به گزارش ایرنا، سید حسین موسوی روز سه شنبه در همایش تجلیل از منتخبین درس پژوهی البرز که در کانون شهید فهمیده البرز برگزار شد، افزود: درس پژوهی با هدف بهسازی سبک های آموزشی، تغییر فرهنگ مدارس به مثابه سازمان یادگیرنده، بررسی روش های بهبود ظرفیت مدارس برای یادگیری سازمانی و گسترش فرهنگ پژوهش مشارکتی معلمان برای تولید دانش حرفه ای و توسعه توانایی های آن ها انجام می شود.
وی با اشاره به اثر بخشی فرآیندهای توانمندسازی معلمان افزود: این مهم بستر مناسب را برای یادگیری حین عمل، غلبه بر ترس از تغییر، تغییر پیش فرض های ذهنی و ترویج خلاقیت و تفکر انتقادی بوجود می آورد.
وی در ادامه به بیان نقش معلمان در پیشرفت کشور پرداخت و یاد آور شد: رسالت معلمان رشد اندیشه و تفکر در دانش آموزان و ارتقای کیفیت شاخص های نظام آموزش و پرورش به عنوان معیار و ملاک توسعه یافتگی است.
وی به نظام های آموزشی کشورهای توسعه یافته اشاره کرد و یاد آور شد: مسیر توسعه یافتگی از نظام آموزش و پرورش شروع و به ترتیب از بی سوادی به سواد آموزی و در ادامه آن به پژوهشگری و سپس به ایجاد فناوری و در نهایت به تحول در کیفیت زندگی و داشتن زندگی بهتر افراد جامعه منجر می شود.
موسوی گفت: به منظور توسعه انسانی باید از روش های سنتی به سمت روش های نوین حرکت کنیم و این امر مهم را با مشارکت دانش آموزان و انعطاف پذیری فرآیند تعلیم و تربیت و شناخت ویژگی های افراد و توجه به ذائقه و خواسته آنان در فرآیند یادگیری و یاد دهی موثر به سرانجام برسانیم.
وی تصریح کرد: در امر تعلیم و تربیت نوین باید از حافظه محوری به سمت پژوهش در شیوه های تحقیق، تبیین راههای مطالعه و سبک زندگی ایرانی و اسلامی و اخلاق محوری با روش های جدید برای تربیت دانش آموزان با تراز جمهوری اسلامی حرکت کنیم.
ˈوی اضافه کرد: با اجرای گام به گام سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نوسازی فرآیند تعلیم و تربیت برای رسیدن دانش آموزان به حیات طیبه تحقق می یابد.
وی خاطر نشان کرد: برای توسعه دانش حرفه ای معلمان و مدلی اثر بخش برای پژوهش در مدرسه باید به سهیم بودن در تجارب آموزشی و تربیتی و باز اندیشی در رفتار های آموزشی توجه کرد.
وی یاد آور شد: رسیدن به راههای بهتر برای یاددادن و یادگرفتن دروس از دیگر مزایای اجرای طرح درس پژوهی در مدارس ابتدایی است.
در ادامه این همایش ، رئیس اداره تکنولوژی و گروه های آموزشی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: در سال تحصیلی 96-95 در طرح درس پژوهی این استان یک هزار و 110 معلم شرکت کردند.
منوچهر رحمانی افزود: برای آشنایی معلمان البرزی با محور مهم درس پژوهی 1183 نفر ساعت کارگاه آموزشی دراستان برگزار شد.
وی یاد آور شد: درطرح درس پژوهی 456 اثر منتخب استانی شدند که پس از ارزیابی داوران 4 طرح برای ارسال به دبیرخانه کشوری به عنوان اثرهای برتر البرز انتخاب شدند.
در این آئین از 27 معلم منتخب طرح درس پژوهی البرز تجلیل شد.
استان البرز 440 هزار دانش آموز و 25 هزار و 41 معلم دارد.
2819 /1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.