به گفته مسئولان غلبه بر بحران آب با اجرای مدیریت بهینه منابع آبی اولویت اصلی کشور محسوب می شود و در صورت دستیابی به خواسته کشور بیش از پیش در مسیر توسعه پایدار گام بر می دارد.
کاهش نزولات آسمانی، مصرف بی رویه منابع آب، سهم کم البرز در سدهای موجود استان، استفاده از آب شرب برای مصارف کشاورزی، ضعف سیستم تصفیه فاضلاب های صنعتی و هدر رفت آب از عواملی است که این بحران را به وجود آورده است.
شهرستان ساوجبلاغ که قطب فعالیت های کشاورزی استان البرز محسوب می شود امروز یکی از دشت های ممنوعه آب در کشور به حساب می آید.
این درحالی است که سودجویان با ساخت وسازهای بی رویه مبادرت به حفر بیش از 8 هزار حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان کرده اند به گونه ای که از دهه 60 تا کنون آسیب جدی جبران ناپذیری را به این دشت وارد شده است.
در مناطق جنوبی کشاورزان زیادی با اجاره دادن اراضی خود به اتباع بیگانه مبادرت به کشت گیاهان آب بر می کنند و افزایش نظارت بر این موضوع از نیازهای اصلی شهرستان محسوب می شود.
دولت یازدهم از ابتدا غلبه بر این بحران را در اولویت خود قرار داده تا توزیع آب در سراسر کشور از جمله استان البرز با مشکل جدی تری مواجه نشود. به گفته فرماندار ساوجبلاغ اگر مدیریت آب در دولت تدبیر و امید نبود، مشکلات بی شماری گریبانگیر مردم منطقه می شد.
ابوالقاسم پالیزگیر با انتقاد از نحوه برداشت 22 چاه غیر مجاز توسط معادن شن وماسه در شهرستان، گفت: در سال های گذشته مقابل فعالیت این چاهها گرفته شد و امسال نیزباوجود فصل گرما باید امور آب با جدیت وارد عمل شده وچاههای مزبور را مسدود کند.
وی گفت: معادن شن و ماسه در این شهرستان به اندازه مردم شهر هشتگرد آب مصرف می کنند.
فرماندار ساوجبلاغ با اشاره به توجه ویژه دولت تدبیر و امید به حوزه آب اظهار داشت: با توجه به اینکه در این شهرستان با بحران آب مواجه هستیم اما در این زمینه در سال جاری اقداماتی خوبی انجام شده است.
ابوالقاسم پالیزگیرافزود: حفر چاه آب شرب و ایجاد شبکه توزیع جدید، اصلاح شبکه فرسوده قدیم، برخورد با انشعابات غیرمجاز ، نصب کنتورهای هوشمند و ساماندهی چاه های معادن شن وماسه از جمله اقداماتی بوده که برای مقابله با معضل بحران آب در این شهرستان صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: در سه ماهه اول سال جاری 12 حلقه چاه غیرمجاز پر، 32 دستگاه حفاری و 29 تانکر آب توقیف ، 14 دستگاه کنتور هوشمند نصب ، 587 مورد اخطاریه نصب کنتور صادر و یک حلقه چاه که اقدام به آبفروشی میکرده پر و مسلوب المنفعه شده است.
پالیزگیرافزود: در برخی از مناطق شهرستان به دلیل وجود انشعابات غیرمجاز و استفاده از آب شرب در مصارف کشاورزی ، استخر ها و ساخت وساز های غیر مجاز با کمبود آب و پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی روبرو شده ایم که البته با اجرای طرح اصلاح لوله کشی یک کیلومتر از مجتمع آبرسانی در روستای آران دهها شبکه غیرمجاز کشف و قطع شده و باید با مدیریت مصرف ، جیره بندی و ذخیره سازی این مشکلات برطرف شود.
پالیزگیر با تاکید بر شناسایی چاه های مجاز با کاربری غیر شرب افزود: این چاه ها هم باید مسدود و در شرایط بحرانی با اجرای موازین بهداشتی به کار گرفته شود.
