جعفر مقیمی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: کلاسهای دو زبانه برای دانش آموزان پایه اولی که در سال تحصیلی 97-96 وارد کلاس درس می شوند و دارای گویش های غیر فارسی هستند و دوره پیش دبستانی را نگذرانده اند در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اهمیت و نقش آموزش های قبل از دبستان در آماده سازی کودکان برای ورود به مدرسه به ویژه در مناطقی که گویش های غیرفارسی دارند، اظهار کرد: از طریق برنامه ها و فعالیت های آموزشی و پرورشی مناسب و هدفمند، همه کودکان لازم التعلیم با گذر از این دوره، آمادگی لازم برای ورود به دبستان را به دست می آورند.
وی بیان کرد: به همین منظور دستورالعمل اجرایی تشکیل کلاس های آمادگی برای دانش آموزان کلاس اولی دارای گویش به ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق تابعه استانالبرز ارسال شده است.
وی تصریح کرد: کلاس های دو زبانه براساس ماده 21 بیانیه ارزش های سند تحول بنیادین آموزش وپرورش، مبنی بر تقویت گرایش به زبان وادبیات فارسی به عنوان زبان مشترک و تعمیم دوره ی پیش دبستانی به ویژه در مناطق محروم و نیازمند اجرایی شده است.
وی گفت: این دوره برای واجدین شرایط ثبت نام پایه اول دبستان در سال تحصیلی 97-96 که از دوره ی یک ساله آمادگی بازمانده اند برگزار می شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش البرز یادآورشد: این دوره آموزشی زمینه ایجاد فرصت عادلانه آموزشی برای کودکان مناطق دوزبانه و دارای گویش های غیر فارسی زبان به ویژه در مناطق روستایی، حاشیه شهرها و مناطق کمتر توسعه یافته را فراهم می کند تا آنها با آمادگی لازم در مدارس حضور یابند.
مقیمی افزود: طبق برنامه ریزی های به عمل آمده، این کلاس ها به مدت 30 روز کاری در مرداد و شهریورماه 96 در نواحی و مناطق هشت گانه آموزش و پرورش البرز برگزار می شود.
وی خاطر نشان کرد: فقط نوآموزانی مجاز به شرکت در این کلاس ها هستند که دوره آمادگی یک ساله را نگذرانده باشند و در سال تحصیلی 96-97 در پایه اول ابتدایی ثبت نام کرده باشند.
وی ادامه داد: محتوای آموزشی این کلاس ها را مجموعه ای از فعالیت های یاددهی- یادگیری زبان آموزی است که بر تسلط نسبی کودکان به زبان فارسی به ویژه کلمات و مفاهیمی که در پایه اول دبستان مورد استفاده قرار می گیرد تشکیل می دهد.
وی گفت: استفاده از هرگونه محتوای آموزشی با تاکید برادبیات کودکان و بازیهای بومی- محلی که وصول به اهداف راهنمای طرح آموزش کلاس های دو زبانه را تسهیل نماید نیز بلامانع است.
2819 /1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.