به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب با فهم عمیق و ارزیابی هوشمندانه ای که از اهمیت موضوع داشتند ، سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران را در خصوص پدافند غیر عامل در 13 بند به قوای سه گانه و نیروهای مسلح ابلاغ فرمودند.
در این ابلاغ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی بر اجرای پدافند غیر عامل که همان مجموعه اقدامات غیر مسلحانه که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری ، تداوم فعالیت های ضروری ، ارتقای پایداری ملی ، تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می شود تاکید کردند.
رهبر معظم انقلاب رعایت اصول و ضوابط پدافند غیرعامل، طبقه بندی مراکز ، اماکن و تاسیسات ، تهیه و اجرای طرح های پدافند غیر عامل ، تهیه طرح جامع پدافند غیر عامل ، دو یا چند منظوره کردن مستحدثات ، تاسیسات و شبکه های ارتباطی و مواصلاتی ، فرهنگ سازی و آموزش عمومی در زمینه کارگیری اصول و ضوابط پدافند غیرعامل در بخش دولتی و غیر دولتی را در سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در خصوص پدافند غیر عامل ابلاغ فرمودند.
در این ابلاغ رهبر فرزانه انقلاب رعایت طبقه بندی اطلاعات طرح های پدافند غیر عامل، ممانعت از ایجاد تاسیسات پر خطر در مراکز جمعیتی و بیرون بردن این گونه تاسیسات از شهرها، حمایت از توسعه لازم از توسعه فناوری و صنایع مرتبط مورد نیاز کشور در پدافند غیر عامل، به کارگیری اصول و ضوابط پدافند غیر عامل در مقابله با تهدیدات نرم افزاری و الکترونیکی و سایر تهدیدات جدید دشمن، پیش بینی ساز و کار لازم برای تهیه طرح های مشترک ایمن سازی و ایجاد هماهنگی در سایر طرح ها و برنامه ها و ایجاد مرکزی برای تدوین طراحی ، برنامه ریزی و تصویب اصول و ضوابط ، استانداردها ، معیارها، مقررات و آیین نامه های فنی پدافند غیر عامل و پیگیری و نظارت بر اعمال آنها را از دیگر سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران به قوای سه گانه و نیروهای مسلح ابلاغ فرمودند.
همان طور که می بینیم فرهنگ سازی و توسعه تحقیقات از تاکیدات مهم این ابلاغیه است.
از سوی دیگر بسیج یک باور و تفکر است ، تفکری که ضامن بقای ارزش های الهی انقلاب اسلامی است ، چنان که امام شهدا همواره تاکید می نمودند:' اگر تفکر بسیجی در در این کشور سایه بیندازد ، این کشور از دست اجانب مصون خواهد ماند.'
ایمان ، تقوا، تعهد و عشق به آرمان های نهضت اسلامی ، برترین نشان های یک بسیجی است .
بسیجی یعنی دشمن شناس به گونه ای که تهدیدات ، نیرنگ ها ، تاکتیک ها و استراتژی دشمن را می شناسد و غافل از دشمن نیست.
بسیج یعنی خودباوری و اتکا به خود و عینیت بخشیدن به سخن امام راحل که فرمود: ' ما می توانیم'
بسیج در بخش تهدید های غیر عامل به ویژه بسیجیان فعال در حوزه کاری آموزش و پرورش رسالت سنگینی بر عهده دارند زیرا مسئولیت فرهنگ سازی و تقویت هویت دینی و ملی بین جوانان و آینده سازان میهن اسلامی را بر عهده دارند.
مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در این زمینه گفت: مقاومت ملی پایدار در جامعه اسلامی ایران نیازمند توسعه فرهنگ پدافند عامل در جامعه است که معلمان بسیجی در گسترش این فرهنگ نقش مهمی بر عهده دارند.
خسرو ساکی اظهار کرد: خوشبختانه طرح پدافند غیر عامل در مدارس پیشرفت خوبی داشته است به گونه ای که کتاب ها و دستورالعمل های لازم از طریق وزارت آموزش و پرورش تدارک دیده شده است.