پالیزگیربا اشاره به فعال شدن تیم مدیریت بحران در شهرستان گفت: برای تامین آب شرب روستاهایی که دچار کم آبی شده اند مدیریت بحران ناوگانی را برای کمک رسانی فعال نموده و مقرر شده تانکرهایی از بخش دولتی شناسایی و با بخش خصوصی هم قرداد انعقاد گردد تا در مواقع بحران از آنها استفاده شود.
وی نقش فرهنگ سازی در صرفه جویی مصرف آب را مهم عنوان کرد و ادامه داد: فرهنگ سازی و مدیریت مصرف بهینه آب اصلی ترین راهکارهای حفاظت از منابع آبی است.
فرماندار شهرستان ساوجبلاغ گفت: آب یکی از زیرساخت های اصلی در بحث توسعه اقتصادی و کشاورزی شهرستان است و مدیریت این منشا حیات برای ما بسیار ضروری است.
فرماندار ساوجبلاغ همچنین اظهار داشت : رشد روزافزون جمعیت شهری و وجود حجم عظیمی از فاضلاب ناشی از مراکز جمعیتی و نگرانی های زیست محیطی از سویی و کمبود منابع آب از سوی دیگر ضرورت بهره برداری مطلوب از پساب فاضلاب را گوشزد می کند.
ابوالقاسم پالیزگیر افزود: باتوجه به اینکه شهرستان ساوجبلاغ دشت ممنوعه است استحصال حتی یک قطره آب در این شهر بسیار ارزشمند و حیاتی است.
وی استحصال آب از پساب فاضلاب های خانگی و صنعتی را جهت آبیاری فضای سبز عمومی، کشاورزی و سیراب کردن زمین های خشک جهت بالا بردن سطح آب چاه ها و صنعت بسیار دارای اهمیت و ضروری خواند.
وی گفت : در سالهای گذشته 40 روستا و 3 شهر این شهرستان دچار کمبود آب شدیدو بحران کم آبی بودند تا حدی که شهرجدید هشتگرد در روز 20 ساعت قطعی آب داشت اما خوشبختانه امسال در راستای طرح احیا و تعادل بخشی که از سیاستهای دولت تدبیر وامید بود برنامه‌ریزی لازم برای احیا و حفظ منابع آبی انجام شده است.
پالیزگیر گفت: هم اکنون تصفیه خانه فاضلاب شهرجدید هشتگرد 130 لیتر برثانیه پساب تولید می کند و با راه اندازی کامل تصفیه خانه و شبکه انتقال فاضلاب شهرجدید هشتگرد و استحصال روزانه می توان نه تنها فضای سبز این شهر بلکه شهرستان را نیز سیراب کرد.
وی افزود: استفاده از پساب تصفیه خانه شهرجدیدهشتگرد برای آبیاری فضای سبز در منطقه به جای استفاده از آب شیرین کاهش هزینه نیز در برخواهد داشت.
فرماندار ساوجبلاغ همچنین از اتمام ساخت تصفیه خانه تامین آب شرب شهر جدید هشتگرد خبر داد و گفت: ساخت این تصفیه خانه در مراحل پایانی است و زیرساختهای خط انتقال آب توسط شرکت عمران انجام شده و در آینده ای نزدیک آب وارد مدار این تصفیه خانه خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به ساخت و ساز های موجود در شهر جدید از اداره آبفا خواست آب شرب این مجتمع ها مسدود و ابلاغ شود از چاه مدیریت بحران و بند انحرافی رودخانه کردان برای این امور استفاده شود.
فرماندار ساوجبلاغ در پایان از امور اب روستایی و دهیاران خواست ظرف هفته جاری تمام انشعابات غیر مجاز روستایی را قطع و افراد متخلف را به مراجع قضایی معرفی نمایند.
مدیر آبفای روستایی شهرستان ساوجبلاغ بابیان اینکه در حال حاضر 64 روستا تحت پوشش آبفای روستایی هستند و 15 روستا هم در حال تحویل گیری است، گفت : در مجموع این روستاها 65 حلقه چاه و 34 دهنه چشمه و 28 هزار و200 مترمکعب منابع آبی و 14 هزار و 674 مترمکعب مصرف دارند که این میزان باید کنترل گردد .
