رییس اتاق بازرگانی البرز در هشتمین نشست هم اندیشی مدیران شهرک های صنعتی استان با اعلام این خبر، گفت: فعالان اقتصادی می توانند با مراجعه به پورتال اتاق بازرگانی استان هرکدام یک صفحه از این سایت را برای معرفی و عرضه محصولات تولیدی واحدهایشان اختصاص دهند.
رحیم بنامولایی افزود: اتاق بازرگانی البرز از مدت ها قبل جمع آوری آمار و اطلاعات پیرامون واحدهای تولیدی و صنعتی استان را آغاز کرده است.
وی اضافه کرد: اتاق های بازرگانی سایر استانها نیز همزمان تهیه آمار و اطلاعات جامع از نود هزار واحد صنعتی در سطح کشور را در دستور کار قرار داده اند.
وی با اشاره به راه اندازی نمایشگاه دائمی محصولات تولیدی استان در اتاق بازرگانی البرز گفت: با برپایی این نمایشگاه هیات های تجاری کشورهای مختلف در سفر به البرز با توانایی و امکانات صنعتی استان آشنا می شوند.
رئیس پارلمان بخش خصوصی استان البرز با اشاره به ماده 5 قانون بهبود محیط کسب کار تصریح کرد: براساس این ماده، وظیفه ساماندهی و یکپارچه سازی تشکل ها برعهده اتاق بازرگانی محول شده است.
وی با اشاره به نگاه حمایتی اتاق بازرگانی البرز به تشکل ها ادامه داد: فضای مناسب برای حضور تشکل های بخش خصوصی در این اتاق فراهم است و این مهم فرصت مناسبی را برای بهبود فضای اقتصادی استان ایجاد کرده است .
وی همچنین با اشاره به تشکیل دبیرخانه مشترک اتاق های بازرگانی ، اصناف و تعاون افزود: ساماندهی تشکل ها زمینه را برای جلوگیری از فعالیت های موازی مهیا کرده است .
وی ادامه داد: بخش خصوصی باید نقش موتور محرکه را در اصلاح قوانین داشته و در جهت پویایی اقتصاد کشور تلاش کند.
وی با تاکید بر اجرای اصل 44 قانون اساسی به معنای کامل کلمه و کاهش تصدی گری دولت گفت : با اجرای صحیح و کامل این اصل گام مهمی درمسیر اقتصاد مقاومتی برداشته خواهد شد.
بنامولایی در بخش دیگر از اظهاراتش به فعالان اقتصادی علاقه مند به مشارکت در سرمایه گذاری خارجی توصیه کرد وضعیت و توانایی واحدهای تولیدی خود را به اتاق بازرگانی اعلام نمایند تا درسفرهیات های تجاری خارجی به استان بستر برای سرمایه گذاری خارجی در واحدهای آنان فراهم شود.
رئیس اتاق بازرگانی البرز به استقبال استان البرز از مشارکت و سرمایه گذاری شرکت های خارجی در نوسازی ماشین آلات بخش تولید استان با بهره گیری از فن آوری پیشرفته اشاره کرد.
و ی گفت: با هرگونه مشارکت خارجی که با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی داشته باشد موافقت می کنیم .
رییس پارلمان بخش خصوصی البرز توسعه صادرات را مستلزم تقویت رایزن های بازرگان ایران در خارج از کشور عنوان کرد و افزود : هدایت سرمایه های خارجی به سمت ایران قطعا با بهرمندی از فن آوری نوین دربخش تولید و حرکت به سوی رونق اقتصادی کشور همراه خواهد شد.
وی تلاش مستمر یکساله در جهت تشکیل شرکت توسعه صادرات با همکاری مشترک اتاق های بازرگانی ، تعاون و اصناف و نیز همراهی مدیران دولتی را حرکتی کارگشا در توسعه صادرات عنوان کرد.
وی گفت: فعالیت شرکت توسعه صادرات استان البرز بسیاری از موانع در راه صادرات تخصصی در زمینه های مختلف را بر طرف خواهد کرد.
***شرکت توسعه صادرات البرز حرکتی کار ساز در توسعه صادرات
رئیس اتاق تعاون استان نیز در این نشست تاسیس شرکت توسعه صادرات استان را حرکتی کارساز در مسیر توسعه صادرات دانست.
محمدعلی مختاری گفت : تجربه این واقعیت را ثابت کرده که هر تولید کننده ای نمی تواند صادر کننده موفقی باشد، چراکه موفقیت در صادرات نیازمند تخصص همراه با آگاهی کامل و به روز از وضعیت بازارجهانی است.
***صادرات محوری از اولویت برنامه های اتاق بازرگانی
دبیر کل اتاق بازرگانی البرز نیز دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در بحث اقتصاد مقاومتی گفت: اتاق بازرگانی در این زمینه صادرات محوری را در دستور کار قرار داده است.
مسعود قاسمی افزود: بررسی های بعمل آمده بیانگر آن است که شرکت های کوچک و متوسط به لحاظ تولید محصولات مرغوب و بازار پسند توان صادراتی مناسبی دارند.
وی اضافه کرد: دراین راستا نشست های مشترکی با حضور استاندار، کارشناسان اتاق بازرگانی و سازمان های مرتبط تشکیل و تصمیم گرفته شد زمینه های تقویت تولید و صادرات این واحدها فراهم شود.
وی حضور و عضویت برخی سازمان های دولتی در شرکت توسعه صادرات به عنوان اعضای هیات موسس این شرکت را حرکتی درخور توجه درجهت اعمال مدیریت صحیح بر محصولات صادراتی استان ذکر کرد.
