کمبود منابع آبی و افزایش مستمر مصرف به واسطه مهاجرت بی رویه به استان البرز به ویژه شهر کرج به عنوان چهارمین شهر پرجمعیت کشور و عدم توانایی استان در جذب سهمیه های آبی به طور کامل، عواملی است که بحران کنونی را به وجود آورده و چاره آن نیز تنها افزایش سهمیه های آب استان و کاهش محسوس مصرف است.
در مجموع بر اساس درصد تغییرات، بارش در استان البرز نسبت به مدت مشابه بلند مدت منفی 19 درصد کاهش داشته است گرچه روند توسعه خشکسالی در البرز کاهش پیدا کرده اما هنوز این بحران در استان وجود دارد.
بر اساس اعلام منصور رحمانیان مدیرکل هواشناسی استان البرز نسبت به دوره قبل، استان از خشکسالی شدید به سمت خشکسالی متوسط حرکت کرده است.
بارش سال زراعی سال 95 حدود 414 میلیمتر بوده و تا پایان خرداد ماه امسال 308 میلیمتر بوده است. درصد مساحت تاثیر خشکسالی در دوره 7 ساله البرز 59 درصد خشکسالی متوسط، 11 درصد شدید و 21 درصد خیلی شدید بوده است.
منابع آب زیرزمینی استان نیز به واسطه برداشت های بی رویه و وجود 12 هزار حلقه چاه غیرمجاز با فقر مطلق مواجه است و بعضا بی آبی این منابع باعث تخریب مخازن آب زیرزمینی و نشست زمین در برخی از مناطق شده است.
مدیر کل آب و فاضلاب استان البرز با اشاره به اینکه 440 حلقه چاه مجاز در استان وجود دارد، گفت: در برخی از شهرها برای برداشت از منابع آب زیرزمینی با مشکل مواجه هستیم و ناگزیر به نصب آب شیرین کن شدیم، ولی با این روند در 5 سال آینده حتی آب شور نیز نخواهیم داشت.
غلامرضا رضایی فر با بیان اینکه بحران آب بسیار جدی بوده و مقابله با خشکسالی به عزمی جدی نیاز دارد، افزود: اکنون وضعیت تامین آب شرب در البرز عادی است ولی به طور قطع این شرایط پایدار نخواهد بود.
از سال 93 تاکنون برای تامین آب شرب در شهرهای استان 65 حلقه چاه حفر شده که اکنون 30 چاه خشک شده و در مجموع نیز وضعیت مناسب نیست.
مهاجرت و حاشیه نشینی گسترده و افزایش انشعابات غیرمجاز شرایط را برای استان بسیار سخت کرده و برای ساماندهی این روند نیاز به یک برنامه ریزی و عزم جدی وجود دارد.
تدوین طرح جامعی برای مدیریت بهینه بر منابع و مصارف آب در استان یکی از ضرورت های امروز محسوب می شود که این موضوع علاوه بر اهتمام و همت مسئولان به همکاری موثر مردم نیز نیاز دارد و بدون همکاری مردم به طور قطع هیچ طرحی کارایی لازم را نخواهد داشت.
استاندار البرز با اشاره به ضرورت ارائه طرحی کاربردی برای مدیریت آب استان از سوی مسئولان، گفت: ضرورت دارد علاوه بر برنامه ریزی های بلند مدت، در کوتاه مدت نیز طرحی کاربردی با قابلیت اجرا برای ساماندهی مصارف و غلبه بر بحران آب ارائه شود.
نیاز البرز به طرح کاربردی مدیریت منابع برای غلبه بر بحران آب
سید حمید طهائی با تاکید برلزوم آمادگی آبفای البرز برای مقابله با شرایط بحران آب، افزود: در این زمینه باید برای شرایط خاص و اضطراری تدابیر ویژه ای اندیشیده شود.
وی ادامه داد: هر لحظه امکان قطع شدن آب و ایجاد مانعی در تاسیسات آبرسانی وجود دارد بنابراین ضرورت دارد که تعدادی تانکر برای آبرسانی به مناطق دچار مشکل در نظر گرفته شود.
طهائی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی دقیق به مردم در هنگام بروز مشکلات قطعی آب گفت: باید منابع موجود به گونه ای مدیریت شود که با کمترین میزان مشکل مواجه شویم.
وی افزود: با توجه به شرایط موجود می توان روند برخی مصارف را تغییر داد که این امر با استفاده پساب بجای آب با کیفیت در آبیاری فضای سبز، شهرک های صنعتی و نیروگاه منتظر قائم قابلیت اجرا دارد.
استاندار البرز با اشاره به اینکه پیگیری افزایش حقابه استان از وزارت نیرو در دستور کار قرار دارد اضافه کرد: اکنون تخصیص 30 میلیون متر مکعب پساب تهران به استان البرز مصوب شده ولی این میزان باید به حداقل بیش از 150 میلیون متر مکعب افزایش پیدا کند.
وی گفت: بیش از این نمی توان به منابع آب زیرزمینی فشار آورد و برداشت کرد به این دلیل که منجر به مشکلات بیشتری در سایر حوزه ها و خطرات زیست محیطی خواهد شد.
محور مهم قابل پیگیری برای حل این بحران افزایش تخصیص آب برای استان البرز از سدهای این استان است که این موضوع نیازمند رایزنی های مستمر دارد و در این صورت و با کاهش مصرف می توان دخل و خرج آب استان را تنظیم کرد، علاوه بر این باید ظرفیت تصفیه خانه های استان را نیز بالا برد تا سهمیه های اختصاص یافته به استان به طور کامل جذب شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری البرز گفت: با بیان اینکه همواره تامین آب شرب شهرهای بزرگ مشکلات جدی وجود دارد، افزود: در البرز باید به جد درصدد افزایش تخصیص آب سدها به استان باشیم.
خسرو ارتقایی ادامه داد: ظرفیت کامل تخصیص حق آبه 55 میلیون متر مکعبی استان همچنان وجود ندارد و در مقاطعی بخشی از این میزان مورد مصرف قرار نمی گیرد.
ارتقایی گفت: بیشترین مشکل کمبود آب در فصول گرم سال است بنابراین باید در اسرع وقت در این رابطه اقدامات لازم صورت گیرد.
وی افزود: در برخی حوزه ها می توان با تغییر روند بهره برداری از منابع آب، منابعی که دارای کیفیت مناسب برای شرب بوده و در آبیاری فضای سبز و یا صنعت مورد استفاده قرار می گیرد را موقت کرده و این موارد از پساب تامین شوند.
معاون استاندار خاطر نشان کرد: ظرف مدت 2 هفته باید پیشنهادات سند توسعه آب استان البرز در افق 1400 از سوی دستگاه های مربوط ارائه شود و در این رابطه تصمیم گیری شود.
1535/6155خبرنگار:داریوش غفاری**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.