وی با اشاره به فرموده حضرت امام خمینی (ره) در زمینه تفکر بسیجی ،خاطرنشان کرد: اساس بازدارنگی ما در کنار تقویت بنیه نظامی و تجهیز قوای مسلح باید بر بهبود مستمر شیوه های بسیج عمومی و پدافند غیر عامل استوار باشد.
مدیر کل آموزش و پرورش البرز بسیج را نیروی کارآمد کشور برای همه میدان ها دانست و یاد آورشد: این نیروی مردمی که دارای دلی با ایمان و مغزی متفکر هستند در گسترش فرهنگ مقاومت ملی پایدار نیز مسوولیت خطیری بر عهده دارند.
ساکی گفت: بسیجیان در نظام آموزش و پرورش در زمینه پدافند غیر عامل در ارتباط با این سرمایه عظیم انسانی در دو بخش حفاظت فیزکی در هنگام بروز بحران های احتمالی و آموزش و آماده سازی به موقع آن ها برای مواجهه با مصون سازی در برابر تهدیدات نرم و سخت مسئولیت دارند.
وی از گسترش فرهنگ تفکر بسیجی در بین دانش آموزان در راستای فرمایش معمار کبیر انقلاب اسلامی که همان ' ما می توانیم' می باشد لذا باید به تقویت روحیه خودباوری در بین دانش آموزان و خانواده ها که جامعه هدف نظام تعلیم و تربیت است بپردازیم و این را را ادامه دهیم.
به گفته وی، رسیدن دانش آموزان به این خودباوری که همان ایمان داشتن به توانمندی های شگرف خود می باشد موجب می شود که مهارت لازم را برای دفاع همه جانبه پیدا کنند.
معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش البرز گفت: پدافند عامل و غیرعامل را می توان در واقعه کربلا دید همان طور که اقدام امام حسین (ع) پدافند عامل و اقدام حضرت زینب (س) پدافند غیرعامل بود.
مراد مالمیر افزود: پدافند عامل مقابله با هر نوع هجوم و مبارزه نظامی است اما در پدافند غیرعامل بحث تجهیزات نظامی است که کاربردی ندارد.
وی بیان کرد: هم اینک اقتصاد مقاومتی به عنوان شاخص ترین نوع پدافند غیرعامل محسوب می شود که بسیار مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.
وی خاطر نشان کرد: گوشه هایی از پدافند غیرعامل در بعد فرهنگی این است که دانش آموز ما ارزش های اسلامی را حفظ، احترام به بزرگتر را رعایت و مبانی عقیدتی را در نظر داشته باشد.
وی تصریح کرد: پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود که به جنگ افزار نیاز ندارد و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارت مالی به تجهیزات و تاسیسات نظامی و غیر نظامی و همچنین به مردم جلوگیری کرد یا میزان خسارت و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.
وی اضافه کرد: ما در آموزش و پرورش به دنبال این هستیم که آسیب های فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی مدارس را شناسایی و با آن مقابله کنیم و با رعایت اصول پدافندی آسیب ها را به حداقل برسانیم.
وی تهاجم فرهنگی، دین گریزی و غرب باوری را تهدیدی برای کودکان ذکر کرد و افزود: اعزام دانش آموزان به اردوهای راهیان نور یکی از راه های مقابله در پدافند غیرعامل است.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج نیز گفت: پدافند غیر عامل مجموعه ای از اقدامات غیر مسلحانه است که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری ، تداوم فعالیت های ضروری ، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می شود.
وحید یعقوبی بیان کرد: وقتی تهدیدات علیه جمهوری اسلامی ایران ، علمی و دانش پایه است ضرورت دارد برای تحقق دفاع همه جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن ما نیز علمی ، آموزشی و فرهنگی کار کنیم.
وی تصریح کرد: بسیجیان فرهنگی در حوزه پدافند غیر عامل با رویکردی آموزشی - فرهنگی در مدارس با ادامه فعالیت ها به منظور توسعه فرهنگ مقاومت ملی پایدار در بین جامعه هدف (دانش آموزان - والدین ) به رسالتی که بر عهده دارند انجام وظیفه می کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز ضمن تاکید بر اجرای سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در زمینه پدافند غیر عامل در جامعه اظهار کرد: ایران اسلامی برای آمادگی و بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری جامعه در مقابل دشمنان انقلاب و نظام نیاز به تلاش بیشتری در این محور مهم دارد.
