حسین کربلایی خیاوی در مراسم گرامیداشت هفته دولت در اردبیل اظهار داشت: تحقیقات و پژوهش یکی از مؤلفه‌های اصلی توسعه بخش کشاورزی بوده و با تحقق این امر مهم می‌توان به توسعه ایده آل و پایدار دست یافت.

وی افزود: به منظور انتقال یافته‌های تحقیقاتی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با طراحی نظام نوین ترویج و جذب 10 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شبکه گسترده ترویج را در یک هزار و 200 مرکز خدمات کشاورزی کشور مدیریت می‌کند.

کربلایی بیان کرد: بر اساس این طرح عرصه‌های تولید کشور به 10 هزار پهنه تقسیم‌بندی شده و مروجین مسئول پهنه‌ها به عنوان نمایندگان بخش کشاورزی با کشاورزان ارتباط مشاوره‌ای برقرار و پهنه تحت پوشش را هدایت می‌کنند و در راستای این طرح محققان در مراکز خدمات کشاورزی به ‌عنوان محققان معین فعالیت دارند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: پیش از اجرای طرح نظام نوین ترویج، مراکز خدمات کشاورزی کشور وضعیت مطلوبی نداشت به طوری که قبل از سال 92 به ازای هر سه هزار و 130 بهره‌بردار یک مروج کشاورزی ولی در حال حاضر به ازای هر 630 بهره‌بردار یک مروج در کشور وجود دارد و در زمینه آموزش بهره‌برداران نیز سرانه آموزش کشاورزان از 33 دقیقه در سال 92 به 44 دقیقه در سال 95 افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در دولت یازدهم در حوزه تولیدات گیاهی 75 رقم و 79 آفت‌کش جدید به کشاورزان معرفی شده و تولید نهال گواهی‌شده 22 درصد و نظارت بر بذور گواهی‌شده حدود 72 درصد افزایش داشته است.

کربلایی اظهار کرد: در چهار سال گذشته در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل 608 فقره طرح تحقیقاتی در زمینه‌های مختلف زراعی و باغی، علوم دامی، جنگل و مرتع و حفاظت خاک و آبخیزداری اجرا و نیز توسط اعضای هیئت علمی و محققان این مرکز 339 مقاله علمی پژوهشی، 124 نشریه تحقیقی ترویجی و 8 کتاب تخصصی منتشر شده است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در مورد تولیدات زراعی مرکز گفت: با تلاش و همت محققان و کارشناسان در این مدت سه میلیون و 450 هزار و 708 کیلوگرم غلات از طبقات مختلف بذری، 108 هزار و 928 کیلوگرم ذرت بذری و 505 هزار و 540 کیلوگرم دانه‌های روغنی تولید و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

وی با اشاره به همکاری با مدیریت هماهنگی ترویج استان بیان کرد: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل ارتباط بسیار خوبی با ترویج کشاورزی استان دارد به ‌طوری که در چهار سال گذشته این مرکز 150 برنامه انتقال یافته‌های تحقیقاتی، 107 برنامه نظام نوین ترویج، 18 برنامه رادیویی و تلویزیونی، 104 برنامه مدیریت دانش و 10 نمایشگاه دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه توانمندسازی مروجان و بهره‌برداران کشاورزی برگزار کرده است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 728927
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.