به گزارش خبر آنلاین و به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری البرز، صبح پنجشنبه'هفتمین جلسه کارگروه مدیریت پسماند'استان به ریاست "سیدحمیدطهائی" استاندار البرز در سالن شهدای دولت برگزار شد.
طهائی در این جلسه ضمن تاکید بر پیگیری مصوبات گذشته گفت: در رابطه با حلقه دره میراث دار اقدامات دوره های قبل هستیم و باید اقدامات اساسی در این زمینه صورت گیرد.
وی با اشاره به آلودگی های زیست محیطی که حلقه دره ایجاد می کند، افزود: زمین حلقه دره نفوذ ناپذیر است، اما به لحاظ آلودگی، ساکنان کیان مهر و مسکن مهر دچار مشکل شده اند.
طهائی گفت: در شرایط موجود با هر بارندگی تغذیه زباله ها و افزایش شیرابه ها و ابجاد حوضچه ها را شاهد هستیم واین معضلی است که روی دوش مدیریت شهری و شهرداری سنگینی می کند،تا زمانی که تصمیمی جدی اتخاذ نشده است.
استاندار البرز ادامه داد: از سویی نیز فرودگاه پیام برای جذب سرمایه گذاری مهیا می شود و باید بسترهای حضور سرمایه گذار مهیا باشد.
*شیوه های جدید در مدیریت پسماند اجرایی شود
وی با بیان اینکه فناوری های جدید دنیا را در شیوه های مدیریت پسماند باید بکار برد، گفت: انتخاب پیمانکار برای ساماندهی منطقه حلقه دره با حضور تیم ویژه ای توسط استانداری صورت گیرد.
استاندار با اشاره به شیوه های تفکیک زباله در دنیا گفت: تفکیک زباله و عمل آوری آن نیز از نکاتی است انتظار می رود مورد توجه قرار گیرد و با ایجاد زباله خشک بعنوان منبع انرژی در واحدهای تولیدی استفاده شود.
طهائی ادامه داد: در این بخش نیاز است تیم کارشناسی روی امکانات و ظرفیت ها طرح و برنامه ارائه دهند.
استاندار البرز با تاکید بر لزوم زمانبدی در اجرای طرح ها گفت: شیوه های دفن،سوخت و تبدیل انرژی در طرح ها دیده شود.
وی بیان کرد: در سفر دکتر ابتکار با انتخاب مکان جدید موافقت نشد به جهت جلوگیری از پراکندگی آلودگی اما تصمیماتی نیز باید انتخاذ کرد تا شرایط موجود نیز بهبود یابد.
*تأکید استاندار بر فرهنگ سازی تفکیک زباله
استاندار البرز در رابطه با موضوع تفکیک زباله نیز تاکیداتی به شهرداری داشت و گفت: فرهنگ سازی برای تفکیک زباله با مشوق هایی الگوسازی شود و از تجارب سایر کشورها در این زمینه بهره مند شویم.
استاندار البرز افزود: اگر ما هم در این زمینه از ابتدا سطل های زباله پیش بینی کنیم به هر میزان موفق شویم اقدامات راهگشایی انجام شده است.
وی افزود: در این جلسه گزارش های ارزشمندی ارائه شد و امیدمی رود در گام بعدی روی ریل اجرا قرار گیریم.
در'هفتمین جلسه کارگروه مدیریت پسماند'استان 'خسرو ارتقایی'، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز با بیان اینکه علاوه بر حلقه دره سایت 100هکتاری برای دفن زباله به شهرداری کرج واگذار شده است، گفت: منطقه 128 هکتاری ویژه پسماندهای خطرناک نیز در قشلاق طلایی درنظر گرفته شده است که اگر این دو مجموعه در کنار یکدیگر قرار گیرد گام عملیاتی مهمی برای مدیریت پسماند در استان برداشته خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم مدیریت مناسب این مراکز افزود: بخشی از اقدامات شهرداری انجام شده و مابقی در دست انجام است اما زمان می برد تا به نتیجه برسد.
ارتقایی تصریح کرد: باید با اتکا به تکنولوژی روز،مدیریت پسماند داشته باشیم.
رحیمی سرپرست جدید اداره کل محیط زیست استان نیز با اشاره به تکمیل ظرفیت حلقه دره و پیش بینی مکان های جدیدی برای دفن زباله گفت: باید با مطالعات کافی علمی مکان یابی صورت گیرد و دستگاه های خدمت رسان در این زمینه نیز باید اعلام نظر داشته باشند.

ترسیم برنامه 5 ساله مدیریت پسماند در استان محور دیگری از این نشست بود و آنچه مطرح شد آنکه با نگاه منبع نگر به مدیریت پسماند در واحدهای بازیافت،رعایت سلسله مراتب در مدیریت پسماند، در بدو امر توجه به بازیافت و کمپوست و در نهایت، دفن راهکار آخر باشد.بازارهای بازیافت راه اندازی گردد، توجه به بازیابی در منبع و مقصد نیز مد نظر قرار گیرد. استراتژی حذف زباله سوزی و پیش بینی اقدامات جایگزین با بهره برداری بهینه از مواد بازیافتی مورد تاکید قرار گیرد. در حوزه سرمایه گذاری نیز واگذاری طرح ها به بخش خصوصی انجام شود و شهرک بازیافت ایجاد کنیم و این مهم در سایت جدید مورد لحاظ قرار گیرد.

رییس سازمان همیاری های استان نیز از مذاکرات با کشورهای خارجی برای واگذاری مدیریت سایت خبر داد.
طبق اعلام مشاور طرح، زباله های استان البرز در مرکز دفن زباله در جنوب غرب مهرشهر کرج در سایت های ویژه ای و با 8 روش ویژه ساماندهی پیدا می کند و باید زمین های دیگری برای دفن زباله پیش بینی شود.
ارائه گزارش در خصوص نحوه ساماندهی سایت مدیریت پسماند حلقه دره،تعیین تکلیف واگذاری اراضی و راه اندازی سایت مدیریت پسماندهای صنعتی و ویژه استان،گزارش مشاور طرح در سرمایه گذاری حوزه پسماند و بررسی نحوه فهرست برداری پسماندهای صنعتی استان، از محورهای بیست و هفتمین جلسه کارگروه پسماند استان بود. در حال حاضر علاوه بر پیگیری ساماندهی سایت اصلی مرکز دفن زباله استان،سایت قشلاق طلایی نیز بعنوان سایت جایگزین درنظرگرفته شده است.

 

۴۶
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 636987
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.