مسعود مهران نیا افزود: معلمان که سکان دار تعلیم و تربیت در کشور همیشه سرافراز ایران هستند باید در توسعه فرهنگ پدافند غیر عامل به منظور دستیابی به مقاومت ملی پایدار که مورد رهبر معظم انقلاب اسلامی است بسیجی وار به تلاش هایشان ادامه دهند.
وی ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی را از اهداف مهم توسعه فرهنگ پدافند غیر عامل در کشور برشمرد.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه کرج نیز خواستار مشارکت همه جانبه معلمان در آموزش محورهای توسعه فرهنگ پدافند غیر عامل در جامعه شد و گفت: حضرت امام (ره) بر مقوله استراتژی دفاع همه جانبه در جامعه تاکید داشتند زیرا این مهم موجب مقاومت ملی پایدار در جامعه می شود.
عبدالکریم رستمی خاطر نشان کرد: خصوصیات بسیج باعث شده این نهاد جایگاه بخصوصی در اندیشه های دفاعی حضرت امام و رهبر معظم انقلاب داشته باشد لذا بسیجیان فرهنگی که عضوی فعال از مجموعه بسیج کشور هستند در توسعه فرهنگ پدافند غیر عامل می توانند نقش آفرینی همه جانبه ای داشته باشند.
وی از بسیج به عنوان نیروی کارامد جامعه یاد کرد و افزود: فرهنگیان بسیجی در مدارس با دانش افزایی و بصیرت شناسی در بین دانش آموزان و خانواده ها در خصوص بندهای مختلف سیاست های کلی که مقام معظم رهبری در زمینه پدافند غیر عامل ابلاغ فرموده اند ، ایفای نقش کنند.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج نیز بر ضرورت گسترش فعالیت های آموزشی و فرهنگی در بخش پدافند غیر عامل در مدارس تاکید کرده و یادآور شد: بسیج مجموعه ای است که در آن پاک ترین انسان ها، فداکارترین و آماده بکارترین نیروها در آن گردهم آمده اند تا در را ه اعتلای کشور و اهداف انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی حرکت کنند.
قاسم پوستین دوز بیان کرد: معلمان بسیجی که یکی از اعضای مهم و فعال این مجموعه هستند باید با تلاش گسترده در راه توسعه فرهنگ پدافند غیر عامل در جامعه گام بردارند.
وی با اشاره به تغییر استراتژی دشمنان در مقابل با ایران یادآور شد: دشمنان قسم خورده این مرزو بوم به دنبال تضعیف فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی ، خودباوری و روحیه جهادی ، گرایش جوانان و نوجوانان به فرهنگ غربی ، بی تفاوتی و مصرف گرایی در جامعه اسلامی هستند.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان نظرآباد هم گفت: امروز جامعه ما نیاز به مقاومت ملی پایدار دارد.
محسن شهبازی بیان کرد: بسیج در ایران اسلامی به فرمان معمار کبیر انقلاب اسلامی شکل گرفت تا در دفاع از انقلاب و نظام نقش پشتوانه ای داشته باشد.
وی با اشاره به حضور و مشارکت فرهنگیان که همه در ایران اسلامی مفتخر به نام افتخار آمیز بسیجی اند خاطرنشان کرد: معلمان همانند سایر نیروهای بسیجی کشور در شش محور تخصصی با موضوع پدافند غیر عامل می توانند انجام وظیفه کنند.
وی تاکید کرد: بسیجیان فرهنگی در تهدید شناسی ، مشاوره تخصصی ، آموزش ، فرهنگ سازی ، مشارکت در مدیریت بحران ، مانور آمادگی و سازماندهی نیروهای جامعه هدف در مدارس که شامل دانش آموزان و اولیاء می باشد به توسعه فعالیت ها برای توسعه فرهنگ پدافند غیر عامل تلاش مضاعف کنند.
ششم تا دوازدهم آبان ماه به نام هفته پدافند غیرعامل در تقویم کشور نامگذاری شده است.
2819 / 6155 خبرنگار: مهین مالمیر* انتشار دهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.