به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ یوسف خدادادی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل در همایش ملی آسیب‌های اجتماعی که در سالن شهیدخودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، از کاهش تشکیل پرونده های کیفری در استان خبر داد و گفت: این آمار نسبت به سال گذشته از 6 درصد کاهش برخوردار بوده است.

وقوع جرم در استان کنترل شده است

خدادادی با بیان اینکه در سال 90 تعداد 54000فقره پرونده کیفری در اردبیل تشکیل شده بود،گفت:در سال 95 نه تنها با افزایش جرمی روبه رو نبودیم بلکه پرونده های موجود نیز به 50000 فقره کاهش یافته است.

وی یکی از علت های کاهش جرم در استان را فراهم کردن زمینه کار جمعی و گروهی عنوان کرد و گفت:اگر همه با هم همکاری کنند سال های اینده نیز شاهد این روند خواهیم بود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در ابتدای سخنان خود به تشریح واژه آسیب های اجتماعی پرداخت و گفت: به اموری که نظم عمومی جامعه را به هم ریخته و باعث ایجاد ناهنجاری در جامعه شوند عنوان آسیب های اجتماعی اطلاق می شود.

تحقیر اداب و سنن از آثار اسیب های اجتماعی است

خدادادی با بیان اینکه اسیب های اجتماعی بهداشت اخلاقی و فرهنگی جامعه را مورد هدف قرا می دهد،گفت: آسیب های اجتماعی در واقع درصدد تحقیر آداب و سنن، اخلاق و حتی هویت یک جامعه هستند.

وی با بیان اینکه در سال های گذشته از اسیب های اجتماعی غفلت شده است،گفت: همین امر باعث شده تا امروز شاهد شدت و عمق آسیب ها در جامعه باشیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بی کاری، فقر، مهاجرت، حاشیه نشینی، انحرافات اخلاقی، خشونت ،طلاق، اعتیاد، سرقت، دروغگویی، تملق و امثال این موارد را حاصل غفلت از مقوله آسیب های اجتماعی در سال های گذشته دانست و گفت: با اینکه اردبیل شهری سنتی و مذهبی است از این آسیب ها در امان نبوده است.

ارائه راهکارهای عملی جهت کنترل آسیب های اجتماعی

خدادادی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح راهکار عملی جهت کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی پرداخت و گفت: ارائه راهکارهای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه از سنین کودکی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در دستور کار قرار داده شود تا بتوانیم از این طریق انحرافات و تأثیرات منفی آسیب‌های اجتماعی را به همگان معرفی کرده و در این زمینه به تمامی اهداف مورد نظر دست یابیم.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی قابل شناخت، ارزیابی و کنترل هستند،گفت: به همین دلیل نیاز است که برای تحقق اهداف مورد نظر اقدامات اساسی با برنامه‌ریزی‌های منسجم و هدفمند انجام شود تا از این طریق بتوانیم به تمامی اهداف مورد نظر دست یابیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان نقش خانواده‌ها و آموزش و پرورش در این زمینه را یادآور شد و افزود: این دو نهاد به‌عنوان بنیادی‌ترین نهاد تربیتی نقش بسزایی در تربیت و آموزش کودکان دارند که می‌توانند اثرات مثبتی را به‌دنبال داشته باشند.

وی افزود: برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی مقابله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز از جمله مواردی است که می‌تواند در این زمینه نقش اساسی داشته باشد.

خدادادی نقش رسانه ها در امر آگاه بخشی ضروری ارزیابی کرد و گفت:رسانه های جمعی و گروهی همچون صدا و سیما نقش مهمی در تأثیرگذاری بر روی افراد دارد و می تواند با بصیرت افزایی در موضوعات اجتماعی در کاهش آسیب های اجتماعی نقش مهمی را ایفا کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با بیان اینکه اغلب آسیب های اجتماعی از مشکلات اقتصادی نشأت می گیرد خواستار اصلاح سیستم اقتصادی کشور شد و گفت: اگر سرمایه گذاری دراستان ها صورت بگیرد، منجر به رونق اقتصاد شده و بیکاری نیز کاهش خواهد یافت.

وی نقش نهادهای مذهبی و مساجد را مهم عنوان کرد و گفت: همه باید با هفکری و اتحاد وارد میادین عمل شویم تا بتوانیم اقدامات شایسته ای در خصوص کنترل و کاهش اسیب های اجتماعی انجام دهیم.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 644366
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.