به گزارش خبر آنلاین پایگاه خبری مدیریت شهری کرج:  محسن راعی به جای کشت محصولات در مزارع آفتابی و یا گلخانه‌ها، برخی از شرکت‌ها این محصولات را در انبارهای تاریک و قدیمی و با استفاده از نور ماوراء بنفش تولید می‌کنند. در این روش آب کم‌تری مصرف می‌شود و محصول نیز سریع‌تر تولید می‌گردد. به این روش، کشاورزی عموی گفته می‌شود. در 10سال گذشته، شرکت‌های متعددی وارد این بازار شده‌اند و با استفاده از انبارهای قدیمی و یا کارخانه‌های متروکه اقدام به تولید سبزیجات و گیاهان دارویی نموده‌اند.
شرکتی با نام "محصولات شهری" توانسته چارچوب بزرگی تولید کند که در آن جوانه گیاهان در زیر LED های قرمز و آبی قرار می‌گیرند. مدیر عامل این شرکت بیان می‌دارد که سخت‌افزار اجازه می‌دهد تا گیاهان نور و تغذیه کافی داشته باشند و در زمان مناسب آماده برداشت ‌شوند. وی ادامه می‌دهد که ریسک آلودگی وجود ندارد چرا که منطقه کشت کاملا محافظت و مهروموم شده است. هرگونه گیاهی نیز با توجه به نیاز تغذیه‌ای و شرایط محیطی خاص خود تنظیم شده‌اند و گیاهان در این روش سریع‌تر از فضای باز رشد می‌یابند.
شرکت "محصولات شهری" معتقد است که اینگونه کشاورزی در مقیاس متر مربع تولیدات بیشتری نسبت به روش سنتی داشته باشد. این روش از آب کم‌تری استفاده می‌کند و در طول چهار فصل قابل انجام است. این شرکت که یکی از پیشگامان تولیدات محصولات کشاورزی شهری است توانسته هشت لایه از گیاهان مختلف را در 30 متر مربع جای دهد. این مقیاس تجاری نیست اما نشان می‌دهد که می‌توان با این روش محصولات کشاورزی کافی تولید کرد. اگرچه می‌توان هرگونه گیاهی را به این روش رشد داد اما باید به موضوع هزینه‌ها نیز توجه نمود.
یکی از روش های انجام اینگونه کشاورزی متد هیدروپونیک است. در این حالت گیاه در سینی پر از آب غنی شده قرار می‌گیرند. در روش دیگری به نام یروپونیک، به ریشه‌های آنها به صورت دوره‌ای مواد مغذی و آب اسپری می‌شود. روش دوم آب کم‌تری مصرف می‌کند اما مشکلات فنی بیشتری دارد. در روشی متفاوت‌تر که آکواپونیک نام دارد، از پرورش ماهی‌ها به منظور رشد باکتری‌های مورد نیاز استفاده می‌شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 668173
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.