به گزارش ایرنا، دکتر روزبه فلاحی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این بخش برای تولید حیوانات آزمایشگاهی از بهترین کیفیت و استانداردهای معتبر بین المللی بهره گرفته است.
وی با اشاره به تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی در این موسسه، اظهار داشت: حیواناتی نظیر موش، رت، هامستر، خوکچه هندی و خرگوش در این بخش از موسسه رازی تولید و پرورش داده می شوند.
وی افزود: در این بخش موش های آزمایشگاهی در سه نوع غیر همخون، همخون و نیمه همخون هستند که از نژادهای غیر همخون، دو نژاد مهم موش آزمایشگاهی (NIH) پرورش داده می شوند.
رئیس بخش حیوانات آزمایشگاهی با بیان اینکه از ویژگی های نژاد NIH، حساسیت زیاد آن به باکتری سیاه سرفه است، خاطرنشان کرد: یکی از موارد مصرف این نژاد در پروسه تهیه و تولید واکسن سیاه سرفه است، ضمن اینکه این نژاد موارد استفاده زیاد دیگری نیز دارد.
وی با اشاره به اینکه از نژادهای همخون دو نژاد مهم در این بخش پرورش داده می شوند، گفت: یکی از این نژادها در تهیه آنتی بادی های مونوکلونال اهمیت بسزایی داشته و در تحقیقات ایمنی شناسی، ویروس شناسی و بیماری های انگلی به ویژه لیشمانیوز یا سالک و توکسوپلاسموز، کاربرد وسیعی دارد.
دکتر فلاحی ادامه داد: نژاد دیگر این موش ها در برابر تومورها نسبتاً مقاوم بوده و در تحقیقات بیماری های متابولیک، دیابت، چاقی، بیماری های قلبی عروقی، تصلب شرائین، اسکلرودرمی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
وی بیان کرد: در بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی، نژاد نیمه همخون برای اولین بار در کشور از تلاقی موش های وحشی تا ادامه نسل 13 تولید شده و با نام رازی A در مراجع بین المللی به ثبت رسیده که از نظر خصوصیات بیولوژیک و استفاده در تحقیقات خاص، خصوصاً تومورهای پستانی، نژاد منحصر به فردی محسوب می شود.
رئیس بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی افزود: از نژادهای رت آزمایشگاهی که در این بخش تولید و پرورش داده می شوند می توان به نژادهای مهم Wistar، Sprague Dawley و NMRI اشاره کرد که همگی از نوع غیر همخون هستند، همچنین برای اولین بار رت غیر همخون رازی A در این مرکز تولید شده که مانند موش رازی A در مراجع بین المللی به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: از نژادهای مهم هامستر آزمایشگاهی که در این مرکز تولید و پرورش داده می شوند می توان به هامستر سوری اشاره کرد که در انواع رنگ های آلباینو، سفید، دارچینی و طلایی هستند.
دکتر فلاحی با بیان اینکه خوکچه های هندی آزمایشگاهی این مرکز از نژاد Pirbright در انواع رنگ های آلباینو، سفید، قهوه ای، مشکی، دو رنگ و چند رنگ هستند، گفت: یک نوع جهش نژادی یافته از خوکچه هندی در این مرکز وجود دارد که فاقد مو بوده و به لحاظ شباهت های زیاد پوست آن به پوست انسان، مدل بسیار مناسبی در تحقیقات مربوط به پوست خصوصاً سوختگی ها و ترمیم محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد: در این بخش خرگوش آزمایشگاهی نژاد دوچ که یکی از مناسب ترین خرگوش های آزمایشگاهی از نظر سایز و پاسخ به عوامل آنتی ژنیک است نیز تولید و پرورش داده می شود.
رئیس بخش تحقیق، تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی تاکید کرد: این بخش جهت تولید حیوانات آزمایشگاهی با بهترین کیفیت و استانداردهای معتبر بین المللی، نظیر استانداردهای فدراسیون انجمن های علوم حیوانات آزمایشگاهی اروپا تبعیت می کند و سالیان متمادی است که این مرکز، تنها نماینده ایران در انجمن بین المللی علوم حیوانات آزمایشگاهی بوده و ارتباط علمی تنگاتنگی با مجامع فوق دارد.
6156/1535 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.