به گزارش ایرنا، برجام یک توافقات مهم بین المللی چند جانبه است که یکی از موضوعات مهم آن پایان دادن به تحریم ها از جمله تحریم های بانکی و ایجاد گشایش در مبادلات ایران با کشورهای جهان است، بر این اساس نباید برجام را محدود به لغو تحریم ها دانست.
دولت تدبیر و امید در حالی کار خود را آغاز کرد که کشور از لحاظ سیاسی و اقتصادی در تحریم بسیار بزرگی بود که پس از چندین ماه تبادل نظر و گفت و گو با کشورهای جهان سرانجام توافق حاصل شد و از لحاظ اقتصادی کشور توانست روند صعودی خود را آغاز کند.
در صورت تداوم تحریم ها و روند گذشته این امکان وجود داشت که شرایط کشور به ویژه در زمینه فروش نفت بغرنج تر شود که نتیجه آن می توانست مشکلات شدید اقتصادی باشد.
تدبیر مجموعه نظام با راهبری مقام معظم رهبری و تلاش دولت یازدهم ایجاد گشایش در حوزه های گوناگون بود که دستاوردهای آن قابل کتمان نیست.
دولت یازدهم همچنین در شروع کار خود با بدهی یک هزار میلیارد تومانی مواجه بود، اما با رخداد برجام گره گشایی های بسیاری در کشور درعرصه های مختلف داخلی و خارجی رخ داد که از جمله آن می توان به جلب سرمایه گذاران خارجی برای شتاب هرچه بیشتر چرخه اقتصاد اشاره کرد.
این توافق بین المللی دستاوردهای بزرگی نیز برای استان البرز داشته است که از ظرفیت های بسیار بالا برخوردار است و در صورت بالفعل شدن این ظرفیت ها روند توسعه استان شتاب بیشتری می گیرد و اکنون برجام توانسته این شتاب را در استان ایجاد کند.
سیاست خارجی کشورهایی نظیر آمریکا همواره بر ستیزه جویی با ایران اسلامی پایه گذاری شده است و نمی توان از آمریکا انتظاری جز دشمنی داشت و دولت و شخص رئیس جمهوری نیز بارها تاکید کرده که دولت آمریکا بدعهدی و دشمنی های گذشته خود را با ملت ایران ادامه داده است، اما برجام توانست آنها را از ایران هراسی خلع سلاح کند و آن را تبدیل به ایران دوستی کند که نمونه های بارزی از آن در سطح جامعه جهانی قابل مشاهده است.
جذب 525 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی و حضور 25 هیات خارجی در استان و سرمایه گذاری 17 شرکت از 10 کشور تنها بخشی از برکات برجام در استان البرز بوده است.
فضای باز ایجاد شده با تدبیر دولت یازدهم زمینه مناسبی را برای گسترش تعاملات اقتصادی ایران با کشورهای جهان فراهم آورده و با توجه به ظرفیت های خدادادی موجود در کشور بسیاری از کشورها تمایل بسیاری برای حضور در ایران و سرمایه گذاری هستند که باید به درستی از این شرایط استفاده کرد.
در هفته های اخیر شاهد افتتاح فازهایی از تولید تاسیسات رادیو دارویی در استان البرز بودیم که اینها همه از دستاوردهای پس از برجام است. افتتاح کارخانه تولید قطعات فولادی در اشتهارد با سرمایه گذاری شرکت دانیلی ایتالیا نیز از دیگر پروژه هایی است که می تواند استان را در جایگاه بالاتری قرار دهد.
بررسی اجمالی برجام و ذکر چند مثال از دستاوردهای این توافق در استان البرز از سوی استاندار البرز بیان شد که سید حمید طهائی دراین زمینه گفت: در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی پس از برجام تعدادی از کشورها شرایط بهتری فراهم کردند و ما توانستیم از فرصت ها استفاده کنیم، به نحوی که مبادلات پولی در 41 کشور اروپایی و امریکایی انجام شده است.
