به گزارش ایرنا، خسرو ارتقایی در نشست خبری با اصحاب رسانه که بعد از ظهر دوشنبه برگزار شد با بیان اینکه تراکم جمعیت بالای البرز منشا بسیاری از ضعف های استان است افزود: موضوع آب دغدغه اصلی مردم و مسئولان به خصوص در فصول گرم سال بوده است.
وی با اشاره به اینکه از گذشته تاکنون بخش قابل توجهی از آب سدهای البرز به تهران اختصاص پیدا کرده و سهم این استان محدود است ادامه داد: مقدار اختصاص آب سدهای استان به شرب بالغ بر 55 میلیون متر مکعب است ولی نیاز البرز به مراتب بیشتر از این مقدار بوده و این تفاوت از منابع زیرزمینی تامین می شود.
ارتقایی گفت: در شرایط فعلی از مجموع مصرف آب استان 75 درصد حدود 893 میلیون متر مکعب به بخش کشاورزی، 22 درصد معادل 261 میلیون متر مکعب شرب و 3 درصد 36 میلیون متر مکعب مربوط به بخش صنعت است.
وی با اشاره به اینکه مقدار آبی که در سفره های آب زیرزمینی نفوذ می کند حدود 70 میلیون متر مکعب در سال است افزود: به طور جدی در برداشت از منابع آب زیرزمینی دچار مشکلات قابل توجهی هستیم که نباید بیش از این به این منابع تکیه کرد.
معاون استاندار اضافه کرد: در شورای عالی آب که برگزار شد، وضعیت آب شرب کرج و کلانشهرهای کشور به لحاظ کمی و کیفی تشریح شد و ضرورت تصمیمات جدی در این رابطه مورد تایید قرار گرفت.
وی عنوان کرد: مدیریت مصرف بسیار از تامین منابع با اهمیت تر است در جهاد کشاورزی نیز برنامه هایی وجود دارد و روش های مختلفی در دنیا و کشور برای استفاده مناسب از آب پیش بینی شده و در دست اقدام است ولی به لحاظ فرهنگی و اجتماعی باید به این باور برسیم که منابع اب محدود است.
ارتقایی با اشاره به اینکه بحث آب در دنیا به یک موضوع امنیتی تبدیل خواهد شد گفت: باید در این رابطه برای پیشگیری از مشکلات و موانع آینده اقداماتی در اسرع وقت صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه افزایش حق آبه استان البرز در دستور کار قرار گرفته افزود: چندین بار این موضوع مطرح شده و تدابیری در این خصوص اندیشیده شده و مدیریت این امر با وزارت نیرو است.
این مسئول با بیان اینکه میزان کسری منابع آب البرز در افق 1420 بیش از 300 میلیون متر مکعب برآورد شده ادامه داد: درصدد اتخاذ تدابیری ویژه در این رابطه هستیم.
وی به موضوع انتقال تونلی آب به تهران اشاره کرد و گفت: در گذشته برای جایگزینی خط انتقال قدیمی آب به تهران، طرح تونل مطرح شد که 20 کیلومتر از سد تا بیلقان ممکن است مشکلات زیست محیطی ایجاد کند و بر اساس درخواست استان مطالعات این طرح بازنگری می شود.
ارتقایی افزود: این اطمینان باید بر البرز حاصل شود که تاثیر منفی بر حقه آبه دشت کرج و محیط زیست نخواهد داشت چراکه تنها در این صورت طرح اجرایی می شود.
6155/1535 خبرنگار: مریم صوفی ** انتشار دهنده : محمد عزیزپور
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.