سید علی اکبر هاشمی راد روز دوشنبه در مرحله مقدماتی ششمین دوره از مسابقات مناظرات دانشجویی در دانشگاه خوارزمی، گفت: مناظرات دانشجویی به منظور تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌های کشور است.
وی با بیان اینکه مناظرات دانشجویی روحیه دانشجویان را برای پذیرش آرا مخالف تقویت می‌کند، افزود: در این مناظرات تلاش می‌شود تا نشاط دانشجویی افزایش یابد.
هاشمی راد در ادامه خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی برای اولین بار مناظرات دانشجویی را آغاز کرد و امسال ششمین سالی است که این مناظرات در کشور و برای دومین بار در استان البرز برگزار می‌شود.
رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز اظهار کرد: علاوه بر تحمل آرا مخالف، دانشجویان در این مناظرات می‌توانند با صبر و آرامش و یک نوع نگاه علمی در مورد موضوعات مشخص بحث و به نتیجه برسند.
هاشمی راد با تاکید بر اجتماعی شدن دانشجویان در چنین برنامه‌هایی تصریح کرد: تاکید ما بر باز اجتماعی شدن است یعنی دانشجویان بتوانند تحمل آرا مخالف را در خود پالایش کنند و با احترام و رفتار خوب و ارائه مستندات بتوانند یکدیگر را در مناظره قانع کنند.
وی با بیان اینکه دانشجویان امروز مسئولین آینده هستند گفت: امیدواریم این دانشجویان در آینده اگر در مسئولیتی قرار گرفتند پس از مواجه شدن با انتقادات جبهه نگیرند.
هاشمی راد به لزوم برقراری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها تاکید و اعلام کرد: امیدواریم با برقراری این کرسی‌ها در دانشگاه بتوانیم در تمام طول سال از یک دانشگاه خوب و پرنشاط بهره ببریم.
رئیس جهاددانشگاهی واحد استان البرز در خصوص نحوه داوری مناظرات نیز خاطرنشان کرد: شاخص‌های داوری مناظرات از طرف سازمان دانشجویی کشور در نظر گرفته شده است و در داوری‌های مناظرات براساس همین شاخص‌ها داوری می‌شود.
احمدرضا فیروزی، معاون فرهنگی جهاد داننشگاهی واحد استان البرز نیز ر ادامه این نشست گفت: برای توسعه فرهنگ گفت و گو و گفتمان در کشور و در راستای مطالبات رهبری در خصوص کرسی‌های آزاداندیشی، نقد و مناظره به یک راهکار نیاز داشتیم.
فیروزی افزود: بر همین اساس جهاد دانشگاهی در یک چهارچوب استاندارد دست به طراحی مناظراتی زد که هم به صورت مسابقه باشد و هم در آن استانداردهایی وجود داشته باشد تا مناظره کنندگان اصول مناظره را رعایت کنند.
وی با بیان اینکه رعایت اصول مناظره در چنین مسابقاتی می تواند برای کشور مفید باشد تصریح کرد: این مسابقات تمرینی برای گفت و گوی متقابل، تحمل آرا متفاوت و نظرات مخالف است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی استان البرز در ادامه و خطاب به مناظره کنندگان گفت: اصول مناظره باید به شکل احسن رعایت شود، اجازه دهیم افراد صحبت های خود را تمام کنند و نقدها نباید به صورت توهین آمیز بیان شود.
وی خاطرنشان کرد: رعایت نکردن چنین مواردی باعث کسر امتیاز خواهد شد.
فیروزی با تاکید بر اینکه احترام گذاشتن به طرف مقابل یکی از اصول مناظره است اعلام کرد: در منابع دینی ما نیز به این اصل تحت عنوان جدال احسن حتی با دشمنان اشاره شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این مناظرات به دلیل اینکه در چهارچوب مسابقه برگزار می شود از شکل خشک مناظره خارج شده است گفت: سال گذشته نیز این مسابقات در قالب هشت تیم برگزار و دو تیم به مرحله کشوری راه یافت اما امسال در قالب 14 تیم برگزار می شود.
گفتنی است؛ ششمین دوره مسابقات مناظرات دانشجویی در استان البرز به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و به میزبانی دانشگاه خوارزمی و با حضور مسئولان و اساتید جهاد دانشگاهی واحد استان البرز، دانشگاه خوارزمی و دانشگاه‌های استان برگزار شد که ‌در این مرحله از مسابقات، تیم‌هایی از دانشگاه‌های خوارزمی، فرهنگیان البرز، آزاد اسلامی واحد کرج، پیام نور و علوم پزشکی استان البرز شرکت نموده‌اند.
7411/1535خبرنگار:سیده فرناز مرتضوی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.