سیاوش فرخی اظهار داشت : ما توان کنترل آب غیرمجاز را نداریم و باید این مصرف غیر مجاز با هر تدبیری ساماندهی شود چرا که خسارات فراوانی را به دنبال دارد و خواهد داشت .
وی گفت : هم اکنون فرسودگی 600 کیلومتر شیکه آبرسانی در سطح روستاها را داریم که تعویض آن هزینه ای بالغ بر 600 میلیارد ریال را در بردارد.
فرخی افزود:تعویض شبکه های آبرسانی با 40 سال قدمت در اولویت بوده و در حال انجام هستند.
فرخی همچنین با اشاره به بحران شوری آب روستای هیو، گفت: در روستای هیو گرفتار آب شور شده ایم و آب شیرین تمام شده و به آب شور رسیده ایم و باید به این مسئله اهتمام بورزیم.
مدیر آبفای شهری شهرستان ساوجبلاغ نیز گفت : امسال نسبت به سالهای گذشته 20 متر کاهش سطح آب داشته ایم که به طبع آن آبدهی چاه ها 10 تا 15 درصد کاهش یافته است.
بهنام مظلومیان با اشاره به حداکثر توان تولید آب به تفکیک شهرهای شهرستان گفت: با وجود افزایش جمعیت و تعیین سرانه مصرف استاندارد، سرانه مصرف در شهرهای این شهرستان بسیار بالاست و در آینده برای تامین آب نیاز مبرم به حفر چاه های دیگری خواهد بود.
وی گفت: هم اکنون گلخانه داران شهر جدید هشتگرد از آب شرب استفاده می کنند که باید راهکاری برای تامین آب این مجموعه اندیشیده شود.
وی افزود: البته اداره آبفای شهری به تعهدات خود به خوبی عمل می کند اما برخی از ادارات همکاری لازم راندارند و این مشکلاتی را بوجود آورده است.
فرخی گفت: هم اکنون به دلیل نشست زمین 2 حلقه چاه را از دست داده ایم که اگر این روند ادامه یابد آینده خوبی برای شهرستان نخواهیم داشت.
وی از شهرداران خواست از منابع آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده نکنند و از پساب تصفیه خانه استفاده نمایند.
شهردار شهر جدید هشتگرد با اشاره به تاکید فرماندار ساوجبلاغ بر ممنوعیت کامل استفاده شهرداری ها از شبکه آب شرب شهری، اظهار داشت: پیرو درخواست فرماندار ساوجبلاغ شهرداری و شرکت عمران شهر جدید هشتگرد برای آبیاری فضای سبز این شهر صددرصد از پساب تصفیه خانه استفاده می کند.
سید مسعود بزرگ زاده افزود: به منظور مقابله با بحران کم آبی شهرداری شهر جدید هشتگرد تمهیدات خاصی نیز درخصوص نصب مخازن آب درسطح فضاهای سبز اتخاذ کرده است.
بزرگ زاده گفت: هم اکنون ٢٦ پارک محله ای در سطح شهرجدید موجود می باشد که برخی از آن ها به مخازن پلی اتیلن و برخی به مخازن بتنی زیرزمینی مجهز شده اند و مابقی پارک ها، میادین و بلوارها درحال تجهیز می باشند که آب مورد نیاز این مخازن به وسیله تانکرهای آب رسان و از آب غیرشرب تأمین می گردد.
شهردار شهرجدید هشتگرد گفت : اجرای منبع بتنی ذخیره آب در پارک خلیج فارس با ظرفیت ١٨٠ مترمکعب درحال حاضر در دست اقدام می باشد که به زودی شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود و با بهره برداری از این منبع، پارک خلیج فارس بدون آب شرب آبیاری و در فاز بعدی آبیاری آن مکانیزه خواهد شد.
1535/6155خبرنگار:رقیه پروینی**انتشار دهنده:
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.