به گزارش ایرنا، ماه مبارک رمضان از قداست و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چون این ماه، ماه مهمانی خداوند و ماه نزول قرآن است. در این ماه درهای آسمان و بهشت برای انسان گشوده می‌شود.
رسول خدا (ص) درخطبه شعبانیه‌ درباره فضیلت و عظمت ماه رمضان می فرمایند: ای بندگان خدا، ماه خدا با برکت، رحمت و آمرزش به سوی شما روی آورده است.
پیامبر اکرم (ص) در این ماه روزه داران را به صدقه دادن به فقیران، احترام به سالخوردگان، ترحم به کودکان، صله ارحام، حفظ زبان، چشم و گوش از حرام، مهربانی کردن به یتیمان و نیز عبادت و سجده‌های طولانی، نماز، توبه، فرستادن صلوات، تلاوت قرآن سفارش کرده است.
**ویژه گی های ماه مبارک رمضان
ماه مبارک رمضان ماه عبودیت، بندگی، غفران و رحمت الهی است که نسبت به ماه های دیگر دارای ویژگی‌هایی است که بسیار اهمیت دارد.
نزول قرآن کریم بر قلب پیامبر خدا (ص) اولین ویژگی این ماه پربرکت است، به گونه ای که خداوند سبحان در آیه 185 سوره بقره از قرآن کریم می‌فرمایند: ماه رمضان، ماهی است که قرآن به عنوان راه‌نمای مردم و نشانه‌های هدایت و فرق میان حق و باطل در آن، نازل شده است.
یکی دیگر از ویژگی‌های ماه مبارک رمضان، قرار گرفتن شب‌های قدر در این ماه نورانی است. چنانکه در سوره‌ قدر می‌خوانیم: ما قرآن را، در شب قدر، نازل کردیم و چه چیز تو را به عظمت این شب قدر آگاه تواند کرد.
لذا شب قدر، در مقام و مرتبه از هزار ماه بهتر و بالاتر است زیرا خداوند متعال در آن شب، حوادث یک سال (از آن شب تا شب قدر سال آینده) را تقدیر می‌نماید که زندگی و مرگ، رزق و روزی، سعادت و شقاوت و چیزهایی از این قبیل را مقدر می‌سازد.
سومین ویژگی‌ ماه مبارک رمضان را می توان نزول ملائکه در شب قدر و ماه مبارک نام برد که در سوره قدر آمده است: فرشتگان و روح در آن شب به اذن پروردگارشان برای تقدیر هر کاری نازل می‌شوند، شبی است پر از سلامت و برکت و رحمت تا طلوع صبح.
ضیافت الهی از دیگر ویژگی های ماه مبارک رمضان است به گونه ای در این ضیافت پرشکوه و بی‌نظیر، صاحب‌خانه و میزبان، پروردگار جهان و میهمانان بندگان فقیر و محتاج خدای سبحان هستند.
از تقوای الهی می توان به عنوان دیگر ویژگی این ماه الهی یاد کرد چنان‌که خداوند سبحان در آیه 381 سوره ی بقره می‌فرماید: ' ای افرادی که ایمان آورده‌اید، روزه بر شما نوشته شده آن چنان که بر کسانی‌که قبل از شما بود، نوشته شده بود، باشد که پرهیزکار شوید.
** آداب ماه مبارک رمضان
برای حضور در ضیافت و میهمانی پرشکوه ماه مبارک رمضان میهمانان باید ویژگی‌ها و شرایطی داشته باشند تا بتوانند وارد این بزم الهی شوند.
امام صادق (ع) می‌فرمایند: هرگاه روزه گرفتی، گوش و چشمت را از حرام روزه بدار و همه‌ی اعضا و اندامت را از زشتی و پرگویی و اذیت کردن مردم بازدار، باید وقار روزه در تو باشد، تا می‌توانی خاموش باش، مگر از ذکر خدا و روزی که روزه ‌داری با روزی که روزه نداری، یک‌سان نباشد.
امام سجاد (ع) نیزمی‌فرمایند: به وسیله‌ی روزه، این ماه یاریمان ده، تا خود را از معاصی نگه داریم و اعمالی انجام دهیم که خوشنودی تو را فراهم می‌آورد، و با گوش‌هایمان سخنان بیهوده نشنویم و با چشمانمان به دیدن چیزهای لهو نشتابیم و دستانمان را به سوی حرام، نگشاییم و با پاهایمان به سوی آنچه منع شده، ره نسپاریم و با شکم‌هایمان، جز آن‌چه را، تو حلال کرده‌ای در خود جای ندهیم و زبان‌هایمان جز به آن‌چه تو خبر داده‌ای و بیان فرموده‌ای، گویا نشود و رنج نکشیم جز برای آن‌چه به پاداش تو، نزدیک می‌کند و به جا نیاوریم مگر چیزی را که از کیفر تو، نگه می‌دارد.
از مجموع احادیث و روایات به دست آمده در زمینه ماه مبارک رمضان در می یابیم که انسان روزه‌دار برای بهره‌مند شدن از غفران و رحمت خداوند و استفاده‌ی بهتر از ضیافت الهی، علاوه بر خودداری، پرهیز از خوردن و آشامیدن ، دوری از اموری که روزه را باطل می‌کند باید امور دیگری را هم رعایت کند، تا بتواند در زمره‌ی روزه‌داران واقعی قرار گیرد.
انسان باید چشم، گوش، زبان، دست، پا و سایر اعضای خود را از ارتکاب به گناه حفظ کند و در چارچوب موازین شرعی از نعمت‌های بزرگ خداوند استفاده کند و کاری انجام ندهد که آثار ارزشمند عبادت و روزه‌داری را از بین ببرد.
رسول خدا (ص ) در این مورد می‌فرماید: ' بسا روزه‌داری که بهره‌اش از روزه، گرسنگی و تشنگی است و بسا شب زنده‌داری که بهره‌ی او از عبادت شبانه فقط بی‌خوابی است.'
ماه مبارک رمضان که از آن به عنوان ' عید اولیای الهی ' یاد شده است، ممتاز ترین زمان پیوند خلق با خالق و موسم میهمانی پر راز و رمز الهی برای انسان است.
آری در ماه مهمانی خدا ، باید دل هایمان را خانه تکانی کنیم و با روزه داری ، تلاوت قرآن کریم ، نیکی کردن به دیگران ، احترام به والدین ، کسب رزق و روزی حلال ، تعهد کاری ، و ... شرایط لازم را برای بهره بردن از این ماه عزیز فراهم آوریم .
دوستان ماه مبارک رمضان ماه بخشش در درگاه خداوند رحمان و رحیم است پس بیائید دیگران را ببخشیم تا بخشیده شویم.
2819 /1535خبرنگار: مهین مالمیر**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.