رسول سلگی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: در البرز بیش از 11 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به کشت محصولات سبزی و صیفی در فضای باز اختصاص دارد.
وی اظهار داشت: یکی از نیازهای اصلی برای تولید این محصولات احتیاج به آب فراوان است در حالیکه اگر تولید این محصولات در محیط های کنترل شده مدیریت شود در یک دهم سطح زیر کشت این محصولات و در فضاهای گلخانه ای می توان میزان تولیدی معادل کل تولید کنونی داشت.
وی گفت: به عبارت دیگر اگر سطح زیر کشت کنونی سبزی و صیفی تحت پوشش فضاهای گلخانه ای قرار گیرد تولید این محصولات و همچنین اشتغالزایی تا 10 برابر افزایش می یابد بنابراین این مزیت ها ما را سوق می دهد که بتوانیم به این سمت حرکت کنیم.
سلگی به بیان ضرورت ایجاد راه اندازی شهرک های کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: مجتمع های کشاورزی - دامی و شیلات در کشور که قبلا متولی آن ها هریک از واحد های تخصصی سازمان جهاد کشاورزی بوده اند اکنون در زیر مجموعه شرکت شهرک های کشاورزی قرار گرفته اند که کار نظارت ، هدایت و حمایت از سوی شرکت شهرک های کشاورزی راجع به این مجتمع ها انجام می شود.
وی گفت: خرد بودن و منفک بودن واحدهای تولیدی اعم از گلخانه ای، دامی و شیلاتی هزینه تولید را افزایش می دهد که به همین منظور ایجاد مجتمع ها و شهرک های کشارزی (گلخانه ای – دامپروری – شیلات ) با توجه به فراهم آوردن زیر ساخت های لازم، تامین خدمات مورد نیاز، ارائه مشاور و کارشناس در کاهش هزینه ها بسیار موثر است.
وی خاطرنشان کرد: البرز به دلیل شرایط خاصی که دارد همچون فرودگاه پیام، دسترسی به بازار مصرف داخلی و کلانشهرهای تهران و کرج شرایط ویژه ای برای تولیدات دارد بنابراین البرز ظرفیت ایجاد شهرک های کشاورزی با اولویت محصولات گلخانه ای را دارد.
سلگی با بیان اینکه در استان مطالعات آمایش شهرک های کشاورزی در حال انجام است، افزود:
به همین منظور استان البرز در سه بخش تامین زمین دولتی، ایجاد زیر ساخت و سپس ارائه فراخوان واگذاری به بخش خصوصی اقدام می کند.
وی افزود: مشارکت با بخش خصوصی امکان اینکه آب و زمین از طرف بخش خصوصی و تامین اعتبارات برای هزینه کرد زیر ساخت ها از سوی شرکت شهرک ها را امکان پذیر می سازد که در مشارکت هریک از طرفین به نسبت سهم آوری خود پس از اجرای زیر ساخت ها از پروژه و طرح منتفع و بهره برداری خواهند کرد.
سلگی اضافه کرد: متقاضیانی که دارای زمین و آب بوده و توانایی ایجاد شهرک را دارا باشند می توانند از طریق شرکت شهرک ها با ارائه مدارک مثبت و طرح، جواز تاسیس شهرک را اخذ کنند.
وی با اشاره به اینکه اولویت وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شهرک های گلخانه ای است که در برنامه ششم توسعه نیز دیده شده، گفت: شرکت شهرک های کشاورزی برای احداث سازه، تسهیلات بانکی در اختیار متقاضیان قرار می دهد و صدور مجوز شهرک از سوی شرکت شهرک ها انجام می شود.
وی با بیان اینکه پس از اجرای طرح هر واحد قابلیت اخذ سند مالکیت افراض شده را دارد، افزود:
در حال حاضر شهرک گلخانه ای ماهدشت به صورت مشارکتی با تعاونی تولیدی ماهدشت در مرحله مطالعات طراحی است.
وی گفت: این شهرک در سطح 180 هکتار بوده و در فاز اول سطحی معادل 42 هکتار آن عملیاتی و اجرایی خواهد شد که امیدواریم تا نیمه سال 97 فاز اول آن به بهره برداری برسد.
سلگی اضافه کرد: با عملیات و اجرایی شدن فاز اول این طرح می تواند اشتغال زایی مستقیم 420 نفر را در پی داشته باشد .
وی بیان داشت: پیش بینی می شود حجم تولیدی محصولات گلخانه ای این شهرک به میزان 10 هزار تن باشد.
مدیر شرکت شهرک های کشاورزی استان البرز در خصوص تامین بودجه مورد نیاز برای ایجاد شهرک های کشاورزی گلخانه ای، گفت: در سفر هیات دولت و رئیس جمهور به استان 15 میلیارد تومان مصوبه سفر گرفتیم که تا کنون 2 میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است.
وی یاد آور شد که در سایر نقاط استان همچون ساوجبلاغ، نظرآباد و اشتهارد مکان یابی شهرک های گلخانه ای و مطالعات امکان سنجی انجام شده و در شرف مطالعات طراحی است.
سلگی افزود: پروژه های دیگری نیز در سطح استان در حال پیگیری است که متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد که با ایجاد شهرک های گلخانه ای در سطحی که اکنون زیر پوشش کشت سبزی و صیفی قرار دارد می توان تا 10 برابر تولید کنونی را داشته باشیم.
6156/1535 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.