وی افزود: قبل از سال 92 تنها 26 میلیون دلار سرمایه گذاری این استان بود که امروز به 525 میلیون دلار رسیده است، البته این رقم فقط سرمایه گذاری های خارجی بوده است و بدون احتساب شرکای ایرانی می باشد.
طهائی با اشاره به فعالیت های جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، افزود: در این مدت 560 واحد نیمه فعال و فعال را راه اندازی کرده ایم وبیش از 10 هزار فرصت شغلی مهیا و ایجاد شده است.
استاندار البرز راه اندازی و احیا 500 واحد کشاورزی، تاسیس اولین شهرک صنعتی دارویی کشور وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام که به صورت هایتک و با فناوری جدید ونو راه اندازی شده است را از جمله دستاوردها و اقدامات بخش کشاورزی اعلام کرد.
وی افزود: رقم صادرات البرز 398 میلیون دلار شده است و این حاکی از رشد خوبی قابل توجهی است.
استاندار البرز ادامه داد: در سال 95 نسبت به بهار 94، در کاهش نرخ بیکاری رتبه اول کشور و رتبه اول سرمایه گذاری ریالی پروانه های صنعتی را کسب کرده ایم.
وی افزود: پایان سال 94 نیز رتبه دوم سرمایه گذاری خارجی و فروش محصولات دانش بنیان و فناور در کشور استان البرز و رتبه سوم کشور را در این زمینه دارا هستیم.
طهائی گفت: در این مدت 278 واحد تولیدی کوچک و متوسط 240 میلیارد تومان با 14 هزار اشتغال از تسهیلات ستاد اقتصاد مقاومتی بهره مند شده اند.
وی با بیان اینکه درحوزه صنعت و کشاورزی کار بیشتری وجود دارد افزود: با وجود اینکه شرایط ما ایده آل نیست اما با تمام تلاش هایی که بدخواهان نظام جمهوری اسلامی برای ممانعت از پیشرفت ما داشتند کماکان راه ما ادامه دارد.
وی افزود: با وجود شرایط سختی که کشور داشته است صادرات، واردات، آرامش و امنیت در کشور حاکم است و سرمایه گذار داخلی و خارجی با اطمینان خاطر سرمایه گذاری دارد.
استاندار البرز خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصادی شرایطی بوجود آمده که علی رغم تحریم ها به اذعان بانک جهانی قوی ترین اقتصاد را در منطقه جمهوری اسلامی داریم،هر چند شرایط تولید امروز ایده آل نیست، اما برغم تلاش ملت و دولتمردان فضای خوبی بوجود آمده است.
وی افزود: دنیا برغم همه فشارهایی که به کشور ما وارد شد به این نتیجه رسید که باید با جمهوری اسلامی مذاکره کند و استدلال جمهوری اسلامی را در جلسات بین المللی خود پذیرفت.
استاندار البرز گفت: لغو 12 قطعنامه در آژانس بین المللی و خارج شدن نام ایران از ذیل هفت منشور سازمان ملل خود دستاورد بزرگی بود و کشورهایی که در دام فصل 7 منشور افتادند توان رهایی از آن را ندارند.
وی بیان کرد:ما در مذاکرات توانستیم ثابت کنیم که اسلام داعشی نیستیم و اسلام ما اسلام ناب محمدی (ص) و با صلح و منطق است.
طهائی با بیان اینکه اکنون فضا باز شده است،گفت: در هفته های اخیر شاهد افتتاح فازهایی از تولید تاسیسات رادیو دارویی در این استان بودیم که اینها همه از دستاوردهای پس از برجام است.
وی افزود: افتتاح کارخانه مادر تولید فولاد پس از برجام در این استان رقم خورد که در نوع خود ارزشمند به شمار می رود.
8029/1535خبرنگار:حکیمه کشاورز** انتشاردهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.