مسعود مهران نیا روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اهمیت نهضت ملی مطالعه ،اهمیت کتاب و کتابخوانی ، توسعه فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان و تثبیت زنگ کتابخوانی در مدارس که همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، آموزش و پرورش استان البرز توانست در این زمینه به رتبه برتر کشوری دست یابد.
وی با بیان اینکه این موفقیت در بیستمین دوره طرح ملی نمایشگاه های کتاب دانش آموزی برای البرز رقم خورده است، اظهار کرد: به منظور گسترش فرهنگ مطالعه و ترویج کتابخوانی ، نمایشگاه های کتاب در مدارس به مناسبت های مختلف در 2 هزار و 443 مدرسه البرز در طول سال تحصیلی 96-95 دایر شد.
وی از نظم کاری، برگزاری مسابقات کتابخوانی، انجام به موقع محاسبات مالی و توزیع کتاب رایگان در مدارس بعنوان دیگر عوامل برتر شناخته شدن استان البرز در قالب بیستمین دوره طرح ملی نمایشگاه های کتاب دانش آموزی یاد کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز با اشاره به اینکه همایش نمایشگاه متمرکز کتاب با شرکت بیش از 400 ناشر برگزیده سراسر کشور در اردوگاه میرزا کوچک خان رامسر برگزار شد، ادامه داد: در این آیین از البرز و مازندران بعنوان استان های برتر در بخش ترویج کتابخوانی در بین دانش آموزان یاد شد.
مهران نیا افزود: دانش آموزان نیاز دارند که به عمق هر مسئله بیندیشند و این چیزی بیشتر از کتاب و درس و مدرسه را می طلبد لذا در این راه کتابخانه ها در پرورش و رشد فردی ، اجتماعی ،علمی و فرهنگی کودکان و نوجوانان نقش و اهمیت بسیار دارند.
وی تصریح کرد: کتاب سرمایه معنوی ملت ها وکشورها و وسیله ارتباط نسل هاست و هیچ ملتی ، هیچ چیز ارزنده ای بدون داشتن کتاب نمی تواند عرضه کند . این کتاب است که فرهنگ غنی یک جامعه را به سایر جوامع نشان می دهد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز افزود: کتابخانه مدارس باید مانند اهرمی کار را برای پیشرفت آموزش و پرورش ساده کند یعنی باید در گسترش علم و معلومات دانش آموزان مؤثر باشد و بتواند تقویت کننده و مکمل مواد آموزشی باشد.
مهران نیا افزود: کتابخانه می تواند در گذران اوقات فراغت و پروراندن نیروی تخیل دانش آموزان ، رشد و توسعه ذهنی کودکان و نوجوانان و آماده سازی آنها برای پژوهش و مطالعه نقشی مهم و مؤثر ایفا کند.
وی اظهار کرد: کتابخانه آموزشگاهی از اهداف آموزش است لذا هدف مستمر کتابخانه در مدرسه تشویق و توانمند کردن دانش آموزان برای رسیدن به حد اکثر دانایی و توانایی است در واقع دانش آموز در کتابخانه یاد گرفتن را یاد می گیرد و نیز کتابخانه در پر کردن اوقات فراغت و هم در ایجاد عادت به مطالعه ، افزایش دانش و تکمیل مواد آموزشی دانش آموزان تاثیر گذار است.
وی با بیان اینکه مجموعه کتابخانه در راهنمایی و شکل دادن به اندیشه و شخصیت دانش آموزان بیشترین تأثیر را می گذارد ، یاد آور شد: مجموعه باید متناسب با نیازها و علائق دانش آموزان و آموزشگاه باشد ، چرا که می تواند بسیاری از نیازها ی مختلف و متنوع دانش آموزان را برطرف و آنها را هدایت و شکوفا کند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: بخش امانت در کتابخانه های مدارس هم از اهمیت بسیار برخوردار است چون برخورد درست و مناسب مسئولین این قسمت در جذب دانش آموزان مؤثر است.
مهران نیا اختصاص بودجه برای تامین کتاب ،زنگ مطالعه، فضای کتابخانه ای ، کتابدار، فعال کردن کتابخانه در مدارس ، تکمیل منابع کتاب ، ایجاد ذوق و علاقه در دانش آموزان به مطالعه و استاندارد سازی فضای کتابخانه ها را از شاخص های مهم در گسترش و تقویت فرهنگ مطالعه در مدارس برشمرد.
وی جمعیت دانش آموزی البرز را 429 هزار و 583 نفر ذکر کرد که در 2 هزار و 443 آموزشگاه مشغول تحصیل هستند.
وی گفت: در متوسطه دوره اول و دوم 578 مدرسه دخترانه و پسرانه دارای کتابخانه مستقل و 248 مدرسه دارای کتابخانه مشترک وجود دارد و همچنین 144 مدرسه فاقد کتابخانه هستند.
وی مساحت کتابخانه در مدارس متوسطه دوره اول و دوم البرز را 135 هزار و 398 متر مربع عنوان کرد و افزود: در این کتابخانه ها 692 کتابیار فعال است که 815 هزار و 353 کتاب را در اختیار دانش آموزان این استان قرار می دهد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز در ادامه به جمعیت 241 هزار و 648 هزار نفری دانش آموزی مدارس ابتدایی البرز پرداخت و خاطر نشان کرد: 8 هزار و 178 کلاس درس این استان دارای کتابخانه کلاسی هستند.
مهران نیا افزود: در مدارس ابتدایی این استان 239 کلاس کتابخانه ای مختلط و 2796 کتابخانه کلاسی در مدارس چند پایه وجود دارد.
وی بیان کرد: 888 مدرسه ابتدایی نیز در البرز فاقد کتابخانه کلاسی هستند.
وی تعداد کتاب های موجود در هر پایه ابتدایی البرز را 293874 جلد ذکر کرد و یاد آور شد: 331 مدرسه ابتدایی این استان دارای کتابخانه مدرسه ای است که 341 هزار و 865 جلد کتاب دارد.
وی تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های 12 کانون فرهنگی - تربیتی البرز را 81 هزار و 800 جلد عنوان کرد و افزود: در اداره های آموزش و پرورش این استان نیز 7324 جلد کتاب وجود دارد.
وی تاکید کرد: در سال تحصیلی 96-95 بیش از 10 هزار کتاب در مدارس و کانون استانی شهید فهمیده البرز به صورت رایگان توزیع شد و به مناسبت های مختلف نیز نمایشگاه کتاب در مدارس این استان برپا شد.
استان البرز 440 هزار دانش آموز و 24 هزار و 41 معلم دارد.
2819 / 6155 خبرنگار: مهین مالمیر** انتشاردهنده: محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.