و رئیس هیئت مدیره سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی کرج گفت: کرج در برابر حوادث و بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی به شدت آسیب‌پذیر است.

حسن مدیرروستا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آسیب‌پذیری شهر کرج، گفت: یکی از مهمترین مواردی که تا کنون مسئولان و مدیران شهری، جدی نگرفتند،بی توجهی به ایمن سازی شهر کرج  است که  به عنوان یک کارشناس و مسئول شهری اعلام می‌کنم کرج در برابر حوادث و بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی به شدت آسیب‌پذیر است.

وی از احتمال تلفات بسیار در هنگام بروز حوادث طبیعی، خبر داد و گفت: در همه زمینه‌ها شاهد ضعف ایمنی شهری هستیم؛  بدین ترتیب، در زمان بحران، مدیریت و امدادرسانی خوبی نخواهیم‌داشت لذا با توجه به آسیب پذیری بالای شهر، لازم است ایمن سازی، جدی گرفته‌شود.

این مسئول حوزه شهری از نواقص عمده ایمنی، یاد کرد و اظهار داشت: شهر کرج، یکباره کلانشهر شد. به عنوان نمونه، میدان قدیمی کرج و خیابان شهید بهشتی در دهه 20 برای 13هزار نفر جمعیت، ساخته شد اما بعد از گذشت چند دهه، تغییر چشمگیری در این خصوص دیده نشده‌است و در مقایسه با گذشته، میادین و خیابان های شهر کنونی کرج، پاسخگوی رشد جمعیت فعلی، نیست.

وی با اشاره به مشکلات عدیده کشورهای جهان‌سوم، گفت:‌اکثر آسیب‌های تهدید‌کننده کلانشهرها،حاشیه شهرهاست. کرج نیز از این قاعده، مستثنا نیست.

مدیرروستا با اشاره به دغدغه اعضای شورای پنجم در بهبود وضعیت حاشیه شهر کرج، خاطرنشان کرد: ما به عنوان متولی سیستم و مدیریت شهری، مجری سیاست‌های کلان شورا هستیم. شورا باید تصمیم بگیرد که چه کاری لازم است انجام شود.

وی افزود:حساسیت شورای شهر پنجم نسبت به حاشیه‌نشینان شهر، درست و قابل احترام است اما باید از اساس، ریشه‌یابی و درمان شود. لذا رسیدگی و ساماندهی یک خانه و خانواده حادثه دیده، به صورت مقطعی مشکلی را حل نمی‌کند چراکه طی 5ماه گذشته، 360 مورد حادثه آتش سوزی، گزارش شده و تهیه مسکن برای این تعداد در توان شهرداری نیست.

مدیران در جلسات واقعیت را بگویند

مدیرروستا، تاکید کرد: من در جلسات بسیاری شرکت کردم و به جرأت می گویم که بیشتر گزارشهای مطرح شده دروغ است و واقعیت مطرح نمی شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات کشور، گزارش‌هایی  است که درست یا نادرست، تنها توانست مملکت را "آماری" کند. جلسات مدیران با همین شکل و روال، شروع می شود و با سلام و صلوات، خاتمه می یابد اما کسی نیست که به دنبال پیگیری و بررسی بیشترِ آمار و ارقام و یا درستی و نادرستی آنها باشد.

معاون امور خدمات شهری کرج در ارتباط با کنترل حاشیه‌نشینی، گفت: تقریباً یک پنجم از جمعیت در حاشیه شهر، ساکن شدند و قطعاً خیلی از مسایل ایمنی در این نقاط، پیش بینی نشده. مهاجرت بی رویه، مشکلی است که بستگی به ارگان یا نهاد خاصی ندارد و باید در سطح کلان، مورد توجه قرار گیرد. ضمن اینکه لازم است در کشور، برنامه ای برای کنترل آن، طراحی و دلایل مهاجرت به صورت اصولی، بررسی شود.

وی گفت: این قشر بنا به شرایط روزگار از شهر و کاشانه خود، گذشتند و با شرایط بسیار تأسف بار در کرج، پناه گرفتند که شاید هیچ فردی قادر به تحمل آن نباشد و با توجه به انسانیت و هم دین و هم وطن بودن این افراد، حق بزرگی به گردن ما دارند که نباید فراموش کنیم.