قاسمی گفت: دراستان شرکتهای بزرگی داریم که در صادرات از تجربه، امکانات و سرمایه کافی برخوردار بوده و آماده همکاری با شرکت توسعه صادرات استان می باشند.
وی افزود : در سفر اخیر به روسیه و اکراین مشخص شد محصولات صادراتی استان از کیفیت مناسبی برخوردارند، اما در بحث بسته بندی و سورتینگ بخصوص در محصولات کشاورزی موفق نبوده ایم که چاره اندیشی برای رفع این مشکل در دستور کار قرار گرفته است.
***توسعه صادرات و احیا رگ های اقتصاد جامعه
رئیس شرکت توسعه صادرات و گردشگری استان نیز در این جلسه درسخنانی به چرخه رسمی تعریف شده در حوزه کسب و کار کشور با عنوان ' چرخه مواد اولیه ، تولید ، فروش و صادرات ' اشاره کرد .
مجید سریزدی گفت : این چرخه بدون توجه خاص به بحث صادرات ناقص و فاقد کارایی لازم است .
وی افزود : اگر قرار است کشور را به سوی تحقق مبانی اقتصاد مقاومتی هدایت کنیم ، باید به دور از شعار به یک کشور اقتصاد محور تبدیل شویم .
وی اظهارکرد: ما براین باوریم که باتوسعه صادرات می توانیم رگ های اقتصاد جامعه را احیا کنیم و در اولویت نخست باید برای حضور فعال و مستمر در بازار جهانی در کشور های هدف پایگاه های اقتصادی ایجاد شود.
وی تصریح کرد: اگر می خواهیم کشور را بر اساس مبانی اقتصاد مقاومتی جلو ببریم بایستی به یک کشور اقتصادمحورتبدیل شویم .
***رئوس برنامه های شرکت توسعه صادرات و گردشگری استان البرز
رئیس هیات مدیره شرکت توسعه صادرات و گردشگری استان البرز از اقدامات انجام شده و رئوس برنامه های در حال اجرا در مسیر گسترش تجارت خارجی و توسعه صادرات این شرکت را اعلام کرد.
سر یزدی در بخش دیگر از اظهاراتش با ذکر این نکته که به زودی شرکت توسعه صادرات و گردشگری استان پس از طی مراحل نهایی قانونی افتتاح می شود می گوید: در اجرای مقدمات تاسیس این شرکت ایجاد پایانه های دائمی عرضه محصولات صادراتی استان در کشورهای هدف کلید خورده است.
وی می افزاید: همزمان با آغاز به کار این شرکت و فروشگاه ها و نمایشگاه ها مرتبط در کشورهای همسایه،اروپا و CIS (کشورهای شوروی سابق) به تدریج افتتاح می شود و مقدمات کار در این زمینه هم اکنون فراهم شده است.
سریزدی هدف این است که در کوتاه ترین زمان خط مستقیم تجاری از طریق این شرکت بین تولید کنندگان استان البرز و تجار کشورهای هدف برقرار شود.
وی تاکید می کند، این شرکت برای اجرایی کردن صادرات محصولات تولیدی استان و نیز بستر سازی در خصوص توسعه گردشگری به نحوه ای عمل خواهد کرد که سیاست های اقتصاد مقاومتی به عنوان یک دستور العمل ملی مورد توجه خاص قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: استاندار، دادستان، چند نفر از نخبگان و فعالان امور اقتصادی ، مدیران هفت اداره کل اقتصادی مرتبط از اعضای شورای راهبردی هستند و فعالیت ها تحت نظارت آنها انجام خواهد پذیرفت.
رئیس هیات مدیره شرکت توسعه صادرات و گردشگری استان البرز اضافه می کند: کلیه سهام این شرکت متعلق به تشکل های بخش خصوصی از جمله اتاق های بازرگانی، تعاون، اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی، سازمان نظام مهندسی و دفاتر گردشگری است.
وی می افزاید: از مدتی قبل دفاتر اجرایی این شرکت دایر شده و در نشست های مستمر طرح ها و برنامه های تاسیس آن آماده شده است.
سریزدی، صرفاً کالاهای مرغوب و مطابق با استاندارد های تعیین شده توسط این شرکت به کشورهای مقصد صادر خواهد شد.
***افتتاح فروشگاه ها و نمایشگاه های بین المللی در بازارهای هدف تجاری
وی ادامه می دهد: در جهت بازاریابی مناسب، نمونه کالاهای تولیدی در فروشگاه ها و نمایشگاه های در شرف افتتاح در کشورهای هدف در معرض دید تجار خارجی قرار خواهد گرفت.
سر یزدی اظهار امیدواری می کند، پس از بازگشایی شرکت تدریجاً فعالان اقتصادی استان های همجوار البرز نیز برای عرضه تولیدات خود در بازار بین المللی از طریق این شرکت اقدام کنند.
وی می گوید: هدف شرکت توسعه صادرات و گردشگری استان البرز این مهم است که با ایجاد تمامی زیر ساختهای لازم برای عرضه کالاهای مرغوب به کشورهای مختلف این شرکت به نحوه ای به بازار جهان معرفی شود که به عنوان یک شرکت بین المللی به ثبت برسد.
در ادامه این نشست جمعی از مدیران شهرک های صنعتی نیز به ایراد نظرات و دیدگاههای خود پرداختند.
7411/1535خبرنگار:سیده فرناز مرتضوی**انتشار دهنده:داریوش غفاری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.