امورات یاد شده به تنهایی توسط میراقگث فرهنگی قابل انجام نیست.
امین افشار با اشاره به اینکه در خصوص مرمت و بهسازی امامزادگان استان می توان با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه طرحی تدوین کرد تا بدین ترتیب با رعایت اصولی خاص در این حوزه وارد عمل شد، گفت: اختلاف نظر و دیدگاه های بین دو سازمان میراث فرهنگی و اوقاف در این بخش باید به صورت کارشناسی و تخصصی برطرف شود.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به اینکه دو رویکرد دربرگیری ارزش تاریخی و گردشگری برای طرح های هادی روستایی مد نظر قرار داده شده است، ادامه داد: بحث مرمت قلعه صمصام و کاخ سلیمانیه در مراحل پایانی به سر می برد.
7410/ 6155خبرنگار: مژگان السادات سجادی** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.