اشتغال، سرابِ مهاجران حاشیه نشین

مدیرروستا با تأکید معضل بیکاری به عنوان یکی از عوامل مهاجرت بی رویه به سمت کلانشهرها، تصریح کرد: توزیع شغل در کشور به درستی انجام نشده است از طرف دیگر نزدیکی کرج به پایتخت، دلیل رشد جمعیت این کلانشهر محسوب می شود. باید دید استان البرز و شهر کرج، پتانسیل این حجم از افراد را برای ساکن شدن و برخورداری از تمام امکانات شهروندی دارد یا اینکه به دست آوردن شغل و زندگی مناسب در حاشیه شهر کرج، "سرابی بیش نیست".

وی افزود: بهرحال ما متولی این نیستیم که هر که بیکار بود و به کرج آمد، برایش شغل ایجاد کنیم. قطعاً مهاجرین با سکونت در کرج و پیدا نکردن شغل مناسب به راحترین کسب و کار که همان دستفروشی است، رو می آورند. به دنبال آن، یافتن جنس ارزان، مطرح می شود و خودبخود تقاضای کالای قاچاق، شایع می‌شود. بدین ترتیب، مشکلات عدیده ای، زنجیروار، در شهر کرج، شکل می گیرد.

مدیرروستا با تاکید بر اینکه، کلانشهرهایی که بومی ترند، کمتر دچار آسیب ورود اقوام خواهند شد، خاطرنشان کرد: شهرهایی مانند تبریز، یزد و اصفهان، معضلات عمده ای مانند شهر کرج را ندارند چراکه یدک کشیدن عنوان "هفتاد و دو ملت" بر روی کلانشهر کرج، تبعات جبران ناپذیری دارد. جمعیت بومی کرج، 12درصد از جمعیت کل را به خود اختصاص داده است و بقیه همه از شهرستانی هایی هستند که در شهر و دیار خودشان موفق نبودند و با امید داشتن روزهای خوب، وارد شهر کرج شدند.

معاون خدمات شهری کرج با گلایه از رسانه‌ای نشدن آسیب‌های ایجاد شده در حاشیه شهر کرج، گفت: با هماهنگی نیروی انتظامی، دادسرا و شهرداری و به واسطه اخبار و گزارشاتی که طی یک سال اخیر، دریافت شد، نسبت به تخریب 195 دستگاه ساختمان در حصار که در واقع "خانه فساد" بود، اقدام کردیم. این کار با سیاست جلوگیری از آلودگی بیشتر شهر، برای چندمین مرحله، اجرا شد که شاید درست و شفاف، رسانه‌ای هم نشدند.

وی در ارتباط با راهکار توقف این ماجرا، گفت: باید شرایط سکونت در شهر کرج را سخت گرفت. به عنوان نمونه با شکل‌گیری اسلام آباد، حدود 30 سال برای ساماندهی آن، رایزنی شد اما هنوز مسأله این شهر، باقی است چراکه جمعیتِ پراکنده آن در نقاطی مانند حصار، کلاک، آق تپه، حسین آباد و حاشیه شهر، ساکن شدند. در واقع جمعیت از مرکز به حاشیه، کشیده‌شد و نه تنها مشکلی حل نشد بلکه مشکلات حاشیه ای، ادامه دار شد.

معاون خدمات شهری کرج، به عدم برنامه ریزی درست در اسلام آباد، اشاره کرد و اظهار داشت: 72 هکتار زمین در اسلام آباد بدون داشتن برنامه، تخلیه شد. ضمن اینکه هیچ شورا و سیستم مدیریتی، برنامه‌ای برای این زمین، طراحی نکرد و اگر هم بود به واسطه سلیقه‌ای بودنش، ادامه‌دار نشد.

حواشی

زندان‌های کرج مشکل ساز شده

مدیرروستا با اشاره به مشکل وجود زندان در شهر کرج، گفت: وجود 4 زندان در شهر کرج از نوادری است که متاسفانه جدی گرفته نشده و کماکان تبعات آن، شهر و مردم را تهدید می کند. این زندان ها، زندانیان بسیاری در خود جای داده که هر یک دارای خانواده هستند. از طرف دیگر عمده این افراد بومی نبوده و کسانی هستند  که از خارج از شهر و استان به این مکان ها منتقل شده و می شوند. بدیهی است  خانواده های این زندانیان، برای راحتی ملاقات، اطراف زندان‌ها ساکن می شوند. اکثر این زندانیان  سرپرست خانواری هستند که بدون درآمد، به شهر کرج، پناه می آورند.

وی در پایان به کودکانِ کار، اشاره کرد و گفت: اکثر بچه هایی که سر چهارراه ها اقدام به فروشندگی یا تکدی‌گری می‌کنند، یتیم هستند و خودشان روزی خانواده را تأمین می کنند و در بیشتر موارد، پدرشان معتاد و یا در یکی از 4 زندان کرج، حبس شده است.

 گزارش خبری :معصومه امین زاده

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.